عینک آفتابی بعد از جراحی آب مروارید

عینک آفتابی بعد از جراحی آب مروارید Sunglass After Cataract Surgeryچه مدت باید بعد از جراحی آب مروارید در خارج از منزل عینک آفتابی تیره بزنم؟

برخی ممکن است فکر کنند که جراحان چشم با عینک آفتابی بعد از عمل میانه ای ندارند. بعد از عمل جراحی آب مروارید، بسیار رایج است که جراح شما را با یک عینک آفتابی بزرگ به خانه بفرستد. استفاده از عیک آفتابی بعد از عمل جراحی آب مروارید برای تفنن و مد نیست، بلکه استفاده از عینک های تیره بعد از عمل هدفمند است.
بعد از عمل جراحی آب مروارید به دلیل باز بودن مردمک و التهاب ، چشم نسبت به نور بسیار حساس خواهد بود. پوشیدن عینک آفتابی تیره در خارج از منزل در یکی دو هفته اول پس از عمل جراحی آب مروارید به چشم ها کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند. بعلاوه ، عینک آفتابی از چشم ها در مقابل ذرات محرک موجود در فضای بیرون محافظت می کند.
ممکن است احساس شود که حتی بعد ازهفته های اولیه بعد از جراحی آب مروارید، تهیه یک عینک آفتابی خوب، مفید باشد. استفاده از عینک آفتابی پس از جراحی آب مروارید مزایای خاصی دارد که برای بهبودی کمک کننده است.

اتساع مردمک چشم پس از جراحی آب مروارید

علی رغم آنچه که برخی فکر می کنند، برای انجام جراحی آب مروارید نیازی به بیرون آوردن چشم نیست. بلکه، آب مروارید از طریق سوراخی که به طور طبیعی در وسط عنبیه چشم همه ما وجود دارد تخلیه می شود. نام این سوراخ مردمک است.
اما به طور معمول این مردمک کوچک است. وقتی که نور به طرف مردمک تابانده شود (مانند نور میکروسکوپ عمل) ، مردمک تنگتر نیز می شود. یک مردمک کوچک نمی تواند مسیر کافی برای دسترسی به آب مروارید فراهم کند.
بنابراین برای دسترسی مناسب، مردمک گشاد می شود. این کار قبل از عمل جراحی، با استفاده قطره های چشمی انجام می شود.
پس از گشاد شدن مردمک دسترسی به آب مروارید خواهیم داشت! عمل جراحی حدود 10 الی15 دقیقه طول می کشد. اما اثر این قطره های چشم خیلی بیشتر طول می کشد تا از بین برود. بسته به قطره چشم استفاده شده، اثر آن می تواند از 4 ساعت تا یک روز باشد!
اما هنگام گشاد شدن مردمک چشم، نور بیشتری وارد چشم می شود. حتی بعد از عمل جراحی آب مروارید یعنی زمانیکه آب مروارید ندارید که آن نور را مسدود کند، نور بیشتری وارد چشم می شود. این نور زیاد می تواند بسیار آزار دهنده باشد.
تا زمانی که اتساع مردمک از بین نرود، با عینک آفتابی تیره فرد می تواند احساس راحتی بیشتری داشته باشید. بنابراین بعد از اتساع مردمک  توصیه می شود ازعینک آفتابی تیره استفاده کنید.

حساسیت چشم ها بعد از جراحی آب مروارید

واقعیت جالب در مورد عدسی طبیعی چشم (و آب مرواریدی که در آن ایجاد می شود) این است که سیستم ایمنی بدن ما پروتئین های تشکیل دهنده عدسی را به عنوان یک ماده خارجی می شناسد. خوشبختانه، تا قبل از عمل این عدسی و آب مروارید به طور معمول در کیسه محصور شده خود به دور از تهدید سیستم ایمنی محافظت می شود.
اما پس از جراحی آب مروارید، این پروتئین‌های آب مروارید در مقادیر کم و میکروسکوپی در تماس با بافت های چشم قرار می‌گیرند. این مساله باعث ایجاد التهاب در داخل چشم می شود.
گرچه این التهاب شدید نیست، اما به اندازه ای کافی هست که  ایجاد تحریک و حساسیت در داخل چشم کند. این موضوع می تواند باعث شود که چشم کمی احساس درد کند.
اما این التهاب، عنبیه چشم (بخش رنگی دایره ای چشم که اطراف مردمک ما را تشکیل می دهد) را تحریک می کند. هر زمان که این عنبیه در پاسخ به نور حرکت می کند (برای کوچکتر کردن مردمک چشم)، می توانید این تحریک و حساسیت را بیشتر احساس کنید. این امر باعث می شود چشم پس از جراحی آب مروارید به نور حساس تر شود.
اما این دلایل حساسیت به نور محدود به این موضوع نیست. التهاب نه تنها در داخل چشم اتفاق می افتد، بلکه در سطح چشم نیز رخ می دهد.
پس از جراحی آب مروارید سطح چشم کمی "آزرده" می شود. سطح چشم خشک تر می شود. مواد شیمیایی ضد عفونی کننده سمی مانند بتادین برای جلوگیری از عفونت روی سطح ریخته می شود. قطره های چشمی بعد از عمل آب مروارید حاوی مواد نگهدارنده هستند که می توانند چشم را تحریک کنند. همه اینها باعث تحریک کوتاه مدت قرنیه و سطح چشم می شود. هنگامی که قرنیه تحریک می شود، می تواند حساسیت بیشتری نسبت به نور تابیده شده در چشم ایجاد کند.
قسمت اعظم این التهاب اضافی در داخل چشم و حساسیت روی سطح چشم در 1 تا 2 هفته اول بهبود می یابد. بنابراین، مطمئناً، زمانی که چشم ها به نور بسیار حساس هستند، استفاده از عینک آفتابی تیره می تواند نور اضافی را کاهش دهد و احساس راحتی بیشتری به چشم ها بدهد.

