آیا بعد از عمل لیزیک، لازک یا فمتولیزیک چشم ضعیف می شود؟

ضعیفی چشم بعد از عمل لیزیکزمانی که به فکر حذف عینک با لیزر می افتیم، یکی از رایج ترین سوالاتی که برایمان مطرح می شود این است که: "تا چه مدت اثرات این عمل ادامه خواهد داشت؟" یا "آیا بینایی من بعد از انجام جراحی لیزر چشم، دوباره ضعیف می شود؟".

در طی عمل های لیزری اصلاح بینایی مانند لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی یا ترانس پی آر کی، شکل قرنیه طوری تغییر داده می شود که تصویر اشیاء روی شبکیه تشکیل شود و عیب انکساری اصلاح شود. این تغییرات دائمی هستند، اما پاسخ به سوالات فوق کمی پیچیده‌ است.

آیا امکان ضعیف شدن چشم بعد از عمل لازک، لیزیک یا فمتولیزیک وجود دارد؟

بله. گاهی اوقات به‌دلیل برخی شرایط خاص، چشم‌ها بعد از جراحی حذف عینک دوباره ضعیف می‌شود و در مواردی باید تکرار جراحی دوباره انجام گیرد.  یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث بازگشت نمره چشم بعد از لیزر روی قرنیه می‌شود، استفاده بیش‌ازحد از چشم هاست؛ مخصوصاً زمانی که ساعات مداومی با رایانه کار می‌کنید، احتمال برگشت مجدد نمره چشم‌ها افزایش پیدا می‌کند. علاوه‌براین عوامل دیگری مانند آب مروارید و مشکل شبکیه که سلامت چشم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد می‌تواند روی نمره چشم‌ها نیز موثر باشد. این دسته از مشکلات هیچ ارتباطی با جراحی لازک یا لیزیک قبلی ندارند و در صورت استفاده از عینک و یا لنز تماسی نیز ممکن است اتفاق بیفتند و اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار روی این موارد، فرایند طبیعی پیر شدن چشم است.

دلایل بازگشت نمره چشم بعد از لازک، لیزیک یا فمتولیزیک

دلایلی که ممکن است پس از عمل جراحی لیزری حذف عینک مجددا چشم ها ضعیف شود و نیاز به استفاده مجدد از عینک یا لنزهای تماسی و یا عمل لیزری مجدد باشد، متنوع است. این دلایل را می توان به دو دسته تقسیم کرد. یکی اینکه به دلایل مختلفی من جمله عیب انکساری نزدیک بینی یا دوربینی و یا آستیگماتیسم اولیه بالا شماره چشم کاملا اصلاح نشود. دوم اینکه بینایی طی عمل جراحی لیزری حذف عینک اصلاح شود و در آینده طی گذر زمان مجدداً افزایش یابد. 

دلایل اینکه چرا پس از اصلاح اولیه و به قول معروف صفر شدن شماره چشم، مجددا چشم ها ضعیف می شوند می تواند ناشی از شرایط کاری فرد باشد.  مثلاً زمانی که ساعات مداومی با رایانه کار می‌کنید، احتمال برگشت مجدد نمره چشم‌ها افزایش پیدا می‌کند. یا دلیل دیگر این است چشم به خصوص در افرادیکه نزدیک بینی شدید دارند، در روال عادی افزایش شماره خود در آینده مجددا تغییر شماره بدهد. دلیل دیگر ضعیفی مجدد چشم و نیاز به استفاده از عینک، بروز پیر چشمی در سنین بالای چهل سال است که تقریبا به طور طبیعی در همه افراد اتفاق می افتد.

آیا راه حلی وجود دارد؟

در اکثر موارد، افرادی که با تغییرات جزئی شماره چشم روبرو می‌شوند این مشکل برای‌شان چندان آزاردهنده نیست و نیازی به استفاده از عینک نخواهند داشت؛ مگر برای کارهای خاص مانند رانندگی در شب که برای ایجاد شرایط ایمن پیشنهاد می‌شود. اگر عیب انکساری باقیمانده از عمل قبلی و یا افزایش مجدد شماره چشم به حدی باشد که نیاز به درمان مجدد باشد، در صورت امکان می توان مجدداً عمل را تکرار کرد و معمولاً درصد موفقیت آن نیز بسیار بالاست و نگران‌کننده نخواهد بود.حتی پس از درمان موفقیت‌آمیز نزدیک بینی یا آستیگماتیسم، ممکن است همچنان با افزایش سن نیاز به عینک مطالعه داشته باشید. خوشبختانه، درمان دوم، "درمان پیرچشمی با لیزر" را می توان حتی پس از درمان قبلی جراحی لیزر چشم انجام داد.
با افزایش سن، بینایی ما به طور طبیعی شروع به بدتر شدن می کند. این پیری طبیعی چشم، پیرچشمی نامیده می شود.
پیرچشمی تقریباً سراغ همه ما می آید.  با این حال، به طور معمول، بیشتر افراد در سنین 45 تا 65 سالگی دچار پیر چشمی می شوند. متأسفانه، اصلاح عیوب انکساری با لیزر نمی تواند از بروز پیرچشمی جلوگیری کند. به همین دلیل مهم است که جراحان لیزر چشم هرگز به بیماران قول ندهند که دیگر هرگز به عینک نیاز نخواهند داشت. حقیقت این است که همه افراد چه کسانی که در جوانی عینکی نیستند و چه کسانی که با لیزر شماره عینکشان را اصلاح کرده اند در سنین بالا 40 تا 45 سالگی پیر چشم می شوند و نیاز به عینک کار نزدیک خواهند داشت.
خبر خوب این است که جراحی لیزر چشم اکنون می تواند اثرات پیرچشمی و همچنین سایر عیوب انکساری رایج از جمله میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و  آستیگماتیسم  را درمان کند.

 برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره در مورد جراحی های حذف عینک می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری تماس بگیرید.

جراحیهای چشم