هزینه جراحی لیزیک در سال ۱۴۰۲

عمل های حذف عینک از جمله لیزیک برای اصلاح عیوب انکساری چشم در افراد دچار میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) طراحی شده ‌اند.  افراد دارای مشکل بینایی برای رفع این مساله خود باید هزینه‌هایی را متقبل شوند.

از چه راه هایی می توان اقدام به برداشتن عینک کرد؟

امروزه برای حذف عینک، عمل‌های لیزری و غیر لیزری متنوعی وجود دارد. در روش های جراحی لیزری عیوب انکسار با استفاده از اعمال لیزر بر روی قرنیه عیب انکساری چشم اصلاح می شود. 

عمل های غیر لیزری اصلاح عیوب انکسار شامل کار گذاری لنزهای داخل چشمی فیکیک اتاق قدامی، کاشت لنز های فیکیک اتاق خلفی  ICL،  تعویض عدسی طبیعی چشم، کراتوپلاستی هدایتی یا CK و دید تک چشمی یا مونوویژن می باشند.

همانگونه که ملاحظه می فرمایید، عمل های حذف عینک بسته به شرایط چشم بیمار و تجربه، تخصص و مهارت جراح و از طرفی بسته به امکاناتی که جراح در اختیار دارد بسیار متنوع است و در نتیجه هزینه های حذف عینک نیز بسیار متنوع خواهد بود.

هزینه جراحی لیزیک در سال۱۴۰۲ LASIK Surgery Cost-in Iran 1402هزینه عمل لیزیک چقدر است؟

اگر در اینترنت جستجو کنید، هزینه عمل های لیزری حذف عینک در سایر کشورهای برای دو چشم حدود 3 تا 5 هزار دلار است. در ایران نیز عمل با همان دستگاه های پیشرفته سایر کشور ها انجام می شود. از طرفی چشم پزشکان ایرانی از نظر تجربه و مهارت نیز در حد مطلوب قرار دارند.  اما هزینه های انجام این عمل ها نسبت به سایر نقاط جهان بسیار ناچیز است. دلیل اصلی آن پایین بودن تعرفه های پزشکی در ایران نسبت به سایر کشور هاست.

هزینه عمل لیزیک به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه عمل به فاکتورهای زیادی از جمله تجربه جراح، دستگاه ها و تجهیزاتی که با آن عمل انجام می شود و همچنین نوع عمل جراحی لیزری بستگی دارد. هزینه لیزرهای سطحی نسبت به لیزرهای خانواده لیزیک مثل فمتو لیزیک یا اسمایل ارزانتر است. دلیل آن این است که در فمتولیزیک از دو لیزر مختلف برای تکمیل عمل جراحی استفاده می شود که هزینه جراحی را افزایش می دهد.
دستگاه های لیزر اگزایمر و لیزر فمتوسکند و لیزر اسمایل در کلنیک ها و بیمارستان های چشم پزشکی ایران معمولا جدیدترین دستگاه های لیزر موجود در دنیا هستند. هزینه هر کدام از این دستگاه ها به طور متوسط حداقل حدود سیصد هزار دلار است. هزینه سرویس دستگاه ها و مواد مصرفی دستگاه لیزر برای هر دستگاه سالیانه حدود شصت تا هفتاد هزار دلار می باشد.

آیا برای صرفه جویی در هزینه ها می توان در مراکزی که تبلیغات عمل با قیمت ارزان می کنند، این عمل ها را انجام داد؟

از آن جایی که این عمل با یکی از حساس‌ترین اعضای بدن سروکار دارد، کیفیت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در نتیجه پیش از آن که به دنبال هزینه‌های این عمل باشید، باید از تبحر متخصص خود مطمئن شوید.
به خاطر داشته باشید که کیفیت این عمل در زندگی شما تاثیر به‌سزایی می‌گذارد. بنابراین منطقی است که ریسک نکرده و کیفیت را فدای هزینه‌های کم نکنید. درنتیجه بهتر است که برای پرداخت هزینه‌های کم سراغ متخصص‌ها و جراح‌های بی‌تجربه نروید. اگرچه این افراد هزینه کمی از شما بابت عمل لیزیک می‌گیرند، اما از تجربه و مهارت کافی برخوردار نیستند.
حتماً شما هم چندین بار پیامک‌های تبلیغاتی تحت عنوان جراحی لیزر با کمترین هزینه را دریافت نموده‌اید، محتوای این پیامک‌ها قیمت‌های بسیار ارزان و غیر قابل باور را ارائه می‌نمایند، اگر احتیاج به جراحی لیزیک دارید شاید وسوسه شوید که با این مراکز تماس بگیرید اما لازم است به یاد داشته باشید که در اغلب موارد مراکزی که هزینه‌هایی بسیار پایین را اعلام می‌دارند دارای خدمات بسیار نامطلوب بوده و در اکثر موارد ممکن است پس از جراحی دچار عوارض جانبی پس از جراحی شوید.

