جراحی لازک چشم چیست؟

لازک Laser Assisted Subepithelial Keratectomy (LASEK) مثل لیزیک یکی از عمل های رایج جراحی  لیزری اصلاح بینایی است و می تواند برای درمان تمام عیوب انکساری رایج از جمله میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) استفاده شود. این عمل جراحی یکی از ایمن ترین انواع جراحی لیزر چشم است.

What Is LASEK Eye Surgeryعمل لازک چشم چیست؟

عمل جراحی لازک چشم ترکیبی از روش‌ لیزیک و جراحی لیزر پی آر کی چشم PRK است. این جراحی اغلب برای بیمارانی که برای جراحی لیزیک داوطلب مناسبی نیستند، توصیه می شود.
در طی عمل لازک، جراح به طور موقت لایه سطحی قرنیه چشم را برمی دارد. سپس از لیزر اگزایمر برای تغییر شکل قرنیه و بهبود دید شما استفاده می کند.

 

" فیلم جراحی لازک چشم LASEK Surgery Video "

"

چه کسانی داوطلب مناسب جراحی لازک چشم هستند؟

1- حداقل 18 سال و حد اکثر زماني که فرد آب مرواريد نباشد.
2- عدم تغییر قابل توجه نمره عينك در یکسال گذشته یعنی مقدار بیش از 0.50 دیوپتر تغییر نکرده باشد.
3- ضخامت کافي قرنيه
4- نزديک بيني 1- تا 10- ديوپتر
5- آستيگماتيسم 0.50 تا 6 ديوپتر
6- دور بيني ماشینی تا 6 دیوپتر
7- عدم وجود كراتوكونوس (قوزقرنيه) و يا نامنظمي در سطح قرنيه.
8- عدم وجود بيماريهاي عمومي نظير انواع روماتيسم، ديابت پيشرفته و نقص ايمني.
9- عدم حاملگي و شيردهي
10- عدم وجود بيماريهاي چشمي مثل گلوكوم (آب سياه)، آب مرواريد،خشكي متوسط تا شديد چشم و بيماري  تبخال چشمي.
11- گشاد نشدن بيش از حد معمول ردمک چشم در تاريكي
12- داشتن توقعات واقعي از قابليت و تواناييهاي عمل جراحي ليزر پی آر کی براي صلاح بينايي.

آمادگی قبل از جراحی لازک چشم

  1. حدود یک هفته قبل از عمل لازک چشم، باید از لنزهای تماسی استفده نکنید زیرا لنزها می توانند به طور موقت شکل قرنیه شما را تغییر دهند. 
  2. روز عمل یا آخر شب قبل از عمل دوش بگیرید و لبه  پلک‌ها را با شامپوی مخصوص شستشوی پلک و یا شامپو بچه به خوبی شستشو داده و ترشحات و مواد آرایش را کامل پاک کنید. بهتر است حداقل از ۷۲ ساعت قبل از عمل روزانه دو بار صبح و شب چشم‌ها، لبه پلک‌ها و مژه‌ها را با آب ولرم و شامپو بچه شستشو دهید.
  3. همچنین باید از آرایش چشم در روز عمل خودداری کنید.
  4. روز عمل لازم نیست ناشتا باشید. غذای سبکی میل منید. اما از نوشیدن الکل و مصرف داروهایی که شما را خواب آلود می کند، خود داری کنید.
  5. در صورت تجویز پزشک شب غبل می توانید یک عدد قرص آرامبخش بخورید.
  6. روز عمل به هيچ وجه از عطر، ادکلن و ساير مواد معطر استفاده نکنيد(دستگاه ليزر نسبت به بو حساس است).
  7. شب قبل از عمل استراحت کافی و کامل داشته باشید.
  8. اگر پزشک جراح شما استفاده از قرص و یا قطره‌ای را قبل از عمل توصیه کرده‌اند، حتماً طبق دستور ایشان آن‌ها را مصرف نمایید.
  9. پس از انجام جراحی لازک قادر به رانندگی نخواهید بود؛ لذا توصیه می شود برای برگشت به منزل یک نفر همراه داشته باشید.
  10. در صورتی که بعد از عمل قصد مسافرت دارید حتماً قبل از عمل با جراح خود هماهنگ فرمایید.
  11. برای ساعت حضور شما در بیمارستان روز قبل از عمل از مطب با شما تماس گرفته  و هماهنگی می شود.  سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید تا قبل از موعد مقرر در بیمارستان حضور داشته باشید.
  12. اگر تصمیم به استفاده از بیمه دارید، قبل از عمل با اداره بیمه و بیمارستان محل عمل هماهنگی های لازم را انجام دهید و معرفی نامه را از اداره بیمه بگیرید تا در روز مراجعه برای عمل به مشکل مالی برخورد نکنید. 
  13. هزینه های عمل طبق تعرفه مصوبه وزارت بهداری است که می توانید از پرسنل مرکز چشم پزشکی دکتر نادری و یا از بیمارستان محل عمل استعلام بفرمایید. در صورتیکه از بیمه استفاده می کنید، میزان سهم پرداختی خودتان را از اداره بیمه مربوطه استعلام کنید.
  14. ویزیت‌های بعد از جراحی لازک برای تنظیم شماره نهایی چشم شما، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خواهشمند است طبق برنامه زمان بندی شده که به شما اعلام شده، چهت معاینات منظم و دروره ای به مطب مراجعه نمائید.

