استفاده از گوشی بعد از عمل لیزیک

استفاده از گوشی بعد از عمل لیزیکامروزه استفاده از تلفن های همراه رایج است.  پس از عرضه تلفن های همراه به بازار، استفاده از اینترنت به کمک گوشی موبایل مرسوم شد . بنابراین، ما اغلب برای استفاده از نرم افزارهای مختلفی که با اینترنت کار می کنند نظیر واتس آپ، تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و .... از گوشی های تلفن همراه هوشمند استفاده می کنیم. گاهی ممکن است ساعت ها در محیط مجازی به صفحه دیژیتال گوشی هوشمند خود نگاه کنیم. استفاده از تلفن همراه برای بیمارانی که اخیراً عمل های لیزری اصلاح بینایی مانند لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی یا ترانس پی آر کی، انجام داده اند، می تواند اذیت کنند یا مضر باشد. 
جراحی  لیزیک یا فمتولیزیک یکی از روش های لیزری منحصر به فرد برای حذف عینک است که نسبت به سایر عمل های لیزری اصلاح بینایی، زمان بهبودی سریع تری دارد. شما می توانید عملاً در مدت کوتاهی پس از عمل به زندگی معمول بازگردید. در این مدت، بیمار باید استفاده از صفحه نمایش را محدود کند. زمانی که فرد به صفحه گوشی نگاه می کند، چشم ها دچار خستگی بیشتری می شوند و کیفیت دید نامطلوب می شود. همچنین ممکن است باعث خشکی چشم شود، زیرا میزان پلک زدن منظم کاهش می یابد.

توصیه هایی برای استفاده از گوشی تلفن بعد از لیزیک

چند اقدام پیشگیرانه اساسی برای محدود کردن اثرات نامطلوب گوشی تلفن، به ویژه پس از لیزیک به شرح زیر است:

  •      استفاده از قطره های اشک مصنوعی - اکثر افراد بعد از لیزیک برای مدت 2-3 ماه باید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنند. اگر فردی بخواهد از گوشی تلفن همراه استفاده کند، ریختن قطره های اشک مصنوعی اهمیت بیشتری پیدا می کند. سعی کنید این قطره ها را همراه داشته باشید و برای جلوگیری از خشکی چشم به طور مرتب از آنها استفاده کنید.
  •      سعی کنید به طور مرتب تعمداً پلک بزنید تا سطح چشمتان مرطوب شود. کم پلک زدن باعث خشکی و ناراحتی چشم می شود.
  •      قانون 20-20-20: سعی کنید هر 20 دقیقه یکبار به مدت 20 ثانیه به فاصله 20 فوتی (شش متری) نگاه کند. این کار را در دوره پس از لیزیک و همچنین در زمانهای آتی به خصوص هنگام نگاه کردن به صفحات دیژیتال مثل تلویزیون، کامپیوتر و گوشی تلفن همراه برای برطرف شدن خستگی چشم و کاهش خشکی چشم انجام دهید.
  •      فاصله بین چشم و صفحه نمایش باید کافی باشد. فاصله صفحه گوشی از چشمانتان باید در محدوده 40 تا 76 سانتی متر (16 تا 30 اینچ) باشد. بسیاری از افراد فاصله 50 تا 65 سانتی متر (20 تا 26 اینچ) را ترجیح می دهند.

     بالاترین نقطه ارتفاع صفحه نمایش در سطحی معادل یا تا حدودی پایین تر از ارتفاع چشمتان قرار داده شود. بالاترین نقطه صفحه نمایش را 10 تا 20 درجه از خود دور کنید. این کار به شما قدرت می دهد تا یک دید راحت تری داشته باشید.

استفاده از تلفن می تواند عوارض جانبی لیزیک را بدتر کند.

در واقع، در هفته‌های اول پس از عمل لیزیک، استفاده از گوشی تلفن‌ ممکن است علائم عمل جراحی لیزیک را بسیار بدتر کند. این علائم معمولاً ناشی ازخستگی چشم و خشکی چشم است. توجیه این امر این است که خیره شدن به صفحه نمایش تلفن باعث کاهش دفعات پلک زدن فرد می شود که می تواند باعث رطوبت کمتر چشم و خستگی احتمالی چشم شود.
این مساله یک امر عادی است و خوشبختانه دو کار وجود دارد که بیماران لیزیک می توانند برای رفع این مشکلات انجام دهند:
  •      مرتباً از قطره های چشمی  استفاده کنید.
  •      به میزان کمتری از گوشی تلفن همراه استفاده کنید.

