لنزهاي داخل چشمي فیکیک برای اصلاح عيوب انکسار

(آرتیزان، آرتیفلکس، وریسایس، وریفلکس و لنزهای فیکیک اتاق خلفی)

(Artisan, Artiflex, Verisyse, Veriflex & Phakic PC IOLs)

در بيماراني که دوربيني و يا نزديک بيني شديد دارند و يا ضخامت قرنيه براي اصلاح با ليزر کافی نباشد، مي توان بدون خارج کردن لنز طبيعي چشم، با کار گذاشتن لنز داخل چشمي مخصوصي در داخل چشم عيب انکساری چشم را اصلاح کرد. با اين عمل چون عدسي طبيعي چشم دست نخورده باقي مي ماند، قدرت تطابق چشم حفظ شده و افرادي که به سن پيرچشمي نرسيده باشند، علاوه بر ديد خوب دور، ديد نزديک خوبي نيز خواهند داشت. جون لنز طبیعی چشم دست نخورده در چشم باقی می ماند به این لنزها فیکیک می گوئیم. در اين عمل از طريق ايجاد برش بسيار کوچکي در محيط قرنيه، لنز ظريفي در جلوي لنز طبيعي چشم کار گذاشته مي شود تا نزديک بيني و يا دوربيني را اصلاح کند.

اين لنزها به دو گروه عمده تقسیم بندی می شوند:

  1. لنز های اتاق قدامی که در اتاق قدامي چشم (پشت قرنيه و جلوي عنبيه یعنی قسمت رنگي چشم) کار گذاشته می شوند.
  2. لنزهای اتاق خلفی که در اتاق خلفي چشم (بر روي عدسي بيمار و در پشت عنبيه) قرار مي گيرند.

لنز های فیکیک اتاق قدامی

اين لنزها به صورت دائمي داخل چشم قرار داده مي شوند ولي در صورت لزوم در هر زماني مي توان با عمل جراحي آنها را برداشت. این لنزها برای اصلاح نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم شدید طراحی شده اند. هر كدام از اين لنزها معايب و مزاياي خاص خود را دارند. این لنزها دو نوع دارند. نوع انعطاف ناپذیر و نوع تاشو.

لنز داخل چشمی آرتیفلکس Artiflex phakic IOL           لنز آرتیزان Artisan phakic IOL           لنز آرتیزان Artisan phakic IOL                          

لنز داخل چشمی آرتیفلکس Artiflex phakic IOL        لنز آرتیزان Artisan phakic IOL      لنزآرتیزان Artisan phakic IOL

انواع انعطاف ناپذیر آنها شامل آرتیزان و وریفلکس (Verisyse و Artisan) است. این لنز ها نازک ولي غير قابل انعطاف هستند که تأييديه انجمن دارو و غذاي آمريکا (FDA ) را نيز دريافت کرده اند و تدريجا در بين چشم پزشکان مقبوليت پيدا کرده اند. برای کارگذاری این لنز ها نیاز به برش بزرگتری داریم. اگر چشم آستیگماتیسم نیز داشته باشد ممکن است بتوان در موقع کار گذاری لنز، آستیگماتیسم را نیز اصلاح کرد. چون برای وارد کردن این لنزها به داخل چشم نیاز به برش بزرگتری داریم، باید در پایان عمل محل برش را با بخیه ترمیم کرد. این لنز ها قادر به اصلاح عیوب انکساری تا بالای 20 دیوپتر هستند.

فیلم جراحی کارگذاری لنز آرتیزان Artisan phakic IOL implantation video

نوع انعطاف پذیر یا تاشو آنها شامل لنزهاي وریسایس و وریفلکس (Artiflex & Veriflex) است. اين لنزها براي اصلاح دوربيني و يا نزديک بيني شديد تا 15 دیوپتر استفاده مي شود. مزيت اين لنزها اين است که در حالت تا شده وارد چشم مي شوند و سپس در داخل چشم باز شده و کار گذاشته مي شود؛ لذا مي توان از برش کوچکتري آنرا کار گذاشت و در نتيجه آستيگماتيسم ناشي از برش عمل کمتر است. برای کارگذاشتن این لنزها نیاز به بخیه کردن چشم نیست.

