بهترین روش جراحی آب مروارید

بهترین روش جراحی آب مروارید Best Cataract Surgery Methodزمانی که تصمیم به جراحی آب مروارید می گیریم، یکی از مهمترین سوالاتی که برایمان مطرح می شود این است که آیا بهترین و بی خطرترین روش عمل جراحی آب مروارید چیست؟ در طی زمان روش های مختلفی برای عمل جراحی آب مروارید ابداع شده است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشته اند. اما امروزه روش های مرسوم عمل جراحی آب مروارید در جهان و ایران عبارتند از:
    روش رایج جراحی آب مروارید یا همان فیکو
     جراحی آب مروارید به کمک لیزریا فمتوکاتاراکت
جراحی آب به روش فیکو (فیکوامولسیفیکیشن) یکی از رایج ترین جراحی ها در جهان است. این روش جراحی به عنوان روشی استاندارد، ایمن و موثر شناخته شده است. از طرفی جراحی آب مروارید با لیزر در شرایط خاص، ممکن است مزایایی را به همراه داشته باشد. جراحی آب مروارید با لیزر، تحت پوشش اکثر طرح های بیمه نیست. هزینه آن نسبت به جراحی فیکوی آب مروارید نیز بیشتر است. بنابراین چگونه تصمیم می گیرید که کدام نوع جراحی آب مروارید را انجام دهید؟
در اینجا مواردی وجود دارد که باید در مورد هر دو نوع جراحی آب مروارید بدانید. در مورد اینکه کدام یک برای شما بهتر است با چشم پزشک خود صحبت کنید. با خیال راحت نظر جراح چشم دیگری را نیز جویا شوید.

کدام نوع عمل جراحی آب مروارید برای شما بهتر است؟

تقریباً 3 میلیون عمل جراحی آب مروارید هر ساله در ایالات متحده انجام می شود که از هر سه آمریکایی یک نفر در مقطعی از زندگی خود نیاز به جراحی آب مروارید دارد. آمار تقریبی عمل آب مروارید در ایران نیز حدود 800 هزار مورد در سال است. آب مروارید کدر شدن عدسی طبیعی چشم شما است. آب مروارید می تواند مطالعه، رانندگی یا دیدن اشیا را به طور محسوس دشوار کند. آب مروارید معمولاً تدریجاً ایجاد می شود و در اوایل بینایی شما را مختل نمی کند، اما با گذشت زمان پیشرفت کرده و اصطلاحاً رسیده می شود و در نهایت ممکن است بینایی شما را مختل کند. جراحی آب مروارید شامل برداشتن عدسی کدر و جایگزینی آن با یک عدسی مصنوعی به نام لنز داخل چشمی یا IOL است.
اگر قصد انجام جراحی آب مروارید را دارید، ممکن است به شما پیشنهاد شود که یکی از جراحی های آب مروارید با کمک لیزر یا روش مرسوم یعنی فیکو را انتخاب کنید.
جراحی معمول آب مروارید که با نام فیکوامولسیفیکاسیون نیز شناخته می شود، رایج ترین عمل جراحی چشم در جهان است و روشی ایمن و موثر است. جراحی آب مروارید با لیزر جدیدترین و پیشرفته ترین روش انجام جراحی آب مروارید است.  بعضی از چشم پزشکان جراحی آب مروارید با لیزر را به جراحی سنتی آب مروارید ترجیح می دهند.

جراحی معمول آب مروارید - فیکوامولسیفیکاسیون

جراحی معمول آب مروارید با ایجاد یک برش کوچک با استفاده از چاقوی جراحی در گوشه قرنیه با دست انجام می شود. قبل از عمل جراحی با استفاده از قطره های گشاد کنند مردمک، مردمک باز شده است. سپس جراح چشم یک ابزار میکروجراحی را از طریق این برش به ناحیه پشت مردمک جایی که لنز چشم که اکنون کدر شده و اصطلاحاً آب مروارید دارد، قرار وارد می کند. از همین ابزار برای ایجاد یک برش دایره ای در کپسول لنز استفاده می شود. سپس یک پروب دستگاه عمل از طریق این سوراخ کپسول قدامی وارد عدسی شده و آب مروارید را به کمک امواج ماوراء صوت به قطعات کوچکتر تکه تکه می کند. سپس قطعات شکسته شده از چشم ساکشن می شوند و یک لنز  (عدسی داخل چشمی) در چشم کاشته می شود تا جایگزین لنز طبیعی کدر شود. در این جراحی به طور معمول، نیازی به بخیه نیست.

 فیلم عمل کاتاراکت به روش فیکو Phaco emulsification Cataract Surgery  


 
 

 

جراحی آب مروارید با لیزر یا فمتوکاتاراکت

جراحی آب مروارید با لیزر، فمتوکاتاراکت نامیده می شود. در روش جراحی آب مروارید به کمک لیزر، یک دستگاه دوربین تصویربرداری و یا سونوگرافی روی چشم شما قرار می گیرد تا اطلاعاتی از قسمت های قدامی چشم شامل قرنیه و عدسی جمع آوری کند و از داخل چشم نقشه برداری کند. این دستگاه اطلاعات دقیقی را به کامپیوتری که لیزر را با اندازه، محل و عمق دقیق برای برش های مورد نیاز برنامه ریزی می کند، ارسال می کند. سپس جراح چشم شما با استفاده از یک برنامه لیزری تعیین شده برای ایجاد برش های قرنیه ای و باز کردن  کپسول لنز استفاده می کند. همچنین از انرژی لیزر برای نرم کردن آب مروارید استفاده می شود. سپس از با استفاده از همان دستگاه اولتراسوندی (ماوراء صوت) که در جراحی معمول آب مروارید (فیکو) استفاده می شود، لنز را تکه تکه کرده و از چشم ساکشن می کنند و لنز داخل چشمی کاشته می شود. در این روش به طور معمول، نیازی به بخیه نیست.
یکی از مزایای بزرگ جراحی آب مروارید با کمک لیزر این است که می توان از لیزر برای اصلاح آستیگماتیسم نیز استفاده کرد. اصلاح آستیگماتیسم ممکن است با دست با استفاده از تیغ برای برش های قرنیه ای نیز انجام شود، اما لیزر به پزشک شما این امکان را می‌دهد تا با اطمینان و دقت بیشتری این کار را انجام دهد، که منجر به نتیجه بهتر و قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود. علاوه بر این، لیزر در هنگام شکستن آب مروارید به انرژی کمتری نسبت به اولتراسوند نیاز دارد و در نتیجه خطر تورم قرنیه را کاهش می دهد. تورم قرنیه می تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و بهبودی را طولانی کند. به طور کلی، هنگام استفاده از لیزر، دوره بهبود بینایی سریعتر است. 

فیلم عمل کاتاراکت به روش فمتو کاتاراکت با لیزر فمتوسکند  Femto Cataract Surgery

ا

بهبودی جراحی آب مروارید

برخی از بیماران ممکن است بلافاصله به وضوح ببینند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز داشته باشند حدود یک یا دو هفته صبر کنند تا بینایی آنها واضح شود. بهبودی کامل پس از جراحی آب مروارید معمولاً حدود یک ماه است.
بسته به تصمیم گیری شما و نوع نتایجی که می خواهید از جراحی آب مروارید به دست آورید، چشم پزشک به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که کدام روش برای شما بهترین گزینه است. 
 
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.

جراحیهای چشم