درمان پیر چشمی با لنزهای تماسی
 لنز تماسی Contact lens

تمام روش های اصلاح پیرچشمی مزایا و معایبی دارند. عینک مطالعه بدون نسخه (OTC) رایج ترین راه حل برای پیرچشمی است. انواع مختلفی از مواد لنز تماسی (نرم، سفت و سخت، هیبریدی) و انواع گزینه های لنز بسته به فرد و اهداف بینایی او وجود دارد.
افرادی که در مراحل اولیه پیرچشمی هستند که ابتدای پیرچشمی نامیده می شوند، اغلب به طور ناخوشایندی از دشواری جدید در دیدن از نزدیک شگفت زده می شوند، به خصوص اگر قبلاً هرگز مشکل بینایی نداشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از این افراد از استفاده از عینک دو کانونی ناراضی هستند.

 

   

                                                             فیلم لنز تماسی پیرچشمی Presbyopic Soft Contact Lens video

 

انواع روش های اصلاح پیرچشمی با استفاده از لنزهای تماسی

لنزهای تماسی تک کانونه

کسانی که در بیشتر ساعات روز نیاز به دید نزدیک دارند، می توانند از لنز های تماسی تک کانونه برای اصلاح دید نزدیک در دو چشم استفاده کنند. استفاده کنندگان از لنزهای تماسی همچنین می توانند از لنزهای دور در هر دو چشم استفاده کنند و برای کارهای نزدیک از عینک مطالعه  استفاده کنند.

لنزهای تماسی دو کانونه

خوشبختانه، در حال حاضر لنزهای تماسی دو کانونی  در بسیاری از طرح های لنز تماسی نرم و لنز تماسی سخت نافذ گاز موجود هستند. مشابه عینک های دو کانونی، لنزهای تماسی دو کانونی دارای دو قدرت تجویزی برای دید دور و نزدیک هستند.

لنزهای تماسی چند کانونه

لنزهای تماسی چند کانونی نیز با تغییرات قدرت تدریجی برای تصحیح دید نزدیک، میانی و دور در دسترس هستند.

روش منوویژن یا اصلاح تک چشمی

روش دیگر اصلاح پیرچشمی با استفاده از لنز تماسی، اصلاح تک چشمی است. به این معنی که یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می شود. مغز تدریجا عادت می کند که از یک چشم برای دید نزدیک و از چشم دیگر برای دید دور استفاده کند. در حالیکه برخی افراد از این روش راضی هستند، بعضی دیگربه علت کاهش بینایی و از بین رفتن درک عمق (دید سه بعدی) از این روش ناراضیند.
با پیشرفت سن تغییرات پیر چشمی در عدسی چشم نیز پیشرفت می کنند و چشم پزشکتان عینک یا لنز تماسی قویتری را برایتان تجویز خواهد کرد. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید، چشم پزشکتان می تواند عینک مطالعه ای تجویز کند که روی لنز استفاده کنید.


 
 

 

جراحیهای چشم