آرایش چشم پس از جراحی آب مروارید

آرایش چشم پس از جراحی آب مروارید Eye Makeup After Cataract Surgeryچه موقع برای آرایش چشم پس از جراحی آب مروارید مناسب است؟

خلاص شدن از شر آب مروارید منجر به بهبود شگفت انگیز بینایی می شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد می توانند پس از جراحی آب مروارید از شر عینک خلاص شوند یا به عینک نیاز کمتری داشته باشند. این عمل همچنین اجازه می دهد تا ظاهر چشمان شخص بهتر دیده شود!
اما یک مشکل در ظاهر چشم ها بلافاصله پس از جراحی آب مروارید وجود دارد. اگر می‌خواهید آرایش چشمتان را زیباتر کند، باید حدود چند هفته بعد از عمل از  آن اجتناب کنید. آرایش چشم می‌تواند چشم‌های حساس را پس از جراحی آب مروارید تحریک کند. استفاده و پاک کردن آرایش چشم نیز ممکن است خطر نشت زخم جراحی آب مروارید را افزایش دهد و خطر عفونت را افزایش دهد.
بنابراین قبل از اینکه آرایش کنید، ببینیم که چگونه آرایش بعد از جراحی آب مروارید روی چشم ها تأثیر می گذارد.

آرایش می تواند چشم ها را حساس تر کند.

بلافاصله پس از جراحی آب مروارید، چشمان شما ممکن است حساس تر باشند. انجام هر گونه عمل چشمی می تواند چشم ها را تحریک و ملتهب کند و جراحی آب مروارید نیز از این قاعده مستثنی نیست.
قرنیه چشم در طول جراحی آب مروارید تحریک می شود. دلایل زیادی برای آن وجود دارد، اما نتیجه نهایی این است که در بسیاری از افراد پس از جراحی آب مروارید، حساسیت چشم یا خشکی چشم افزایش می یابد. برای اطلاعات بیشتر مطلب" مدت زمان بهبودی پس از جراحی آب مروارید" را مطالعه فرمایید.
برخی از دلایل این افزایش حساسیت اجتناب ناپذیر است - مانند قطره های چشمی تجویزی که در ماه اول پس از جراحی آب مروارید مصرف می کنید. این قطره های چشمی حاوی مواد نگهدارنده برای جلوگیری از رشد باکتری ها هستند. اما این مواد نگهدارنده می توانند چشم را تحریک کنند. اما آرایش چشم  از مواردی است که می تواند چشم ها را حساس تر کند که قابل اجتناب است.
مانند قطره های تجویزی، مواد آرایشی چشم نیز حاوی مواد نگهدارنده است. باز هم، این ترکیبات برای همان هدف جلوگیری از رشد باکتری در مواد آرایشی است. مشابه قطره های چشمی تجویزی، نگهدارنده های موجود در مواد آرایشی مانند کلرید بنزالکونیوم می توانند چشم را تحریک کنند.
مطمئناً شما مواد آرایشی چشم را مستقیماً روی چشم نمی‌زنید، اما حتی زمانی که روی پلک یا اطراف چشم استفاده می شود، اشک یا قطره‌های چشمی می‌توانند این مواد نگهدارنده را وارد چشم کنند.
بنابراین این نه تنها در مورد ریمل، سایه چشم و خط چشم صدق می کند، بلکه در مورد استفاده هر چیزی در اطراف چشم مثل کرم ها و مرطوب کننده های دور چشم نیز صدق می کند.
علاوه بر مواد نگهدارنده، برخی از لوازم آرایشی حاوی عطر نیز هستند. برای برخی، این عطرها می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. این به معنای چشم های قرمز، ملتهب و تحریک شده است.
التهاب ناشی از تحریک در واقع باعث خشکی بیشتر چشم ها می شود. این به نوبه خود منجر به التهاب بیشتر و سوزش بدتر و خشکی طولانی و مداوم چشم می شود.
افزودن سوزش اضافی ناشی از آرایش به چشم های از قبل تحریک شده، بهبودی پس از جراحی آب مروارید را مختل می کند.