فیلم  انیمیشن جراحی کارگذاری لنز آرتیفلکس Artiflex phakic IOL implantation animation video

هر دو نوع لنزهای انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر اتاق قدامی انواع اصلاح کننده دوربینی و نزدیک بینی دارند و انواع تاشو آن انواع توریک دارند که قادر به اصلاح آستیگماتیسم نیز می باشند. اگر چشمی قبل از عمل علاوه بر نزدیک بینی یا دور بینی آستیگماتیسم نیز داشته باشد، می توان با کار گذاری نوع توریک لنز و یا با برش های اصلاحی بر روی قرنیه، آستیگماتیسم را نیز اصلاح کرد.

لنز های فیکیک  اتاق خلفی

لنزهای داخل چشمی اتاق خلفی یا لنز تماسی کاشتنی implantable contact lenses (ICLs), از طریق جراحی در چشم کارگذاشته می شوند. کیفیت بینایی با این لنزها عالی و نتایج عمل قابل پیش بینی و دائمی است. این لنزها جدیدترین نوع لنز فیکیک هستند که موفق به دریافت تاییدیه سازمان دارو و غذای آمریکا برای اصلاح طیف وسیع نزدیک بینی شده اند. در این روش لنز بر روی لنز طبیعی چشم و در فضای خلفی چشم (پشت عنبیه) کار گذاشته می شود. این لنزها از مواد پیشرفته ای ساخته شده اند که با بدن بسیار سازش پذیربوده و توانایی اپتیکی عالی دارند.

لنز های اتاق خلفیICL یا کلامر     لنز های اتاق خلفیICL یا کلامر      لنز های اتاق خلفیICL یا کلامر                                          

                                                                         

  لنز های اتاق خلفیICL یا کلامر                       لنز های اتاق خلفیICL یا کلامر                     لنز های اتاق خلفیICL یا کلامر   

 فیلم جراحی کارگذاری لنز فیکیک اتاق خلفی Implantable contact lens or PC phakic IOL implantation video

مزایای لنزهای داخل چشمی فیکیک

  • توانایی اصلاح طیف وسیعی از عیوب انکساری که با روش های لیزری قادر به اصلاح نیستند را دارند.
  • عمل در بیمارانی که به علت نازکی یا نامنظمی قرنیه امکان لیزیک وجود ندارد، قایل انجام است.
  • احتمال ایجاد یا تشدید خشکی چشم کمتر است.
  • با جراحی امکان برداشت آنها وجود دارد.

 عوارض لنزهای داخل چشمی فیکیک

اين لنزها براي کساني پيشنهاد مي شود که شماره چشمشان بيشتر از محدوده قابل اصلاح با جراحي هاي ليزري قرنيه ( ليزيک، لازک و ....) است و يا ضخامت قرنيه کمي دارند. از آنجاييکه اين عمل توأم با ريسک بالاتري است، در افرادي که نزديک بيني و دوربيني بالاتري دارند بکار مي رود و انتخاب اول برای اصلاح عیوب انکسار، جراحی های لیزری بر روی قرنیه است. اين عمل عوارض بالقوه احتمالي مهمي نظير عفونت (اندوفتالميت) و کاهش سلولهاي اندوتليوم قرنيه دارد. در حال حاضر در اکثر کشورهاي جهان من جمله اروپا و امريکاي جنوبي این لنزها با موفقيت زياد استفاده مي شود. تعداد زيادي از بيماران اينجانب که شرايط اين عمل را داشته اند با موفقيت در کلنيک هاي ونک و نگاه توسط اينجانب تحت عمل جراحي قرار گرفته اند.

جراحیهای چشم