مگس پران Floaters

فلوتز یا مگس پران floatersگاهي اوقات ممکن است کدورت هايي به اشکال مختلف مثل پرز،خطوط کوچک، تکه ابر،نقاط يا دوايرکوچک و .....به صورت شناور در ميدان بينائيتان ببينيد. اينها را اصطلاحا مگس پران يا فلوتر مي ناميم. اين کدورت ها اغلب زماني که به يک زمينه صاف مثل ديوار سفيد يا آسمان آبي نگاه مي کنيد، ديده مي شوند. در واقع اينها توده هاي خيلي کوچک ژل يا سلول در داخل "زجاجيه" هستند. زجاجيه مايع ژل مانند شفافي است که فضاي دروني چشم را پر کرده است.

گرچه به نظر مي رسد که اين اشکال در جلوي چشمتان در حال حرکتند، در واقع اين ها در درون زجاجيه شناورند. زمانیکه شما به جایی نگاه مي کنيد، سايه اين اجسام شناور روي پرده شبکيه چشمتان حس مي شود. پرده شبکبه لايه اي عصبي است که در قسمت عقبي چشم قرار گرفته و نور را درک کرده ،اجازه مي دهد اشياء را ببينيد.

فیلم مگس پران یا فلوتر Eye Floater Video

علل مگس پران چيست؟

زماني که به ميانسالي مي رسيم، ژل رجاجيه متراکم و کم حجم مي شود و در نتيجه توده يا رشته هايي در آن ايجاد مي شود.ژل رجاجيه از قسمت پشتي و جانبی یعنی از شبکیه چشم فاصله گرفته و باعث جداشدگي خلفي زجاجيه مي شود. اين پديده علت شايع مگس پران است

جداشدگي خلفي زجاجيه

جداشدگي خلفي زجاجيه در افراد زير شايع تر است:

  1. افراد نزديک بين
  2. افراديکه سابقه عمل کاتاراکت (آب مرواريد) دارند
  3. افرادي که تحت ليزر ياگ قرار گرفته اند. ( در بعضي موارد مدتي پس از عمل آب مرواريد و گذاشتن لنز داخل چشمي کپسول عدسي که لنز در آن کار گذاشته شده، دچار کدورت مي شود و باعث افت بينائي ميشود. در اين مورد کدورت کپسول پشت لنز با ليزر ياگ پاک و مسير ديد باز مي شود)
  4. افرادي که سابقه التهاب داخل چشمي دارند

ظهور مگس پران ، بخصوص اگر به صورت ناگهاني باشد؛ مي تواند به عنوان زنگ خطر باشد. در صورت بروز ناگهاني مگس پران، بخصوص اگر بالاي 45 سال هستيد، يک راست سراغ چشم پزشک برويد.

فیلم جدا شدگی خلفی زجاجیه Posterior vitreous detachment (PVD) video

آيا مگس پران مشکل جدي و خطرناکي است؟

اگر زجاجيه به علت کاهش حجم از ديواره چشم فاصله بگيرد، مي تواند منجر به سوراخ و پارگي پرده شبکيه شود. اين وضعيت گاهي باعث خونريزي داخل چشمي مختصري مي شود که خود ممکن است به شکل مگس پران جديد بروز کند.

از آنجايي که پارگي و سوراخ شبکيه مي تواند منجر به جداشدن آن شود، هميشه به عنوان خطري جدي محسوب مي شود. پس بايد در شرايط زير دراولين فرصت چشم پزشکتان را ببينيد:

  1. بروز ناگهاني حتي يک مگس پران
  2. بروز ناگهاني جرقه هاي نوراني.
  3. اگر علائم ديگري نظير از بين رفتن ديد قسمت هايي از ميدان بينائي مشاهده شد، بايد بلافاصله توسط چشم پزشک معاينه شويد.

با مگس پران چه کنيم؟

چون بايد از وضعيت پرده شبکيه چشمتان در ارتباط با احتمال پارگي آن مطلع شويد، لازم است در صورت بروز ناگهاني مگس پران با چشم پزشک تماس بگيريد.

مگس پران ها ممکن است در مسير ديد قرار گرفته و بخصوص موقع مطالعه مزاحم شما شوند . با حرکت چشمتان به بالا و پايين مي توانيد آنها را از مسير بينائيتان جابجا کنيد.

گرچه بعضي از مگس پران ها ممکن است در مسير ديد شما باقي بمانند، بسياري از آنها به مرور ناپديد شده و مزاحمتشان کم مي شود. حتي اگر سالها تعدادي مگس پران داريد، به محض ظهور مگس پران جديد بايد توسط چشم پزشک معاينه شويد.

لیزر یاگ در درمان مگس پران YAG laser vitreolysis

لیزر یاگ برای انهدام کدورت های زجاجیه عملی سرپایی و موثر است که با استفاده از لیزر نانو پالس، رشته ها و کدورت های زجاجیه منهدم می شود. این عمل را ویترولیز می گوئیم. این عمل عوارض اندکی داشته و بیماران از آن بسیار راضی هستند. این لیزر ممکن است نیاز به عمل جراحی را به تاخیر انداخته یا نیاز به عمل را برطرف کند.

با کمک لنز دستگاه لیزر که روی چشم گذاشته می شود، نور لیزر یاگ در سطح قدامی فلوتر ها متمرکز می شود. لیزر انرژی بسیار کوتاه در 3 نانوسکند (0.000000003) را آزاد می کند. نکته مهم قابل ذکر این است که انرژی لیزر باعث شکسته شدن فلوتر ها به قطعات کوچکتر نمی شود؛ بلکه انرژی با قدرت بالای این لیزر، کلاژن و مولکولهای هیالورونین را تبدیل به گاز کرده که متعاقبا بداخل چشم جذب می شوند.

بر خلاف ویترکتومی که خطر خونریزی و عفونت در آن وجود دارد، ویترولیز غیر تهاجمی و بدون درد است که می تواند اختلالات بینایی ناشی فلوتر ها را بهبود ببخشند. درصد موفقیت این لیزر 90 درصد است.

ویدئو های مرتبط 

 

جراحیهای چشم