زمان تاری دید و بهبودی عمل لیزیک یا لازک چقدر است؟

تاری دید بعد از عمل لیزیک یا لازک چقدر طول میکشد؟

جراحی لیزیک یک گزینه بسیار محبوب در بین افرادی است که می خواهند از شر عینک و یا لنزهای تماسی خلاص شوند. جراحی لیزیک و تمام نوآوری های مدرن آن مانند  فمتولیزیک و اسمایل  و همچنین لیزر های سطحی مانند اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی قدرت چشم را با تغییر انحنای قرنیه کاهش یا افزایش می دهند. این تغییر انحنای قرنیه متناسب با میزان عیب انکساری بیمار است. اکثر افراد می توانند ظرف چند روز به کارهای عادی روزمره خود برگردند. حتی اگر بلافاصله پس از جراحی لیزیک بینایی بهبود پیدا کند، ممکن است 3-6 ماه طول بکشد تا تثبیت کامل بینایی و بهبودی کامل بعد از جراحی لیزیک انجام شود.

شرایط موثر بر بهبود بینایی پس از عمل لیزیک یا لازک چیست؟

شرایط و حوادثی در حین و بعد از جراحی لیزیک اتفاق می افتد که می تواند بر بهبودی و سرعت بهبود بینایی و تثبیت بینایی تأثیر بگذارد:

     نوع و مقدار عیب انکساری اصلاح شده 

هرچه عیب انکساری بیشتر باشد، مدت زمان لازم برای بهبودی کامل و تثبیت دید بیشتر است. تاری دید متناوب، نوسان بینایی، افزایش خیرگی در شب و احساس خستگی چشم به احتمال زیاد در چند ماه اول ادامه دارد و به آرامی با گذشت زمان برطرف می شود. افرادی که تحت عمل لیزر دور بینی قرار گرفته اند ممکن است برای مطالعه راحت و دید خوب از راه دور بعد از لیزیک به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

    خشکی چشم قبلی یا خشکی چشم بعد ازعمل لیزیک

افرادی که قبل از عمل لیزیک خشکی چشم دارند، پس از جراحی لیزیک بیشتر دچار خشکی متناوب می شوند. این می تواند منجر به نوسان بینایی در چند ماه اول پس از جراحی لیزیک شود. کار زیاد با رایانه، عادات غذایی غلط و تهویه مطبوع بیش از حد به این مسئله می افزاید. استفده منظم از قطره های اشک مصنوعی و ژل های روان کننده و نرم کننده چشم در این موارد کمک کننده است. علاوه بر این، روش بدون فلپ مانند جراحی لیزری اسمایل که در آن اعصاب قرنیه بهتر حفظ می شوند، می تواند باعث خشکی کمتر بعد از جراحی لیزیک شود.

    مدت زمان کار نزدیک و کار با کامپیوتر

کار زیاد در فاصله نزدیک از چشم، بلافاصله پس از لیزیک می تواند منجر به مقداری اسپاسم عضلانی و سردرد شود. این عدم تعادل عضلانی گاهی اوقات می تواند منجر به تاری دید شود. بهتر است در چند ماه اول پس از لیزیک، در فواصل زمانی کار از نزدیک استراحت مکرر داشته باشید و چشمتان را بیش از حد خسته نکنید.

     پاسخ فردی بدن به بهبودی

بعد از هر نوع جراحی یا روش لیزر روی چشم، بهبودی در طی 3-6 ماه اول ادامه دارد. در اغلب موارد  این پاسخ های شفابخش از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بسیاری از افراد با مقایسه خود با دوستان و نزدیکان خود نگران می شوند. با این حال عاقلانه است که بدانیم و بخاطر بسپاریم که بدن هر انسانی منحصر به فرد است و ممکن است  پاسخی متفاوت داشته باشد. بنابراین صبوری در چند ماه اول ضروری است.

     باقیماندن شماره چشم که نیاز به اصلاح دارد

اگر پس از گذشت  3 ماه بعد از عمل جراحی لیزیک تاری دید باقی مانده باشد، می تواند به دلیل باقی ماندهن شماره چشم (عیب انکسار چشم) باشد. همچنین این نوع تاری دید ممکن است همیشه وجود داشته باشد. در صورت باقی ماند شماره چشم، عمل لیزیک تقویتی (مجدد) انجام می شود.

پس از عمل لیزیک و لازک تا زمان کامل شدن بینایی صبور باشید.

رهایی ازعینک و لنز تماس واقعاً هیجان انگیز است! بسیاری از بیماران نگران بهبودی پس از لیزیک هستند که قابل درک است. بسیاری از بیماران در مورد دوره بهبود سریع گمراه می شوند و تصور می کنند پس از جراحی لیزیک تاری دید نخواهند داشت. در حقیقت هیچ پاسخ مشخصی در مورد مدت زمان ثبات و بهبود بینایی پس از لیزیک وجود ندارد. بینایی در برخی از بیماران چندین روز پس از عمل خود 100٪ بهبود می یابد در حالی که بهبود بینایی برخی دیگر ممکن است 6 تا 9 هفته طول بکشد. این موضوع وابسته به  نحوه ترمیم انحصاری بدن هر فرد است و می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

بنابراین دوره پس از عمل خودتان را با عمل لیزیک دوستان یا آشنایان خود مقایسه نکنید. همانگونه که وضعیت بدن شما متفاوت است، به عمل جراحی لیزیک نیز پاسخ متفاوتی خواهد داد. بنابراین، به جای خودخوری، به طور منظم در مورد نگرانی هایتان با جراح خود ارتباط برقرار کنید تا بتوانید آنها را برطرف کنید. صبور باشید و حداقل 3 ماه پس از جراحی لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی به خودتان زمان دهید. در مورد عمل های لیزر سطحی (پی آر کی، لازک و ترانس پی آر کی) به خصوص زمانی که همزمان با عمل کراس لینک انجام می شوند، این زمان می تواند به میزان قابل توجهی طولانی تر شود.

در این میان اقداماتی مانند استفاده از قطره های اشک مصنوعی چشم ، مصرف مکمل های اسید چرب امگا ، بهداشت پلک ها و یا کمپرس گرم وجود دارد که می تواند به روند بهبودی کمک کند. طمینان حاصل کنید که پس از جراحی لیزیک مرتباً موقع کار با کامپیوتر به خودتان استراحت می دهید. همیشه انتخاب یک جراح خوب که قبل ، حین و بعد از جراحی لیزیک با شما ارتباط برقرار کند بسیار مهم است تا بتوانید خیال آسوده داشته باشید. اگرچه لیزیک یک عمل ایمن است اما یافتن جراح  مناسب برای انجام آن ضروری است.

جراحیهای چشم