عینک تدریجی Progressive Lens

  Progressive Glassعینک تدریجی 

زمانی که سن ما به حدود چهل سال می ‌رسد، عدسی چشم قدرت تطابق خود را از دست می‌ دهد و در نتیجه بدون عینک نمی ‌توانیم مطالعه کنیم یا اجسام نزدیک را به خوبی ببینیم  و در اصطلاح پیر چشم می شویم. این مساله برای افرادی که پیش از آن به عینک نیاز نداشته اند چندان مشکل ساز نیست؛ چون با مراجعه به چشم پزشک و خرید عینک مناسب مشکل حل می شود.  افرادی که پیش از آن عینک داشته‌ اند با مشکل پیچیده ‌تری مواجه می ‌شوند؛ چون باید همیشه دو  یا چند عینک همراه خود داشته باشند.

از طرفی بسیاری از افرادی که دراطراف ما زندگی میکنند برای دید نزدیک باید یا عینک دور خود را بردارند یا عینک دیگری را روی چشمان خود قرار دهند. تمامی این افراد با استفاده از عینک های تدریجی مناسب، دیگر نیازی به برداشتن یا تعویض عینک نخواهند داشت و کافی است کمی سرخود را به سمت بالا حرکت دهند تا بتوانند دید نزدیک شفاف و واضحی داشته باشند. عینک های تدریجی بصورت کاملتری دید طبیعی دوران پیرچشمی را فراهم میکنند. عینک های تدریجی بجای وجود تنها دو پاور دور و نزدیک ، بصورت یک لنز چند کانونی واقعی و در روندی تدریجی انواع پاور ها را برای دید دور ، نزدیک و میانه فراهم میکنند.

چند سالی است که استفاده از عینک های تدریجی برای افرادی که دچار عیوب انکساری دور و پیرچشمی بطور همزمان شده اند، مرسوم شده است. برخی از استفاده کنندگان از چنین عینک هایی نسبت به آنها ابراز نارضایتی می نمایند و حتی به دیگران توصیه میکنند که هیچگاه چنین عینک هایی را تهیه نکنند و دلیل آن این است که آنها نتوانسته اند از عینک خود استفاده کنند، لذا تصور میکنند که ایراد از این عینک ها می باشد. در واقع ایراد در عینک نیست بلکه باید عیب را درجای دیگری جستجوکرد، زیرا بسیاری از افراد براحتی از چنین عینک هایی استفاده می نمایند و آنقدر به آن وابسته اند که حاضر به استفاده از عینک های تک دید نیستند.

اگر فردی نتواند از عینک تدریجی استفاده کند، به چند نکته باید توجه کرد:

1- باید نسخه عینک درست تجویز شده باشد. درصورتی که شماره تجویز شده در دور یا نزدیک دقیق ومتناسب با شغل ،سن و فاصله کاری دید نزدیک بیمار نباشد، استفاده از عینک را دچار مشکل خواهد نمود.

2- در عینک تدریجی باید فریم مناسب انتخاب شود. مسئله انتخاب صحیح فریم عینک بقدری مهم است که فقط کسانی توانایی انجام آن را دارند که آموزش های ویژه ای را دراین مورد دیده باشند. توجه به زاویه پانتوسکوپیک و انحنای قدامی فریم وارتفاع فیت عدسی تدریجی، نقش مهمی درانتخاب فریم مناسب برای عینک تدریجی بازی میکند که نیاز به دانش، مهارت و آموزش دارد و قطعا بیمار نمی تواند آنها را تشخیص دهد وشخصا فریم مناسب را انتخاب نماید.

3- عدسی های تدریجی انواع مختلفی دارند و شرکت های سازنده بسته به نیاز افراد طرح های مختلفی را تولید و عرضه کرده اند. انتخاب نوع عدسی تدریجی باید مناسب با نیاز فرد باشد. انتخاب نوع عدسی تدریجی با توجه به شغل بیمار ،میزان کار نزدیک ،فاصله کار نزدیک و نوع عیب انکساری بیمار دردور متفاوت خواهد بود. انتخاب نوع عدسی تدریجی نیز مسئله مهمی است که دراختیار بیمارنمی باشد ونیاز به آموزش ،مهارت وتجربه فراوان دارد.

