خراش راجعه قرنیه Recurrent Corneal Erosion

خراش راجعه قرنیه recurrent corneal erosion  خراش قرنیه یکی از مشکلات رایج است. خراش قرنیه باعت ناراحتی شدید، قرمزی چشم و جراحت می شود. خراش قرنیه ناشی از کنده شدن سلولهای سطح قرنیه (سلولهای اپیتلیوم قرنیه) است.

قرنیه به قسمت شفاف جلوی سطح کره چشم می گوئیم و قسمتی از وظیفه آن تمرکز نور بر روی شبکیه چشم برای دیدن شماست. برای دید خوب سلامت قرنیه ضروری است. خراش قرنیه، علاوه بر اختلال بینایی می توان زمینه ساز عفونت قرنیه شود. بنابراین اگر مشکوک به خراش قرنیه هستید، لازم است در اسرع وقت به چشم پزشک یا به اورژانس مراجعه کنید.

فیلم خراش راجعه قرنیه Recurrent Corneal Erosion Video

علل خراش قرنیه

علل خراش راجعه قرنیه recurrent corneal erosion خراش قرنیه علل بیشماری دارد. هر جسمی خواه کوچک یا بزرگ اگر با سطح قرنیه تماس پیدا کند، می تواند باعث آسیب سطح چشم شود. خراش قرنیه معمولا یک چشم را درگیر می کند و شما احساس می کنید جسمی به داخل چشمتان افتاده است. شاخه درختان، برس آرایش، کاغذ، خراش با ناخن، ذرات محیط کار، تجهیزات ورزشی و هر جسمی که باعث آسیب به سطح چشم شود می تواند باعث خراش قرنیه شود.

در بسیاری موارد خراش قرنیه ناشی از ضربه قابل توجه نیست. خاک، گرد و غبار و سایر اجسام ریز بخصوص اگر چشمتان را بمالید، می توانند مسبب خراش قرنیه شوند. معمولا لنز های تماسی نمی توانند چشمتان را در برابر خراش قرنیه محافظت کنند. در واقع اگر لنز های تماسی شما آسیب ببیند یا به مدت طولانی از آنها استفاده کنید، می توانند باعث افزایش ریسک خراش قرنیه شوند.

علائم خراش قرنیه

علائم خراش راجعه قرنیه recurrent corneal erosionقرنیه یکی از حساس ترین اعضای بدن است. بنابراین حتی یک خراش بسیار ظریف می تواند به شدت دردناک باشد. علاوه بر درد و احساس جسم خارجی، سایر علائم و نشانه های خراش قرنیه عبارتند از: قرمزی چشم، اشکریزش، حساسیت به نور، سردرد، کاهش یا تاری دید، پرش پلکها، درد مبهم و گاهی مواقع تهوع.

اگر علائم فوق را دارید و فکر می کنید ناشی از خراش قرنیه است ، توصیه می شود یکراست به چشم پزشک مراجعه کنید.

بعضی افراد زمانیکه احساس جسم خارجی دارند، ناخودآگاه چشمشان را می مالند؛ اما این مالش باعث وخیم تر شدن اوضاع می شود. اگر چیزی در چشمتان وجود داشته باشد، می توانید با شستشو با آب سعی کنید آنرا از چشمتان خارج کنید؛ اما نباید چشمتان را مالش دهید. همچنین نباید چشمتان را پانسمان کنید؛ چون این کار باعث رشد باکتری ها و عفونت قرنیه می شود.

اگر مقدور باشد، توصیه می شود بجای شستن چشمتان با آب لوله یا بطری، از سرم نمکی استریل و یا محلول چند منظوره لنز تماسی نرم استفاده کنید. میکروبهایی نظیر آکانتوموبیا (آمیب) در آب لوله کشی و یا حتی آب بطری وجود دارند و این عوامل بیماری زا اگر وارد چشمی که خراش قرنیه دارد بشوند، می توانند باعث عفونت های شدید و تهدید بینایی شوند.

اگر پس از شستشوی چشم ها، درد یا احساس جسم خارجی ادامه داشت، لازم است به چشم پزشک مراجعه کنید؛ زیرا خراش قرنیه ممکن است در کمتر از 24 ساعت منجر به عفونت شدید قرنیه شود.

تشخیص خراش قرنیه

تشخیص خراش راجعه قرنیه recurrent corneal erosion برای تشخیص عفونت قرنیه ممکن است ابتدا چشم پزشک با کمک قطره های چشمی بی حس کننده چشمتان را بی حس کند و سپس با رنگ کردن سطح محل خراشیدگی قرنیه به کمک کاغذ فلورسئین و با استفاده ازنور آبی دستگاه معاینه اسلیت لامپ، وسعت خراشیدگی را ارزیابی کند.

