آیا می توان جراحی آب مروارید را دوباره انجام داد؟

عمل مجدد آب مرواریددر بیشتر موارد، وقتی افراد می پرسند که آیا جراحی آب مروارید  دوباره قابل انجام است یا خیر، اغلب به این موضوع اشاره می کنند که آیا آب مروارید می تواند عود کند یا خیر؟  یا برای بهبود بینایی آنها کار دیگری می توان انجام داد؟

جراحی آب مروارید را نمی توان دوباره انجام داد، زیرا عدسی طبیعی کدر چشم در طی عمل آب مروارید برداشته می شود و نمی توان آن را دوباربه محل قبلی بازگرداند.
اما اگر مشکلی در لنز داخل چشمی مورد استفاده در حین عمل وجود داشته باشد یا نوع دیگری از عوارض جراحی آب مروارید ایجاد شود، با عمل های بعدی ممکن است مشکلات و عوارض جراحی قبلی اصلاح شود.  این عوارض شامل جابجایی لنز داخل چشمی یا برداشتن آن و جایگزینی آن با یک لنز متفاوت است.
به عنوان مثال، اگر یک لنز چند کانونی برای اصلاح پیرچشمی کاشته شود و دید نزدیک کافی را ارائه نکند یا باعث ایجاد هاله یا سایر مشکلات بینایی شود، می توان آن را برداشته و با یک لنز اصلاح کننده پیرچشمی متفاوت یا یک لنز یک کانونی معمولی جایگزین کرد.
جراحی آب مروارید یکی از ایمن ترین و رایج ترین روش های جراحی است. نیاز به عمل مجدد در جراحی آب مروارید نادر است.

آیا آب مروارید می تواند عود کند؟

خبر خوب این است که آب مروارید پس از برداشته شدن بر نمی گردد. آب مروارید زمانی اتفاق می افتد که عدسی طبیعی چشم شما به دلیل افزایش سن یا ضربه کدر می شود. در طی جراحی آب مروارید، عدسی کدر برداشته شده و با کاشت لنز مصنوعی جایگزین می شود. از آنجایی که عدسی به طور کامل برداشته می شود، آب مروارید نمی تواند در چشم عمل شده بازگردد.

آیا می توان لنز داخل چشمی را تعویض کرد؟

اگر لنز داخل چشمی (IOL) مورد استفاده در حین جراحی به درستی در مرکز محور بینایی قرار نگرفته باشد یا قدرت ایده آل  نداشته باشد، می توان آن را جابجا یا تعویض کرد. به عنوان مثال، اگر پیرچشمی خود را با استفاده از لنزهای چند کانونی اصلاح کرده اید و مشکلات بینایی مانند دید نزدیک ضعیف یا هاله بینی پس از جراحی را تجربه کرده اید، لنز را می توان با یک لنز اصلاح کننده پیرچشمی متفاوت تعویض کرد.
جراحی آب مروارید یکی از ایمن‌ترین و متداول‌ترین روش‌های جراحی است، بنابراین نیاز به انجام مجدد جراحی آب مروارید نادر است.
توجه داشته باشید که جایگزینی لنز مانند هر جراحی دیگری خطراتی دارد. برخی از جایگزین های موثر برای جراحی تعویض لنز داخل چشمی عبارتند از:

اگر تصمیم به جابجایی یا تعویض لنز داخل چشمتان دارید، باید با پزشک گزینه های مخلف را سبک و سنگین کرده و گزینه های موجود را به طور کامل مورد بحث قرار دهید و خطرات، مزایا و جایگزین های مناسب را تجزیه و تحلیل کنید.
قبل از انجام عمل جراحی آب مروارید، جراح، قدرت لنز داخل چشمی شما را محاسبه می کند.  این اندازه‌گیری‌ها تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله طول کره چشم، انحنای قرنیه و موقعیت عدسی طبیعی چشم  و همچنین عدسی جدید قرار دارند. اگرچه معمول نیست، اما پیش می آید که جراح به دلیلی مجبوربه تعویض لنزهای داخل چشمی باشد. اگر جراح شما احساس کرد که محل قرارگیری لنز یا قدرت لنز شما نادرست است، و انجام تعویض آن بی خطر است، در مورد گزینه های خود بحث کنید یا برای مشاوره به پزشک دیگری نیز مراجعه کنید.

آیا  ممکن است بینایی بعد از جراحی آب مروارید بدتر شود؟

بینایی معمولاً پس از جراحی آب مروارید بدتر نمی شود - مگر اینکه در سنین بعدی زندگی با مشکلات دیگری مانند گلوکوم یا دژنراسیون ماکولا مواجه شوید. کاشت لنز مورد استفاده برای جراحی آب مروارید بسیار بادوام و ماندگار است. گاهی اوقات، کپسولی که لنز را نگه می‌دارد ممکن است پس از جراحی آب مروارید کدر شود و دید شما را تحت تأثیر قرار دهد. چشم پزشک شما ممکن است از لیزر برای رفع تیرگی و بازیابی بینایی شما استفاده کند.
بعضی از افراد پس از جراحی آب مروارید، حداقل برای بعضی مواقع، مجبورند از عینک یا لنزهای تماسی استفاده کنند. هنگامی که چشمان شما پس از جراحی بهبود یافتند، جراح چشم شما ممکن است استفاده از عینک های طبی را برای دید عالی توصیه کند.

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم