کم خوابی و تاثیر آن بر بینایی lack of sleep affects On Eyesکم خوابی و تاثیر آن بر بینایی

اگر تا به حال خواب بدی داشته اید (و معمولا اکثراٌ تجربه بدخوابی را داریم)، احتمالاً با پف کردن چشم ها یا سیاهی گاه به گاه غریبه نیستید. اما آیا کمبود خواب منظم می تواند بر بینایی شما نیز تأثیر بگذارد؟ ما قبلاً در مورد اینکه استرس و زمان استفاده از صفحه نمایش می‌تواند بر بینایی ما تأثیر بگذارد بحث کرده‌ایم، بنابراین بیایید نگاهی به اهمیت خواب برای چشمانمان بیندازیم.

علائم خستگی چشم

چشم ما هر شب حداقل به پنج ساعت خواب نیاز دارد تا استراحت کند، ترمیم شود و بتواند روز بعد به درستی عمل کند. به عنوان مثال، خواب به ما کمک می کند تا ماهیچه هایی که حرکات چشم ما را کنترل می کنند، استراحت کنند. همچنین به ما کمک می کند تا با بسته نگه داشتن پلک ها برای مدت طولانی، چشم های خود را مرطوب کنیم. بدون استراحت کافی، ممکن است علائمی مانند:
کم خوابی و تاثیر آن بر بینایی lack of sleep affects On-Eyes• مشکل در تمرکز
دوبینی: خستگی عضلات چشم می تواند باعث ناهماهنگی شود
حساسیت به نور ناشی از خشکی چشم
پرش پلک که میوکیمیا نامیده می شود

اثرات قطع تنفس موقع خواب بر بینایی

کم خوابی و تاثیر آن بر بینایی lack of sleep affects On-Eyesآپنه خواب وضعیتی است که باعث می شود تنفس به طور متناوب در طول یک خواب شبانه متوقف و شروع شود. این مشکل تقریباً در یک میلیارد نفر در سراسر جهان بین سنین 30 تا 69 سال رخ می دهد. افراد مبتلا به اختلالات خواب مانند آپنه خواب در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوروپاتی بینایی ایسکمیک (ION) هستند – در این بیماری جریان خون به درستی به عصب بینایی نمی رسد و باعث از دست دادن دائمی بینایی می شود.
آپنه خواب همچنین یک عامل خطر برای گلوکوم، یکی دیگر از شرایط تهدید کننده بینایی است.
گاهی اوقات می توانند چشم پزشک، آپنه خواب را در یک بیمار کشف و تشخیص می دهد.  اگر چشم پزشک شروع ابتلا به گلوکوم یا ION را ببیند و در مورد سلامت خواب او جویا شوند ممکن است به بیماری قطع تنفس موقغ خواب پی ببرد. آپنه خواب با مدیریت صحیح می تواند به جلوگیری از عوارض جدی برای چشم کمک کند.

نکاتی برای خواب بهتر

استراحت شبانه خوب برای سلامت جسمی و روانی ما مهم است و بخشی از یک روال مراقبت از خود است. در اینجا برخی از اصول اولیه برای شروع آورده شده است، اما ممکن است متوجه شوید که سایر تکنیک ها نیز برای شما مفید هستند:
• قبل از خواب صفحه نمایش ها را کنار بگذارید.
• از مصرف کافئین یا الکل در شب اجتناب کنید.
• خیلی نزدیک به زمان خواب غذا نخورید.
• اتاق خود را تاریک و ساکت نگه دارید.
• یک برنامه خواب داشته باشید. یک حمام آرامش بخش یا مدیتیشن می تواند برای برخی مفید باشد.
• هر شب در ساعت معینی به رختخواب بروید.
• اتاق خود را کمی خنک تر نگه دارید.
هنگامی که به خواب عمیق فرو رفتید، ممکن است متوجه شوید که خواب های خود را بیشتر به خاطر می آورید، جایی که قشر بینایی ما نقش فعالی در کمک به ما برای "دیدن" اشیاء، صحنه ها و افراد مختلف ایفا می کند. امیدواریم با اجرای این نکات، خواب آرامی را هم برای خود و هم برای چشمانتان تضمین کنید.

جراحیهای چشم