آیا جراحی آب مروارید با لیزر بی خطر است؟

  با انجام میلیونها عمل آب مروارید، این روش جراحی موفقیتی بالای 98% دارد و هم روش معمول فیکو و هم روش فیکولیزر (جراحی آب مروارید با لیزر) ایمن هستند.

در جراحی لیزری آب مروارید عدسی کدر شده چشم برداشته شده و لنز مصنوعی داخل چشمی به جای آن در چشم کار گذاشته می شود. این روزها همه جراحی های آب مروارید با لیزر انجام نمی شود. این روش ایمن و مؤثر است، اما جراحی آب مروارید با لیزر نسبت به روش سنتی پرهزینه‌تر است و تحت پوشش اکثر طرح‌های بیمه سلامت قرار نمی‌گیرد.

جراحی آب مروارید به کمک لیزر چیست؟

در جراحی آب مروارید با کمک لیزر، جراح آب مروارید از لیزر نه تنها برای ایجاد برش در قرنیه، بلکه برای باز کردن کپسول قدامی عدسی و همچنین شکستن عدسی طبیعی چشم استفاده می کند تا بتوان آن را از چشم خارج کرد. نوع لیزر مورد استفاده در جراحی آب مروارید با کمک لیزر، لیزر فمتوسکند نامیده می شود - همان نوع لیزری که در جراحی فمتو لیزیک چشم و جراحی اسمایل برای حذف عینک استفاده می شود. 

فیلم لیزر فمتوسکندFemtosecond Laser Video

روش معمول فیکو  یا جراحی سنتی آب مروارید چیست؟

روش فیکو یا جراحی سنتی آب مروارید که به عنوان فیکوامولسیفیکیشن با انرژی اولتراسوند نیز شناخته می شود، شامل همان مراحل اصلی عمل است که در اینجا برای برش های قرنیه از چاقوی مخصوص و برای خرد کردن هسته عدسی چشم از انرژی ماوراء صوت استفاده می شود. . تفاوت اصلی در اینجا استفاده از چاقوی جراحی برای ایجاد برش دستی در قرنیه برای ورود به فضای داخلی چشم و دسترسی به آب مروارید است. برای خرد کردن و خارج کردن هسته عدسی هم از دستگاه فیکو استفاده می شود. جراحی آب مروارید قبل از معرفی لیزر به این صورت انجام می شد که هنوز هم روش غالب جراحی همین روش است.

عمل جراحی آب مروارید به روش فیکو یا جراحی لیزری آب مروارید - کدام بهتر است؟

تعدادی از مطالعات در گذشته انجام شده است تا مشخص شود که کدام گزینه امن تر است - جراحی فیکو یا لیزری آب مروارید. بر خلاف تصور رایج، تفاوت معنی داری در نتیجه انکساری و بینایی بین دو روش جراحی وجود نداشت.
این خبر خوبی برای کسانی است که به جراحی آب مروارید فکر می کنند، به خصوص از آنجایی که جراحی آب مروارید با لیزر ممکن است بهترین گزینه برای همه نباشد. ما قبلاً می دانستیم که جراحی آب مروارید با لیزر بی خطر و موثر است، اما اینکه بدانید هر دو روش کارآمد هستند، خبر بسیار خوبی است.
البته، بیشتر جراحان آب مروارید یک روش خاص را ترجیح می دهند.  بر اساس شرایط چشم شما هنگام تعیین اینکه کدام نوع جراحی آب مروارید برای شما بهترین است، جراح روش مناسب را در نظر می گیرد.
با این گفته، پیروی از توصیه ها، دستورالعمل ها و تصمیم گیری های چشم پزشک بسیار مهم است. چشم های هر فردی متفاوت است و هر بیمار برای دستیابی به نتیجه مناسب نیاز به یک رویکرد منحصر به فرد و شخصی دارد. اگر می خواهید نتیجه خوبی بگیرید، به توصیه پزشک خود گوش دهید!

هدف از جراحی آب مروارید با لیزر چیست؟

بینایی در افرادیکه مبتلا به آب مروارید هستند مثل این است که از شیشه کثیف پنجره به بیرون نگاه کنند. برخی از افراد از کلمات کدر، مه آلود، تار یا ابری برای توصیف وضعیت بینایی خود استفاده می کنند. برداشتن آب مروارید و جایگزینی آن با یک لنز مصنوعی می تواند وضوح دید از دست رفته را بهبود بخشد.
آب مروارید با معاینه چشم تشخیص داده می شود. اگر لازم است آستیگماتیسم شما همراه با این عمل اصلاح شود یا اگر به کاشت لنز خاصی مانند لنز چند کانونی داخل چشمی (IOL) نیاز دارید، ممکن است جراحی آب مروارید با کمک لیزر مناسب تر باشد.
تصمیم به جراحی آب مروارید با لیزر به جای جراحی سنتی آب مروارید بر مبنای عوامل مختلفی است. 

فیلم عمل کاتاراکت به روش فمتو کاتاراکت با لیزر فمتوسکند  Femto Cataract Surgery

مزایای جراحی آب مروارید با لیزر در مقایسه با جراحی سنتی آب مروارید چیست؟

    مشخص شده است که برش لیزری بهتر از برشی که با تیغه ایجاد می شود خود به خود ترمیم می شود که باعث بهبودی بهتر می شود.
    در جراحی آب مروارید با لیزر، انرژی کمتری نسبت به جراحی سنتی آب مروارید د طی فرآیند فیکوامولسیفیکاسیون می شود. این خطر کار عوارضی مانند آسیب به کپسول، خونریزی یا جدا شدن شبکیه را کاهش می دهد.
    کاشت لنز چند کانونی ممکن است وابستگی به عینک اصلاحی را پس از جراحی کاهش دهد.
انتخاب روش لیزری به جای روش سنتی همیشه ارجحیت ندارد. برخی از مطالعات از نظر میزان عوارض یا بهبود جراحی آب مروارید با لیزر در مقایسه با روش سنتی مزیتی پیدا نکرده‌اند. 

در چه مواردی نباید عمل جراحی لیزری آب مروارید انجام شود؟

اگر قبلاً جراحی قرنیه یا گلوکوم را انجام داده اید، نمی توانید جراحی آب مروارید با لیزر انجام دهید. به همین ترتیب، در صورت وجود جوشکاه در قرنیه یا مشکلاتی در عملکرد مردمک چشم، نمی توانید عمل جراحی آب مروارید با لیزر را انجام دهید.

خطرات و عوارض احتمالی عمل جراحی لیزری آب مروارید چیست؟

این عمل نیز مانند سایر روش های جراحی خطرا خاص خود را دارد. عوارض احتمالی جراحی شامل خونریزی، تورم قرنیه، عفونت یا آسیب به چشم است. اگر این عوارض به طور موثر و به موقع درمان نشوند، بینایی می تواند برای همیشه بر بینایی اثر بگذارد. گاهی اوقات، آب مروارید ثانویه می تواند چندین ماه پس از جراحی آب مروارید ایجاد شود که به طور بالقوه نیاز به درمان دارد.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم