میکروفتالمی و انوفتالمی

Anophthalmia & Microphthalmia

میکروفتالمی اختلالی است که یک یا هر دو چشم کوچکتر از اندازه طبیعی هستند ؛ در مقایسه در انوفتالمی یک یا هر دو چشم ساخته نشده و وجود ندارد. این اختلالات تکاملی نادر مادرزادی در حین حاملگی اتفاق می افتند و معمولا توام با سایر نقائص مادرزادی هستند. در نان افتالمی  فقط اندازه کره چشم کوچک است اما عیب ساختمانی ندارد؛ اما در میکروفتالمی کره چشم نقائص ساختمانی دارد.   

علل و ریسک فاکتورهای میکرفتالمی و انوفتالمی چیست؟

 میکروفتالمی وانوفتالمی microphthalmia and anophthalmiaمیکروافتالمی ( کوچک بودن مادر زادی کره چشم توأم با اختلال ساختمانی آن)  به دلایل مختلفی نظیر ابتلاء مادر در دوران حاملگی به عفونت هایی مثل توکسوپلاسموزیس، سرخجه، عفونت با ویروس سیتومگال، هپاتیت ( یرقان یا زردی) و یک سری بیماری های ارثی و ژنتیکی و کروموزوم های غیر طبیعی و مصرف الکل در حین بارداری ایجاد می شود. محققین بر این باورند که عوامل محیطی نظیر تماس با اشعه ایکس، مواد شیمیایی، آفت کشها، داروها، اشعه ها، یا ویروس ها باعث افزایش ریسک میکروفتالمی یا انوفتالمی میشود. در بعضی موارد نمی توان علت ایجاد آنرا مشخص کرد.

درمان میکرفتالمی و انوفتالمی و نان افتالمی

آیا می توان میکروفتالمی یا انوفتالمی را درمان کرد؟

در موارد شدید میکروفتالمی یا آنوفتالمی، درمانی از نظر تولید چشم جدید یا برگرداندن بینایی وجود ندارد. بهرحال درموارد خفیف میکروفتالمی ممکن است از درمان های طبی یا جراحی استفاده کنیم. تقریبا در تمام موارد می توان برای بهبود ظاهر کودک کاری کرد. از نظر زیبایی ظاهری و تحریک رشد کاسه چشم، می توان در کودکان چشم مصنوعی (پروتز) کار گذاشت.

 از آنجایی که رشد  کاسه چشم و استخوانهای اطراف آن در گرو اثرات تحریکی کره چشم با اندازه طبیعی است؛ لذا استخوان های همان سمت صورت کوچک مانده و موجب عدم تقارن صورت می شود .پس باید در صورت عدم بینائی، در اولین فرصت ممکن کره چشم تخلیه (انوکلئیشن) شده و با پروتز جایگزین شود. باید در دوران کودکی و هر چه زودتر این کار انجام شود.

نوزاد مبتلا به انوفتالمی و میکروفتالمی باید توسط فوق تخصص های محتلف چشم مثل فوق تخصص اطفال، شبکیه، جراح اربیت و پلاستیک پلک، ژنتیک چشم و سازنده پروتز چشم ویزیت شود. هر متخصص می تواند اطلاعات و درمانهایی را پیشنهاد کند که که در مجموع بهترین خدمات و مراقبت برای کودک و والدین ارائه کند. متخصص پروتز می تواند کانفورمرهایی (شکل دهنده هایی) بسازد که معمولا از جنس پلاستیک است و برای حمایت صورت و تحریک رشد کاسه چشم ارزشمند است. با رشد بیشتر صورت نیاز به کانفورمرهای جدید خواهد بود. کودکان با آنوفتالمی نیز برای رشد کاسه چشم نیاز به پروتز دارند. زمانیکه رشد صورت کامل شد، چشم مصنوعی ساخته و کار گذاشته می شود. چشم مصنوعی به بیمار بینایی نمی دهد.

ظاهر کانفورمرها و پروتزهای چشمی چگونه است؟

پروتز چشمی eye prosthsisیک پروتز چشمی که ظاهری شبیه چشم نرمال دارد در سنین یک تا دو سالگی فیت می شود. قبل از آن کانفورمر شفاف استفاده می شود. زمانی که کانفورمر گذاشته شود،حفره چشم به رنگ سیاه دیده می شود. از آنجاییکه این کانفورمرها به فواصل زمانی کوتاه تعویض می شوند، رنگ آمیزی نمی شوند تا شبیه چشم نرمال به نظر بیایند. تا سن دو سالگی هر چند هفته یک بار کانفورمرقبلی با کانفورمر اندازه بزرگتر تعویض می شود. بعد از سن دو سال از کانفورمرهایی که شبیه چشم نرمال نقاشی شده اند استفاده می شود تا ظاهری شبیه چشم نرمال (اما کوچکتر) بدهد. به طور متوسط هر کودک تا رسیدن به سن ده سالگی نیاز به 3 تا 4 بار تعویض پروتز دارد.  

اگر چشم بینایی داشته باشد، چگونه میکروفتالمی را درمان می کنیم؟

کودکان با میکروفتالمی ممکن است کمی بینایی داشته باشند (بینایی محدود).  در این موارد برای تقویت بینایی در چشم مبتلا به میکروفتالمی باید چشم سالم را ببندیم. پروتز باید طوری ساخته شود که در عین اینکه ظاهر کودک را تامین می کند، بینایی باقیمانده را حفظ کند.

فیلم هیدروکسی آپاتیت چیست؟                               فیلم تخلیه چشم و کارگذاری پروتز 

       
 
 

جراحیهای چشم