معاینات و بررسي های قبل از عمل لازک چشم  

  1. اگر از لنز تماسي نرم (soft contact lenses ) استفاده مي کنيد، حد اقل از يک هفته قبل استفاده از لنزتان را متوقف کنيد.
  2. اگر از لنز تماسي سخت (rigid gas-permeable contact lenses ) استفاده مي کنيد، حد اقل از 3 تا 4 هفته قبل استفاده از لنزتان را متوقف کنيد.
  3. در صورتي که شک داشته باشيم که پس از برداشتن لنز تماسي هنوز تغييرات قرنيه ناشي از لنز به وضعيت طبيعي برنگشته است، اندازه گيري عيب انکسار (تعيين نمره عينک) تا زمان ثابت شدن عيب انکسار با فواصل يک تا چند هفته يکبار تکرار مي شود و سپس آزمايشات قبل از عمل انجام مي شود.
  4. پس از مراجعه به مطب يا کلينيک چشم پزشکي، معاينه کامل چشم پزشکي شامل: معاينه با اسليت لامپ، اندازه گيري فشار چشم ها، بررسي حرکات کره چشم و بررسي قسمت هاي خلفي چشم يعني عصب بینایی و پرده شبکيه (پس از ريختن قطره گشاد کننده مردمک) و ارزيابي دقيق عيب انکسار (نمره عينک) و ميزان بينائي انجام مي شود.
  5. عکس هاي رنگي خاصي به نام توپوگرافي و پاکي متري و يا ارب اسکن براي ارزيابي قرنيه از نظر اندازه گيري ضخامت قرنيه و عدم وجود قوز قرنيه و آستيماتيسم نامنظم و بررسي جزئيات نقشه اپتيکي سطح قرنيه انجام مي شود.

فیلم " معاینات و بررسی های قبل از عمل جراحی لازک"

جراحی لازک چشم چگونه انجام می شود؟

آماده سازی قبل از عمل لازک 

  1. پس از ورود با بخش لیزرو قبل از ورود به اتاق عمل جراحی پرستار یک لباس تمیز (گان جراحی) روی لباس شما می پوشد.
  2. جراحی لازک چشم با بی حسی موضعی انجام می شود. قبل از شروع جراحی، پرستار قطره های چشمی بی حس کننده را در چشم شما می ریزد. همچنین ممکن است به داروهایی بدهند تا به آرامش برسید.
  3. زمانی که چشم های شما بی حس شد، اطراف پلک ها با محلول بتادین محیط و استریل و خشک می شود.
  4. سپس به آرامی بر روی تخت اتاق عمل لیزر دراز می کشید.
  5. وقتی که احساس کردید، جراح با استفاده از ابزاری پلک های شما را به آرامی باز نگاه می کند. این وسیله (اسپکولوم) تضمین می کند که در حین عمل پلک نزنید.
  6. اتاق ميکروسکوپ عملي صورت شما قرار مي گيرد. در داخل ميکروسکوپ نور قرمز رنگ يا سبز رنگ کوچک وجود دارد که ابتدا ثابت است و در حين انجام ليزر چشمک زن مي شود. برای افزایش دقت باید مرتبا (بخصوص زمانی که صداي جرجر ناشي از ليزر را مي شنويد) به اين نور خيره شويد.

 مراحل انجام عمل جراحی لازک

LASEK eye surgeryجراحی لازک چشم

  1. مجددا برای بی حسی و راحتی بیشتر قطره بی حس کننده در چشم چکانده می شود.
  2. حلقه مانند روی سیح قرنیه گذاشته می شود. در لازک، لبه های محل برداشت اپیتلیوم یعنی سطحی بهترین لایه قرنیه (بجای اینکه در لیزیک فلپ با میکروکراتوم برش داده می شود) با وسیله ای بنام ترفاین برش داده می شود.
  3. سپس الکل را پنج برابر رقيق کرده و به مدت حدود 20 ثانيه روي سطح قرنيه مي گردانيم. الکل رقیق شده لایه اپیتلیوم قرنیه را شل می کند.
  4. سپس الکل را برداشته و با وسيله مخصوصي لبه هاي فلپ اپيتليوم ( لايه ) را بلند کرده و از بستر زيرين جدا مي کنيم . به آرامي آنرا بر روي خودش شبيه فرش لوله مي كنيم.
  5. در مرحله بعد با استفاده ازليزر اگزايمر شبيه ليزيك يا PRK تخت قرنيه را تراش داده و مي كنيم. سپس فلپ اپيتليوم به جاي اول برگردانده مي شود.

براي پيشگيري از لغزيدن و جابجا شدن لايه اپيليوم، بر روي چشم لنز تماسي گذاشته مي شود تا به عنوان بانداژ عمل کند و نیازی به بخیه نیست. 

دوره بهبودی عمل لازک

  1. یکی از مزایای اصلاح عیوب انکساری با جراحی لیزر این است که، در بیشتر موارد، بهبودی نسبتاً سریع است.  بلافاصله پس ازلازک یا سایر روش های مشابه، بینایی چشم شما شروع به بهبود می کند.  روز بعد از جراحی، جراح چشم  بینایی شما را آزمایش می کند و بررسی می کند که چشمان شما آنطور که باید در حال بهبود است. در بیشتر موارد، شما می توانید دو تا سه روز پس از عمل به کار خود برگردید و همچنین رانندگی کنید.
  2. برای چندین هفته یا حتی ماه ها پس از جراحی لیزر لازک چشم،  تاری دید یا تغییر دید چشم طبیعی است. همچنین ممکن است چشم های شما خشک باشد، یا در اطراف چراغ ها شاهد نورخیره کننده یا هاله باشید.
  3. به مدت شش ماه یا بیشتر پس از جراحی لازک، شما می بایست برای معاینه منظم با پزشک چشم خود برای بررسی وضعیت چشمتان برنامه ریزی کنید.
  4. در موارد بیشتر، حدود شش ماه پس از جراحی بینایی ثابت و واضح است. اگر بعد از جراحی خشکی چشم یا سایر اختلالات بینایی داشتید، متوجه می شوید که این علائم به مرور زمان از بین رفته یا خیلی کمتر مشهود هستند.
  5. بعد از شش ماه بعد از جراحی چشم، اگر هنوز مشکل بینایی داشته باشید، ممکن است پزشک مداخله جراحی را برای تنظیم دقیق بینایی شما توصیه کند. 

محاسن عمل لازک چشم

  1. - عملی سریع و بدون درد است که برای هر چشم کمتر از 5 دقیقه طول می کشد.
  2. - نتایج عالی دارد؛ طوریکه بینایی بیمارن پس از چند روز خوب است.
  3. - بینایی در 97% بیماران کامل می شود و بیماران رضایت کامل دارند.
  4. - در طی عمل فلپ قرنیه (لایه) ایجاد نمی شود، لذا این عمل در کسانیکه خشکی چشم یا قرنیه نازک دارند و همچنین در ورزشکاران رزمی مناسب است.
  5. - عمل بسیار راحت است و چشم دستکاری زیادی نمی شود.
  6. - نیازی به بخیه ندارد
  7. - اگر نیاز به عمل اصلاحی در آینده باشد، به راحتی قابل انجام است.
  8. جراحی لازک چشم  کمتر از جراحی لیزیک چشم باعث خشکی چشم می شود.

معایب عمل لازک چشم

  1.     زمان بهبود بینایی در مقایسه با عمل جراحی لیزیکطولانی تر است.  در بسیاری از بیمارانی که تحت عمل جراحی لازک قرار گرفته اند، حداقل  یک یا دو هفته زمان می برد تا عملکرد بینایی خود را بدست آورند که این مدت معادل همان زمان بهبودی در جراحی  پی آر کی چشم  است.  بیماران لیزیک اغلب یک روز پس از جراحی دید خوبی دارند.
  2.      جراحی لازک چشم  معمولاً نسبت به عمل لیزیک درد و ناراحتی بیشتری ایجاد می کند اما درد کمتری نسبت به جراحی  پی آر کی دارد.
  3.      بیماران باید حدود سه یا چهار روز پس از جراحی چشم لازک از "لنز تماسی پانسمانی" استفاده کنند تا به عنوان یک لایه محافظ روی قرنیه قرار گیرد تا سطح چشم ترمیم شود. استفاده از این لنز ها  پس از لیزیک دیگر لازم نیست.
  4.      بیماران باید قطره های استروئیدی موضعی را برای چند هفته بیشتر از عمل جراحی لیزیک چشم استفاده کنند.

عوارض احتمالی عمل لازک چشم

عمل لازک نیز مثل سایر عمل ها می تواند عوارض بالقوه ای داشته باشد:

  1. - احساس وجود جسم خارجی در چشم که یک الی چهار روز طول می کشد.
  2. - کاهش مختصر بینایی  در نور کم به صورت گذرا که ممکن است تا 12 ماه طول بکشد.
  3. خشکی چشم که تا 6 ماه نیاز به استفاده از قطره های مرطوب کننده است.
  4. - تاری دید که ممکن است تا 6 تا 9 ماه بعد از بین می رود.

 

جراحیهای چشم