آیا عمل لیزیک یا سایر عمل های حذف عینک شامل بیمه می شود؟

جراحی لیزیک یا سایر روش های حذف عینک به عنوان یک جراحی زیبایی تحت پوشش بیمه‌های درمانی پایه  قرار نمی‌گیرد. بیمه تکمیلی می‌تواند تا حدود هزینه‌های درمان را کاهش دهد. پرداخت هزینه عمل چشم در بیمه تکمیلی، متناسب با نوع عمل متفاوت است. همانگونه که توضیح دادیم عمل های حذف عینک بسیار متنوع است و بنابراین  بر اساس نوع عمل هزینه ها طیف وسیعی خواهند داشت.
با وجود اینکه هزینه‌ی جراحی لیزیک در سال‌های گذشته نسبت به سال‌های ابتدایی که این روش ارائه شد بسیار کاهش یافته است اما هزینه‌های آن ممکن است همچنان برای بسیاری از افراد بالا باشد. با توجه به‌ اینکه هزینه‌های تمام شده برای خدمات درمانی چشم  پزشکی در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته، متاسفانه بیمه های تکمیلی پوشش مناسبی برای اعمال جراحی حذف عینک ندارند و ناچاراً بیمار باید قسمت قابل توجه هزینه ها را از جیب خودش پرداخت کند. از طرفی با توجه به اینکه بعضی از اعمال جراحی حذف عینک بخصوص انواع غیر لیزری آن هزینه های تمام شده بسیار بالایی دارند و بیمه متاسافنه برای حذف عینک هزینه ناچیزی را متقبل می شود، به ناچار هزینه پرداختی مضاعفی به بیمار تحمیل می شود.

هزینه جراحی لیزیک در سال۱۴۰۲ LASIK Surgery Cost-in Iran 1402بیمه تکمیلی تا چه اندازه هزینه لیزیک یا سایر عمل های حذف عینک را تقبل می کند؟

هزینه عمل چشم در بیمه تکمیلی با توجه به سقف پوشش رفع عیوب انکساری چشم است. علاوه بر سقف پوشش، عوامل دیگری هم مانند: درصد فرانشیز بیمه و تعرفه‌های وزارت بهداشت بر میزان جبران خسارت و هزینه عمل چشم در بیمه تکمیلی تاثیر گذار است.
خیلی از شرکت‌های بیمه تکمیلی، عمل‌های لیزیک و لازک را جزء عمل‌‌های زیبایی می‌دانند و بیمه تکمیلی برای لیزیک چشم هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. اما سقف پوشش رفع عیوب انکساری چشم در بیمه تکمیلی برخی شرکت‌هایی هم که پرداخت می کنند مانند سامان و SOS برای عمل لیزیک و لازک، حدود 3 میلیون  تومان است که بسیار پایین تر از هزینه تمام شده جراحی برای بیمارستان های خصوصی است. لذا از آنجاییکه سقف پوشش بیمه تکمیلی کمتر از هزینه واقعی عمل است، باید مابه التفاوت این هزینه به ناچار از طرف بیمار پرداخت شود. 

شرایط پرداخت هزینه عمل چشم با بیمه تکمیلی

تمام بیمه‌های تکمیلی با توجه به قانون ابلاغ شده‌ از سوی بیمه مرکزی، هزینه عمل چشم را در صورتی پرداخت خواهند کرد که شماره عینک بیشتر از ۳ دیوپتر باشد. برای اطلاع از مفاهیم درج شده در نسخه اندازه گیری شماره ضعیفی چشمتان به مطلب نسخه عینک مراجعه کنید.
تعریف شرکت‌های بیمه برای میزان عیب انکساری هر چشم، برابر با درجه نزدیک بینی، دوربینی و نصف درجه ‌آستیگمات آن چشم است.
با توجه به این تعریف شما می‌توانید برای هر چشم خود شماره چشمتان را محاسبه کنید و در صورتی که‌ این درجه معادل ۳ دیوپتر یا بالاتر باشد، هزینه عمل چشم در بیمه تکمیلی قابل پرداخت خواهد بود.
 
 فیلم عمل جراحی لیزیک LASIK Surgery Video

جراحیهای چشم