ساختمان چشم - فضاي خلفي و زجاجيه

vitreous homurزجاجیه  فضاي خلفي چشم كه محوطه پشت عدسي چشم تا سر عصب بینایی است توسط زجاجيه که در واقع يک ماده ژله مانند شفاف است  پر مي‏شود. زجاجیه (Vitrous Body) ماده ای ژله مانند و بی رنگ است که باعث حفظ شکل کروی چشم می‌شود، و همراه با زلالیه فشار درون چشم را ثابت نگاه می‌دارد. به علاوه، زجاجیه لایهٔ گیرنده های نوری و شبکیه را بر روی مشیمیه فشار می‌دهد و آن را در جای خود ثابت می‌کند. همچنین، زجاجیه با جذب بخشی ازاشعه ماوراء بنفش از شبکیه محافظت می‌کند.

زجاجيه عروق خونی ندارد لذا جهت عبور نور شفاف است. در سطح جلويی آن فرورفتگي وجود دارد که  عدسی روي آن تکيه می کند. زجاجيه چهار پنجم حجم کره چشم را اشغال می کند. سطح عقبی آن در تماس با ديسک بينايی و اطراف آن در تماس با شبکیه و سطح قدامی آن در تماس با سطح خلفی عدسی چشم است. زجاجیه در اطراف سر عصب بینایی و محل عروق بزرگ شبکیه به شبکیه چسبندگی محکمتری دارد و ممکن است در هنگام جدا شدن از شبکیه باعث سوراخ شبکیه در این نواحی شود. در بعضي شرايط مثل افزايش سن، ضربه به چشم، نزديک بيني متوسط تا شديد، ديابت و ....  ساختمان ژله مانند زجاجيه تغيير مي كند و در بعضي جاها حالت آبكي پيدا مي كند.اين تغييرات بصورت اشكال متحركي شبيه مو و يا بال مگس ( مگس ‏پران) در ميدان بينايي ديده مي شوند. خصوصا در موقع نگاه به يك زمينه سفيد و روشن اين اشکال بيشتر جلب توجه مي‏كند.

فیلم ساختمان چشم زجاجیه

  در صورتي که فردي به صورت حاد دچار مگس پران و يا احساس جرقه زدن (فلاشينگ) شود؛ بايد از نظر احتمال سوراخ شدگي شبکيه معاينه شود.  

جراحیهای چشم