حفاظت از چشم

عینک آفتابی بعد از جراحی آب مروارید Sunglass After Cataract Surgeryاما عینک آفتابی تیره حتی فواید بیشتری نیز دارد. در حقیقت، فقط با قرار دادن آن بر روی چشمانتان، می توانید پس از عمل جراحی آب مروارید ، بهبودی ایمن تری داشته باشید.
در هنگام رانندگی در یک بزرگراه ممکن است حشرات با شیشه جلوی ماشین شما برخورد کنند و آن را کثیف کنند. حشرات همه جا هستند! اگر بعد از جراحی آب مروارید به پیاده روی بروید، حشرات در اطراف شما نیز خواهند بود. در حالی که شما با سرعت زیاد مانند ماشین حرکت نمی کنید، هنوز هم پشه ها می توانند با سرعت به سمت چشم شما پرواز کنند. اگر قبلا در غروب یا طلوع آفتاب بدون عینک آفتابی در ساحل دویده باشید این موضوع راتجربه کرده اید.
اگر ما می خواهیم پس از عمل جراحی آب مروارید تحریک سطح چشم به سرعت بهبود یابد ، بهتر است باور کنیم که از برخورد این حشرات به صورتمان باید جلوگیری کنیم.
اما تنها مشکل حشرات نیستند که ما باید چشم هایمان را از برخورد آنها محافظت کنیم. شن و ماسه ، خاک ، گرده و باد فقط چند مورد از بسیاری از موارد خارج از منزل است که می تواند چشم های حساس را مخصوصاً بعد از جراحی آب مروارید تحریک کند.
بنابراین پوشیدن عینک های آفتابی تیره در خارج از منزل می تواند به محافظت بیشتر از چشم کمک کند. به همین دلیل بسیاری از عینک آفتابی جراحی آب مروارید حفاظ جانبی نیز دارند و چشمها  را از طرفین 360 درجه کامل نیز محافظت می کنند.
مجدداً تاکید می شود که پوشیدن عینک آفتابی در طول یک یا دو هفته اول بعد از جراحی آب مروارید مهم است. به خصوص اگر در خارج از منزل باشد و در معرض فضای باز قرار بگیرید. در این زمانی عینک آفتابی با حفاظ جانبی  واقعاً نفیس است. اما اگر در خارج از منزل در منطقه ای باشید که این تهدید خطرات زیاد نیست، پوشیدن عینک آفتابی به آن اندازه بسیار مهم نیست. 

فواید محافظت از چشم ها

تا به حال پیش آمده که به ناگهان به علت خارش چشم، انگشت یا مشت خود را به طرف چشمتان ببرید و شروع به مالیدن آن بکنید؟  قبل از اینکه حتی متوجه شوید چه کاری انجام می دهید، به چشمتان می رسید و محل خارش را مالش می دهید. ما همه این تجربه را داریم. در حالی که مالیدن چشم ها کار خوبی نیست، گاهی اوقات جلوگیری از این رفلکس ها سخت است.
 اما از مالش چشم باید به خصوص بعد از عمل جراحی آب مروارید اجتناب شود. در جراحی آب مروارید مدرن برش های ظریف ایجاد می شود که برای بستن آنها نیاز به بخیه نیست. این  برش ها عالی کار می کنند مگر اینکه واقعاً به چشم فشار محکم وارد کنید
عینک آفتابی می تواند مانعی اضافی برای جلوگیری از مالیدن چشمان شما فراهم کند. گرچه این عینک کاملا مطمئن نیست و شما هنوز هم می توانید از زیر عینک چشم ها را مالش دهید.  در تمام روز نیز ممکن است از آن استفاده نکنید. مثلا زمانی که در منزل هستید، عینک نمی زنید.  اما هنوز هم می تواند در مواقعی که عینک آفتابی می پوشید، مزایای اضافی دیگری را نیز فراهم کند.

خلاصه

پوشیدن عینک تیره در بیرون به مدت یک یا دو هفته پس از عمل جراحی آب مروارید می تواند به احساس راحتی بیشتر چشم ها کمک کند. اما علاوه بر این، عینک آفتابی به محافظت از چشمان شما در برابر هر چیزی که می تواند آنها را در خارج از منزل تحریک کند، کمک می کند.
 

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم