دوربینی

دوربینی (هایپروپی یا هایپرمتروپی)، یک عیب انکساری است، به این معنی که اجزای انکساری چشم (قرنیه و عدسی) نمی توانند نور را با اندازه کافی خم کنند تا تصویر بر روی پرده شبکیه متمرکز شود. بنابراین تصاویر اشیاء در عقب شبکیه متمرکز شده و فرد نمی تواند تصاویر را به وضوح ببیند. در دوربینی ، اجسام دور تا حدودی واضح به نظر می رسند ، اما اجسام نزدیک تارتر به نظر می رسند.

دور بینی، یک مشکل شایع بینایی است که در درجه اول کودکان را درگیر می کند. تجزیه و تحلیل اخیر بر روی 40 مطالعه بین المللی نشان داد که شیوع دوربینی  در بین کودکان 6 ساله 4/8 درصد،  در کودکان 9 تا 14 سال 2 تا 3 درصد، و در بین جوانان 15 ساله تقریباً 1 درصد است.  فردی با دور بینی به طور کلی می تواند اشیاء دور را به وضوح ببیند ، اما در تمرکز  بر روی اشیاء نزدیک مشکل دارد. به این بیماری هیپرمتروپی یا هایپروپی نیز گفته می شود.

علل دوربینی

 برای اینکه چشم ما قادر به دیدن باشد، باید اشعه های نور توسط لایه اشک، قرنیه و لنز خم شوند یا شکسته شوند تا بتوانند بر روی شبکیه  تمرکز کنند. شبکیه تصویر ایجاد شده توسط این اشعه های نور را دریافت می کند و تصویر را از طریق عصب بینایی که در واقع بخشی از مغز است به مغز می فرستد.

دوربینی در صورتی اتفاق می افتد که  طول چشم کوتاهتر از حد معمول باشد یا قرنیه  و عدسی قدرت انکساری کافی نداشته باشند. در نتیجه ، پرتوهای نور به جای اینکه بر روی شبکیه بیفتند، عقب تر از شبکیه متمرکز می شوند. به طور کلی، این  وضعیت باعث می شود تا شما اشیاء  دور را تا حدودی واضح ببینید اما اشیاء نزدیک تارتر به نظر می رسند

علائم و نشانه های دوربینی

افراد دوربین گاهی اوقات سردرد یا خستگی چشم دارند و هنگام انجام کار از فاصله نزدیک ممکن است چشمشان را جمع کنند و یا احساس خستگی داشته باشد. اکثر کودکان دور بین هستند، اما علائم تاری دید را تجربه نمی کنند زیرا چشم آنها قادر است با تطابق تصویر را مستقیما بر روی شبکیه بیندازد.

درمان دوربینی

عینک یا لنزهای تماسی رایج ترین روش های اصلاح علائم دوربینی است.  اگر نسخه عینک یا لنز تماسی شما با اعداد مثبت مانند 2/50 + شروع شود ، دوربین هستید. ممکن است فرد دوربین همیشه نیاز به عینک داشته باشد و یا اینکه فقط هنگام مطالعه، کار با رایانه یا سایر کارهای نزدیک نیاز به عینک داشته باشد.

هنگام انتخاب عینک برای اصلاح دوربینی، لنزهای با ضریب انکساری بالا را انتخاب کنید. این لنزها نازک تر ، سبک تر و دارای نمای صاف و جذاب تری هستند. لنزهای آسفریک همچنین باعث کاهش بزرگنمایی ناشی از لنزهای متبت قوی می شود که برای عینک های دوربینی استفاده می شوند.
توجه داشته باشید که عدسی های کروی با ضریب انکساری بالا نسبت به لنزهای پلاستیکی استاندارد  نور بیشتری را منعکس می کنند. برای  راحتی بیشتر و ظاهر بهتر، از عینک های با عدسی دارای پوشش ضد انعکاس استفاده کنید تا بازتاب های نورهای پراکنده و مزاحم از بین ببرد.

همچنین ، در کودکان دوربین برای راحتی بیشتر و مقاومت در برابر ضربه لنزهای عینک باید از مواد لنز پلی کربنات سبک ساخته شوند.  لنزهای فتوکرومیک که در پاسخ به نور خورشید به طور خودکار تیره می شوند ، برای بچه ها و هر کسی که زمان قابل توجهی را در خارج از منزل سپری می کند اکیداً توصیه می شود.

در موارد  دور بینی شدید،  معمولاً لنزهای تماسی نسبیت به عینک ارجحیت دارند. زیرا  لنزهای تماسی  نسبت به عینک دید طبیعی تر و دید محیطی بهتری برای اصلاح دوربینی ایجاد می کنند.
در موارد دیگر ، افراد ممکن است دوربینی را با لیزیک یا عمل های جراحی انکساری مشابه اصلاح کنند. با استفاده از این روشهای جراحی شکل قرنیه برای اصلاح یا بهبود بینایی تغییر داده می شود تا قدرت تمرکز چشم اصلاح شود.

جراحیهای چشم