لیزیک و آستیگماتیسم

جراحی لیزر چشم برای آستیگماتیسم

آستیگماتیسم یک بیماری شایع چشم است که هم در دید نزدیک و هم در دید دور تأثیر می گذارد و تصویری تار ایجاد می کند. علت آن انحنای نامنظم جلوی چشم یعنی قرنیه است و با جراحی لیزر چشم قابل درمان است.

آستیگماتیسم چیست؟

در یک چشم طبیعی، شکل قرنیه مانند یک توپ فوتبال است، اما با آستیگماتیسم قرنیه بیضوی ترشده مانند یک توپ راگبی است. قرنیه مانند شیشه جلوی ساعت شماست. قرنیه بافت شفاف جلوی چشم است که هنگام عبور نور از آن، نور را خم می کند تا تصویر اشیاء بر روی شبکیه متمرکز شود. در چشمی که آستیگماتیسم دارد، انحنای نامنظم باعث می شود نور در چند نقطه کانونی با فواصل مختلف از شبکیه متمرکز شود. پس تصویر در یک سطح بر روی شبکیه نمی افتد. سپس چشم این سیگنال های متناقض را به مغز می فرستد، که آن را به عنوان یک تصویر تار تفسیر می کند.

علت آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم غالباً ارثی است اما می تواند در نتیجه آسیب قرنیه چشم که منجر به زخم در قرنیه شود، ایجاد شود یا ممکن است به دلیل بیماری چشمی به نام قوز قرنیه باشد.

آستیگماتیسم چه مشکلاتی می تواند داشته باشد؟

علائمی که افراد مبتلا به آستیگماتیسم ممکن است تجربه کنند عبارتند از سردرد، خستگی بعد از مطالعه، عدم توانایی دیدن نزدیک و دور بدون جمع کردن چشم ها و خستگی چشم.

آستیگماتیسم چگونه درمان می شود؟

آستیگماتیسم را می توان با  عینک و یا لنز تماسی و یا عمل جراحی لیزری چشم درمان کرد. جراحی لیزر چشم (لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) با تغییر شکل قرنیه با استفاده از لیزر اگزایمر عمل می کند. این کار باعث تغییر شکل قرنیه از یک توپ راگبی به یک توپ فوتبال می شود که باعث می شود نور ورودی به چشم به درستی بر روی شبکیه متمرکز شود و تاری تصویر را از بین ببرد.

قبلاً آستیگماتیسم فقط با عینک درمان می شد. با این حال، همانطور که آستیگماتیسم یک عيب انکسار مانند میوپی  (نزدیک بینی) و هایپروپی  (دوربینی ) است و به دلیل پیشرفت روشهای اصلاح بینایی لیزر، اکنون می توان با جراحی لیزر چشم به طور موثر عیوب انکساری را درمان کرد درمان آستیگماتیسم نیز سالهاست که یک گزینه درمانی موفقیت آمیز است.

چه نوع آستیگماتیسمی قابل درمان است؟

آستیگماتیسم منظم قابل اصلاح با عینک یا لنز با جراحی لیزری چشم نیز قابل درمان است. آستیگماتیسم نامنظم نیز با جراحی لیزر چشم با هدایت توپوگرافی قابل درمان است. متاسفانه آستیگماتیسم ناشی از کراتوکونوس با جراحی لیزر چشم قابل درمان نیست. معاینه چشم شما توسط چشم پزشک، علت آستیگماتیسم و ​​مناسب بودن برای جراحی لیزر چشم را مشخص می کند.