بسته به اینکه علت ایجاد خراش قرنیه چه باشد و چشم پزشک در حین معاینه چه چیزی را ببیند، ممکن است از محل خراش برای کشت باکتریایی نمونه برداری شود تا بتوانیم عفونت را بهتر درمان کنیم.

درمان خراش قرنیه

درمان خراش قرنیه به شدت زخم قرنیه و علت آن بستگی دارد. برای درمان خراش های کوچک با استفاده از قطره های اشک مصنوعی و نرم کننده یکبار مصرف می توان سطح چشم را مرطوب نگه داشت تا تدریجا بهبودی حاصل شود.

از نظر احتیاط برای جلوگیری از عفونت بهتر است از قطره های چشمی آنتی بیوتیک نیز استفاده کرد. معمولا خراش های سطحی قرنیه به سرعت و طی 2 تا 3 روزبهبود می یابند.

سایر خراش های قرنیه ممکن است برای جلوگیری از عفونت نیاز به پماد های آنتی بیوتیک و برای کاهش التهاب و ایجاد اسکار (جوشگاه) نیاز به پماد کورتون و گاهی اوقات برای کاهش درد و حساسیت به نور نیاز به درمان داشته باشند. خراش های بزرگ و عمقی به زمان بیشتری برای ترمیم نیاز دارند و ممکن است باعث ایجاد اسکار (جوشگاه) دائمی بر روی قرنیه شوند که بر بینایی اثر بگذارد.

اکثر خراش های قرنیه اگر بلافاصله تحت درمان قرار گیرند، کاملا بهبود می یابند؛ اما اگر درمان نشوند ممکن است فرد دچار کاهش بینایی شدید شود.

درمان خراش راجعه قرنیهrecurrent corneal erosion

در بعضی موارد، خراش های قرنیه با لنز پانسمانی درمان می شوند. اگر لنز های پانسمانی توام با قطره های چشمی استفاده شوند، می توانند باعث کاهش درد و ناراحتی شده و ترمیم تسریع می شود.

نباید از لنزهای تماسی معمول، برای پانسمان در خراش قرنیه استفاده کرد، زیرا باعث افزایش احتمال خطر عفونت در زیر لنز خواهد شد. چشم پزشکتان زمان شروع مجدد لنز تماسی قبلیتان را، متعاقب بهبودی خراش قرنیه به شما خواهد گفت.

بسته به درمان خراش قرنیه و شدت آن چشم پزشک برنامه ویزیت بعدی را به شما خواهد گفت. زمانیکه خراش قرنیه بلافاصله تحت درمان قرار گیرد، در اکثر موارد بدون بر جا گذاشتن اثر ماندگاری بر دید، بهبود کامل پیدا می کند. زمانیکه خراش قرنیه عمقی و در مرکز قرنیه (دقیقا در جلوی مردمک) باشد، اثر آن می تواند ماندگار باشد و باعث کاهش بینایی شود.

اگر خراش های عمقی قرنیه درمان نشوند، ممکن است منجر به زخم قرنیه شود که باعث کاهش بینایی شدید شود. خراش های ناشی از مواد آلی مثل شاخه درختان بخصوص می تواند منجر به زخم قرنیه شود.

ویزیت های بعد از خراش قرنیه بسیار مهم است؛ زیرا در همه موارد خراش های قرنیه به خوبی بهبود نمی یابند و ممکن است منجر به خراش راجعه قرینه و سایر عوارضی شود که بر بینایی تاثیر گذار باشد.

فیلم درمان خراش راجعه قرنیه Recurrent Corneal Erosion Treatment Video

پیشگیری از خراش قرنیه

گرچه پیشگیری از همه موارد خراش قرنیه مشکل است، اما در بعضی موارد ممکن است با احتیاط های ساده از بروز آنها جلوگیری کرد. مثلا همواره وقتی در محیط هایی با گرد و غبار معلق در هوا کار می کنید، از عینک های محافظ استفاده کنید. به همین ترتیب زمانیکه در حیاط منزلتان کار می کنید و یا در زمین ورزش هستید از عینک محافظ استفاده کنید. اگر از لنز تماسی استفاده می کنید باید دستورات پزشک مبنی بر مدت زمان استفاده از لنزها، زمان تعویض لنزها و استفاده از محلول لنز مناسب را رعایت کنید.