مسافرت و چشم ها 

مسافرت و چشم

نکاتی پیرامون چشم ها در زمان مسافرت

زمانیکه از وطنتان دور هستید و نمی دانید کی می توانید به پزشک مراجعه کنید، بروز مشکلات چشمی ترسناک است. کاهش بینایی  و درد چشم می تواند مسافرت به شهر جدید را با مشکل روبرو کند و بدتر از آن؛ اگر درمان مناسب انجام نپذیرد، ممکن است منجر به کاهش بینایی دائمی شود. در این مقاله به هفت مورد از باید ها و نباید های چشمی در زمان مسافرت می پردازم.

باید ها

عینک و لنز یدکی با خود داشته باشید. eyeglass & contact lenses عینک و لنز تماسی جایگزین

اگر عینک می زنید، برای هر مسافرت دو عدد عینک با خودتان بردارید. پیش آمده که  عینک فردی در حین تماشای ماهی های دریا به داخل آب سقوط کره و در کف دریا غرق شده است. شما به جای لذت بردن از سفرتان باید در شهری غریب دنبال چشم پزشک و عینک ساز برای تهیه عینک جدید باشید. همچنین ممکن است مشکلی در رابطه با لنز تماسیتان پیش آید که توصیه می شود علاوه بر داشتن عینک، یک جفت لنز زاپاس نیز داشته باشید.

نباید ها

منتظر پیدا کردن چشم پزشک خودتان نباشید

گرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما تا زمان رسیدن به وطن صبر نکنید. درمان فوری مشکلات چشمی کوچک، از پیشرفت آنها جلوگیری می کند. اگر به مشکل چشمی برخورد کردید که در حالت معمول نیاز به معاینه چشم پزشک دارد، برای دسترسی به نزدیک ترین چشم پزشک تحقیق کنید. یکی از بیماران من در سفر شمال شاخه گیاهی به چشمش اصابت کرده و خراشی روی قرنیه اش ایجاد شده بود. به جای مراجعه به چشم پزشک از قطره های اشک مصنوعی دوستش استفاده کرده بود و زمانیکه به من مراجعه کرد، پس از4 روز تحمل درد و ناراحتی زخم عفونی پیشرفته ای در قرنیه چشمش داشت. اگر روز اول به چشم پزشک مراجعه می کرد، خراش قرنیه طی 24 تا 48 ساعت بدون بر جای گذاشتن ردی بر روی قرنیه یا کاهش دائمی بینایی بهبود می یافت.

باید ها

برای درمان خشکی چشم ها آماده باشید

اگر با هواپیما سفر می کنید ممکن است در داخل کابین هواپیما دچار خشکی چشم شوید. لذا هنگام مسافرت با هواپیما بخصوص اگر چند ساعتی را می خوابید، لنز های تماسی را بیرون بیاورید و در صورت لزوم از قطره های مرطوب کننده استفاده کنید.

نبایدها

برای تمیز کردن لنزهایتان از آب استفاده نکنید.

همیشه در کیف دستیتان جالنزی و دو عدد محلول شسشوی لنز داشته باشید. اگر یکی باز شد و ریخت، یکی دیگر داشته باشید. اگر چشمتان احساس نارحتی کرد، لنزها را درآورده و داخل جالنزی تمیز گذاشته و محلول لنز تمیزدر جا لنزی بریزید. هرگز لنزهایتان را در آب نگه ندارید. آب استریل نیست و در بعضی از کشورها، حتی ممکن است حاوی میکروب هایی باشد که باعث عفونت شدید چشم ها شود.

باید ها

یک نمونه باز نشده از قطره های چشمی مصرفیتان را همراه داشته باشید. اگر از قطره های چشمی استفاده می کند، یک بطری باز نشده از هر نمونه آن با خود داشته باشید. فکر نکنید که قطره ای که در ایران تجویز شده حتما در آمریکا یا اروپا قابل تهیه است. اگر از قطره های چشمی ضد آلرژی، گلوکوم یا خشکی چشم استفاده می کنید، مطمئن شوید که هم قطره و هم یک بطری اضافه با خودتان آورده اید.

نبایدها

از تغییرات در چشم و بینائیتان غافل نشوید.

صرفا به دلیل اینکه تغییر پیش آمده دردناک نیست، به معنای جدی نبودن قضیه نیست. یکی از بیماران به علت پیدا کردن مگس پران، جرقه های نورانی و تاری دید تماس گرفته بود. او خیلی نگران نبود و تصمیم داشت یک هفته پس از برگشت از مسافرت جهت معاینه مراجعه کند. اما این علائم پیش درآمدی بر جداشدگی شبکیه بود. خوشبختانه، او به توصیه من به چشم پزشک همانجا مراجعه کرده بود و سوراخ شبکیه چشمش روز بعد درمان شده بود.

نبایدها

از تغییرات بیناییتان غافل نشوید

علائم بینایی ممکن است نشانه ای از سایر مشکلات باشند. در زمان مسافرت، عادات غذایی و نوشیدنی ما تغییر می کند. تاری دید ممکن است نشانه افزایش فشار خون، سکته مغزی یا دیابت کنترل نشده باشد. یکی از بیماران که برای کنفرانسی به مسافرت رفته بود، تماس گرفت و از کاهش شدید بینایی شکایت داشت. پس از کنفرانس به همراه سایر دوستان برای خوردن و آشامیدن تا دیر وقت بیرون رفته بود. وقتی که آنجا به بیمارستان مراجعه کرده بود، در بررسی ها متوجه شده بودند که قند خون او 5 برابر نرمال است. وی قبلاً هیچگونه اطلاعی از دیابتش نداشت.

باید ها

از سفرتان لذت ببرید

مهم نیست که به کجا سفر کرده اید؛ همیشه چیزهای جدیدی وجود دارد که ببینید و لذت ببرید. بنابراین  در طی سفر از چشمانتان مراقبت کنید و از تعطیلاتتان حداکثر استفاده را ببرید.

جراحیهای چشم