استفاده از گوشی بعد از عمل لیزیکمتناسب با شرایط جدید  تنظیمات گوشی تلفن را تغییر دهید.

با این حال، توصیه می شود بیمار پس از عمل لیزیک به مدت یکی دو روز به صفحه تلفن همراه نگاه نکند. اما نمی تواند برای مدت طولانی از گوشی استفاده  نکند. محدودیت مدت زمان نگاه به نمایشگرگوشی می تواند به طور قابل توجهی به روند ترمیم کمک کند. تغییرات جزئی در رابطه با تلفن می تواند خطرات ناشی از خشکی چشم و ناراحتی را تا حد زیادی کاهش دهد.

  •     - می توان برای ارسال صوت، باز کردن قفل صفحه گوشی و گرفتن شماره تلفن از تنظیمات  صوتی گوشی استفاده کرد. به این ترتیب، بدون تأثیر بر ارتباط روزمره با جهان و محیط کارتنطیمات تلفن همراه خود را به کنترل صوتی تغییر دهید. کاربران گوشی های اندروید می توانند از Google Assistant استفاده کنند. کاربران آیفون نیز می توانند از سیری کمک مشابهی دریافت کنند.
  •     - روشنایی پس زمینه را به میزان قابل تحمل کم کنید. در تنظیمات گوشی برای همه برنامه ها به صورت گروهی این کار را انجام دهید. در تنظیمات نورپس زمینه گوشی را تیره و فونت متن تلفن را روشن کنید.
  •     - می توان بدون نیاز به خواندن متن با نرم افزار، متن صفحه نمایش را به صورت صوتی گوش داد. برای مثال، پیامک ها را نیز می توانند با استفاده از نرم افزار صفحه نمایش به صورت صوتی گوش داد.
  •     - فونت نوشته های متن را باید تا حدی درشت کنید که مطالعه آن راحت باشد. اندازه متن پیشفرض باید روی چیزی حدود سایز پنج تنظیم شود. 

 آیا دوره انتظار 24 ساعته پس از عمل کافی است؟

در 24 ساعت اول پس از لیزیک، باید از خیره شدن به وسایل الکتریکی خودداری کنید. از آنجایی که هنوز در حال بهبودی هستید، بهتر است از صرف ساعت‌ها وقت در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید. در عوض، چند دقیقه ای در حد ضرورت در طول روز از تلفن خود استفاده کنید تا وضعیت چشمانتان را ارزیابی کنید. اگر متوجه درد یا فشار در چشمان خود شدید، به آنها استراحت دهید.

 پس از لیزیک مراقبت چشمانتان باشید. 

بسیار مهم است که در دوره پس از عمل طبق برنامه تنظیمی توسط جراح چشمتان ویزیت شوید. جراحی لیزیک یک روش جراحی ایمن و کم تهاجمی با دوره نقاهت سریع است، اما رعایت تمام نکات مراقبت‌های پس از عمل و مراقبت مناسب از چشم‌ها برای دستیابی به بهترین نتایج بسیار مهم است.
طبق برنامه در همه ویزیت ها شرکت می کنند. حداقل تا چند روز پس از عمل لیزیک از ورزش های تماسی و فعالیت های شدید خودداری کنید. طبق دستور از قطره های چشمی استفاده کنید. سعی کنید به چشم هایتان دست نزنید و از مالش چشم ها  اجتناب کنید. از استخر و وان آب گرم دوری کنید. از مصرف لوسیون ها و آرایش چشم ها خودداری کنید.  سعی کنید کمتر در معرض نور خورشید باشید و از نشستن طولانی در مقابل تلویزیون، نگاه به صفحه تلفن، تبلت، رایانه شخصی یا انجام بازی های رایانه ای دوری کنید. به چشمانتان فرصت بدهید تا به طور کامل بهبود یابند و بهترین نتایج را بگیرید.

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره در مورد جراحی های حذف عینک می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری تماس بگیرید.

جراحیهای چشم