چه مدت پس از لیزیک یا لازک می توانم فعالیت های عادی خود را از سر بگیرم؟

(بازگشت به زندگی روزمره پس از لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی)

اکثر بیماران  لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی طی یک یا دو روز به روال زندگی عادی خود بر خواهند گشت. در حقیقت، اگر شما عمل جراحی لیزیک انجام دهید، به احتمال زیاد صبح روز بعد از جراحی می توانید به کار خود برگردید! فقط برای اطمینان از این موضوع حتما با جراح لیزیک خود مشورت کنید! اگرچه ممکن است تک تک جراحان لیزیک توصیه های متفاوتی داشته باشند، در اینجا "زمان انتظار" متداول بعد از لیزیک برای فعالیت های مختلف توصیه می شود:

چه مدت زمان پس از عمل لیزیک یا سایر عمل های جراحی لیزری اصلاح عیوب انکساری چشم قادر به رانندگی خواهم بود؟

شما نمی توانید بعد از عمل لیزیک با ماشین خودتان تا خانه رانندگی کنید و باید برای اولین ویزیت پس از عمل برای رانندگی تا مطب یا مرکز چشم پزشکی کسی به شما کمک کند. چشم پزشک جراح لیزیک در آن ویزیت بینایی شما را بررسی می کند و به شما مشاوره می دهد که آیا از نظر قانونی توانایی رانندگی را دارید یا خیر. اگر چشم هایی شما بینایی کافی داشتند، می توانید پس از اولین ویزیت رانندگی کنید.

آیا بعد از لیزیک می توان تلویزیون تماشا کرد و یا از سایر وسایل دیژیتال مثل کامپیوتر و موبایل استفاده کرد؟

اگرچه دوره بهبودی در عمل جراحی لیزیک، بخصوص فمتولیزیک بسیار باورنکردنی است، اما برای بهبودی باید روز عمل را تعطیل کرده و استراحت کنید. گرچه استفاده از موبایل و کامپیوتر برای ارسال ایمیل ها یا ارسال پیامک به افراد در مورد تجربه خود وسوسه انگیز است، شما باید کمی به چشمانتان استراحت دهید.
بعد از چرت زدن و استراحت اولیه اگر دوست دارید می توانید تلویزیون تماشا کنید. با این حال، صفحه های دیجیتالی کوچکتر مانند تلفن همراه بلافاصله پس از جراحی، می توانند چشم های شما را تحریک کنند. اما تا جاییکه چشمتان را خسته یا اذیت نمی کند می توانید به استفاده از آنها ادامه دهید تا زمانیکه احساس کنید که نیاز است مدتی منتظر بمانید تا دوباره بتوانید به دستگاه های مورد علاقه خود نگاه کنید.

چه موقع پس از عمل لیزیک یا سایر عمل های جراحی لیزری اصلاح عیوب انکساری چشم می توانم به حمام بروم یا دوش بگیرم؟

دوش گرفتن یا استحمام یک روز پس از جراحی ایمن است. اما مراقب باشید حداقل به مدت یک هفته از ورود صابون یا آب به چشمان خود جلوگیری کنید.

پس از عمل لیزیک یا سایر عمل های جراحی لیزری اصلاح عیوب انکساری کی می توانم به سر کار برگردم؟

به طور کلی ، می توانید ظرف یک یا دو روز به کار خود برگردید، به شرطی که در یک محیط تمیز کار کنید. برای کاهش خطر خشکی چشم بعد از عمل لیزیک، به مدت حداقل چند هفته به طور مکرر از اشک مصنوعی استفاده کنید ، به خصوص اگر زمان قابل توجهی را صرف کار در مقابل صفحه کامپیوتر می کنید.

چه مدت پس از عمل لیزیک یا سایر عمل های جراحی لیزری اصلاح عیوب انکساری چشم مجاز به آرایش چشم خواهم بود؟

برای آرایش چشم بهتر است حدود دو هفته صبر کنید. همچنین، بهتر است ریمل قدیمی خود را دور بریزید و لوازم آرایش جدیدی خریداری کنید (برای جلوگیری از خطر استفاده از ریمل قدیمی که به باکتری هایی آلوده است که می توانند باعث عفونت چشم شوند). سایه چشم و خط چشم نیز باید تجدید شود.

چه مدت زمان پس از عمل لیزیک یا سایر عمل های جراحی لیزری اصلاح عیوب انکساری می توانم ورزش کنم؟

ظرف چند روز می توانید ورزش را از سر بگیرید. اجازه ندهید عرق به چشمتان وارد شود و حداقل دو هفته از مالیدن چشم خودداری کنید. 

چه مدت پس از عمل لیزیک یا سایر عمل های جراحی لیزری اصلاح عیوب انکساری چشم می توانم شنا کنم یا وارد وان آب گرم شوم؟

قبل از شنا یا غوطه ور شدن در وان آب گرم، حداقل دو هفته بعد از عمل لیزیک صبر کنید.

توجه داشته باشید که اینها فقط دستورالعمل های کلی هستند. در طی مشاوره لیزیک و  یا در طی ویزیت یک روزه پس از عمل، از جراح لیزیک برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه چه موقع می توانید فعالیت های طبیعی خود را بعد از لیزیک از سر بگیرید ، سوال کنید.

جراحیهای چشم