4- اندازه گیری وساخت دقیق عینک حائز اهمیت است. درصورتی که تمامی موارد رعایت شده باشند ولی ساخت واندازه گیری عینک دچار درست نباشد، بیمار نمی تواند از عینکش استفاده کند. رعایت دقیق فاصله مراکز عدسی بصورت تک چشمی و ارتفاع صلیب درساخت عدسی تدریجی بسیار مهم است و هرگونه اختلافی درآنها باعث ایجاد مشکل برای بیمار خواهد شد.

درصورتی که تمامی نکات یاد شده درتجویز، انتخاب فریم، انتخاب نوع عدسی و فیت و ساخت آن به دقت رعایت شود، بیمار نه تنها با چنین عینک هایی مشکل نخواهد داشت بلکه به آن وابسته خواهد شد.  چنین بیماری نه تنها دیگر حاضر نخواهد بود که از عینک های تک دید متعدد استفاده کند بلکه با استفاده از یک عینک تدریجی کلیه نیاز های بینایی خود را برای تمامی کارهای چشمی دردور ویا نزدیک وفاصله بینا بینی برآورده خواهد نمود.

 برای برخورداری از دیدی بهتر ، راحتی بیشتر و نمایی زیباتر ، برای عینک تدریجی خود شیشه های با پوشش انتی رفلکس (anti-reflective (AR) coating )  را استفاده کنید.

پوشش آنتی رفلکس مانع انعکاس نورهای مزاحمی است که میتوانند سبب خیرگی نور  هنگام رانندگی شود. همینطور این پوشش باعث میشود که شیشه عینک شما کمتر به چشم امده و نمایی جذابتر پیدا کنید . برای دوام بیشتر در شیشه های جدید ازپوشش ضد خش نیز استفاده می شود.

برای بیرون از خانه ، بسیاری از مدل های عینک های تدریجی وجود دارند که از شیشه های فتوکرومیک استفاده میکنند که در مقابل نور افتاب به شما کمک میکنند تا کمتر دچار ناراحتی شوید . بعضی از انواع شیشه های تدریجی نیز بصورت شیشه های پلاریزه ارایه میشوند . برای انتخاب شیشه مناسب عینک تدریجی می توانید با متخصصین مرکز چشم پزشکی ما مشورت کنید. 

 محاسن عدسي هاي تدريجي 

  1. نداشتن خط بين فواصل ديد دور و نزديک که از نظرزيبايي اهميت دارد. Progressive Glassعینک تدریجی
  2. در این عینک ها پرش ناگهاني تصوير وجود ندارد .
  3. اسکوتوماي حلقوي که در لبه های خط سگمان عدسی های دو دید وجود دارد؛ در عدسی های تدریجی وجود ندارد.
  4. عینک های تدریجی سطحی یکدست دارند  که پاور های مختلف در روندی تدریجی روی انها تغییر میکند . بدین ترتیب این عینک ها میتوانند با ایجاد عمق فوکوسی بهتر مانع پرش تصویر شوند.
  5. وجود ديد خوب در تمام فواصل كه با مختصرعادت به حرکت سر و چشم، هيچ گونه مشكلي ندارند و حتی بزرگ نمايي محسوسي وجود ندارد.
  6.  افرادي كه به تازگي مبتلا به پيرچشمي شده اند؛ بسيار راضي تر هستند.  

معايب عدسي هاي تدريجي

  1. خطوط مستقيم به ويژه در طراحي سخت، در نگاه از قسمت ديد نزديك انحنا دار ديده مي شوند ولي بعد ازگذراندن دوره عادت، اين حالت از بين مي رود
  2.  کاهش میدان بینایی در فواصل متوسط در مقایسه با عدسی سه کانونی و در فواصل نزدیک در مقایسه با عدسی دو کانونی . لذا برای دید بهتر و میدان دید وسیع تر بایستی بیش تر از حرکت سر و چشم استفاده کرد.

                                                  فیلم عینک تدریجی برای اصلاح پیر چشمی Presbyopia correction progressive eyeglass                                       

 

جراحیهای چشم