خطرات هنگام استفاده و پاک کردن آرایش چشم

پس از جراحی آب مروارید، احتمالاً لیستی از فعالیت هایی که در هفته های اولیه بهبودی باید اجتناب کنید به شما داده می شود. همچنین فعالیت های زیادی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد. اجتناب از همه این فعالیت ها یک هدف اصلی دارد و آن کاهش خطر عفونت داخل چشم است.
جراحی آب مروارید امروزه توام با بهبود سریع و کارآمد بینایی است. اما جراحی آب مروارید هنوز یک عمل جراحی است و همچنان به برش های کوچک ریز نیاز دارد. این برش‌های کوچک با گذشت زمان بهبود می‌یابند، اما این خطر وجود دارد که این برش‌های کوچک در دوره نقاهت اولیه نشت کنند. نشت از برش راهی را برای باکتری‌ها فراهم می‌کند تا به داخل چشم راه پیدا کنند و باعث عفونت شوند.
عفونت عارضه بسیار بدی است! ابتلا به عفونت پس از جراحی آب مروارید می تواند باعث از دست دادن چشمگیر بینایی شود. اما خوشبختانه نادر است. در 1 یا کمتر از هر 2500 مورد رخ می دهد.
اما با وجود نادر بودن آنها، ما خودمان می توانیم اقداماتی را انجام دهیم تا خطر ابتلا به آنها را افزایش ندهیم. بزرگترین راه (که در مورد آرایش صدق می کند) این است که از مالیدن یا فشار دادن به چشم خودداری کنید. فشار دادن به چشم ممکن است باعث نشت محل برش شود.
ممکن است فکر کنید که می توانید آرایش چشم را بدون مالش یا فشار اضافی روی چشم انجام دهید.  اگر دقت کرده باشید، ممکن است درست بگویید. بعید است که استفاده به آرامی مشکلی ایجاد کند. با این حال، مشکل بزرگ‌تر زمانی پیش می‌آید که سعی می‌کنید آن آرایش را پاک کنید. پاک کردن آرایش روی چشم بدون مالش یا فشار دادن به چشم بسیار دشوار است.
به جای ریسک کردن، بهتر است آرایش چشم را تا زمانی که این برش‌های کوچک یک یا دو هفته بعد بهبود پیدا کنند، را متوقف کنید.

آرایش صورت

ذکر این نکته ضروری است که مشکلات آرایش چشم پس از جراحی آب مروارید لزوماً در مورد آرایش بقیه صورت صدق نمی کند. بالاخره این آرایش دورتر از چشم است. هیچ خطری برای مالیدن چشم ها هنگام استفاده یا پاک کردن آرایش صورت وجود ندارد و بعید است که مواد نگهدارنده موجود در مواد آرایشی روی صورت شما راه خود را به داخل چشم شما باز کنند.
بنابراین، در حالی که باید از آرایش چشم برای مدتی پس از جراحی آب مروارید اجتناب شود، لازم نیست همین کار را با آرایش روی بقیه صورت انجام دهید.
نکاتی در مورد از سرگیری آرایش چشم
پس از حدود دو یا سه هفته، از سرگیری آرایش چشم بی خطر است. خطر نشت زخم جراحی آب مروارید با اعمال و پاک کردن آرایش بسیار کاهش می یابد و برای بسیاری، حساسیت اضافی پس از جراحی آب مروارید به طور قابل توجهی بهبود یافته است. اما همچنان به این توجه کنید که آیا آرایش شما چشمان شما را تحریک می کند یا خیر.
هنگامی که آرایش چشم را از سر می گیرید، چند تکنیک وجود دارد که به شما امکان می دهد آرایش چشم را تا حد امکان ایمن پاک کنید.
• اجازه دهید پاک کننده آرایش بیشتر کار را انجام دهد. نیازی به اسکراب و مالیدن آرایش نیست. در عوض از حرکات ملایم و ظریف دور چشم استفاده کنید.
• مطمئن شوید که از یک پاک کننده آرایشی کافی برای چشم و پوست استفاده کنید.
• برای شستن پاک کننده آرایش، به جای پاشیدن آب به چشم (که باید  بعد از جراحی آب مروارید از آن جلوگیری کنیم)، برای کنترل بیشتر، از حرکات مالشی با یک دستمال تمیز مرطوب استفاده کنید.

خلاصه

اجتناب از آرایش چشم برای یک یا دو هفته اول پس از جراحی آب مروارید بسیار مهم است. استفاده و به خصوص پاک کردن آرایش چشم احتمالاً می تواند خطر نشت برش جراحی آب مروارید را افزایش دهد. نگهدارنده های موجود در آرایش نیز می توانند چشم را تحریک کرده و بهبودی پس از جراحی آب مروارید را به تاخیر بیاندازند و طولانی تر کنند.
 

جراحیهای چشم