عارضه خشکی چشم بعد از عمل ليزيک

سطح  قرنيه چشم ما دائما توسط يک لايه بسيار نازک از اشک پوشيده شده است. اين لايه نه تنها سبب حفظ سلامتی قرنيه چشم می گردد بلکه بعلت ايجاد يک سطح صاف  به شفافيت بينايی نيز کمک می کند. اين قسمت از اشک چشم بدون اينکه ما متوجه آن باشيم، دائما و بطور آرام در چشم ترشح می شود و پس از گردش در سطح چشم و مرطوب نگاه داشتن سطح قرنيه، از دو مجرای خروجی که در لبه های پلک در گوشه داخلی چشم قرار دارند خارج می شود. وجود اين لايه نازک اشک در چشم بقدری اهميت دارد که نبود آن با سلامت چشم منافات دارد و کم شدن ميزان آن يا اختلال در کيفيت آن سبب مشکلات عديده در چشم می شود. بايد بدانيم اين قسمت از اشک با اشکی که در اثر تحريک و يا گريه کردن در چشم ترشح می شود، از لحاظ کاری که در چشم انجام می دهد متفاوت است.

فیلم ترکیبات طبیعی لایه اشکی چشم Tear Film video

منظور از خشکی چشم کاهش ميزان اشک و يا بهم خوردن کيفيت اين لايه اشکی و يا هر دو  می باشد. شدت اين خشکی می تواند کم، متوسط، و يا زياد باشد. درجات خفيف آن مخصوصا در جوانها معمولا بی علامت می باشد. انواع شديدتر آن با علائمی از قبيل تاری متغير بينايی، سوزش، قرمزی و احساس جسم خارجی در چشم، و حساسيت بيش از حد چشم در مقابل تحريکات خفيف از قبيل باد و گرد و خاک همراه می شود. در انواع بسيار شديد آن ممکن است قرنيه چشم  زخم  شده و منجر به کاهش دائمی بينايی گردد.

فیلم خشکی چشم Dry eye video

 

خشکی چشم علل متفاوتی دارد که از مهمترين آنها می شود از بيماريهای روماتيسمی نام برد. سوختگی های شيميايی چشم و بعضی از بيماريهای نادر چشمی نيز از علل ديگر خشکی چشم محسوب می شوند. بعضی از افراد هم بدون هيچ دليل شناخته شده ای بتدريج دچار اين ناراحتی می شوند  که عمدتا در سنين بالا تر علائم خود را نشان می دهد.

 

فیلم علل خشکی چشم Dry Eye Causes Video

 

عمل جراحی ليزيک هم که در سالهای اخير بشدت عموميت پيدا کرده، از علتهای  ديگر خشکی گذرای چشم محسوب می گردد. البته بايد دانست که خشکی چشم ناشی از عمل ليزيک غالبا خفيف و همچنين گذرا می باشد و معمولا در عرض سه تا شش ماه از بين می رود.

علت خشکی چشم پس از  ليزيک، عمدتا ناشی از ايجاد لايه در قرنيه (Flap) در هنگام انجام عمل می باشد که سبب قطع عصب های حسی قرنيه، و در نتيجه کاهش حس قرنيه و متعاقب آن خشکی قرنيه می شود.

 

Dry Eye after LASIK خشکی چشم بعد از لیزیک در مطالعات انجام شده، حدود يک سوم افرادی که تحت عمل ليزيک قرار گرفته اند درجاتی از خشکی قرنيه را بصورت علائمی مانند تاری ديد، سوزش و احساس جسم خارجی داشته اند که عمدتا بدون ايجاد عارضه دائمی، در مدت يک تا سه ماه  پس از عمل  بهبود يافته است. اما در اين بين، افراد معدودی قرار دارند که عارضه خشکی قرنيه با شدت بيشتری در آنها بروز يافته که  سبب علائم شديدتر گشته و برای بهبودی نيز زمان طولانيتری را  نياز داشته اند. بايد بدانيم که اينگونه  افراد که گرفتار خشکی شديدتر  چشم بعد از عمل ليزيک می شوند، قبل از عمل جراحی درجات خفيفی از خشکی  چشم را  داشته اند ولی بعلت نداشتن علامت، مخفی مانده  و در هنگام معاينه قبل از عمل هم به آن توجهی نشده است.

برای درمان عارضه خشکی خفيف چشم پس از عمل ليزيک، قطره های اشک چشم کفايت می کند. در انواع شديد تر آن، بستن موقت مجرای خروجی اشک کمک کننده است که با گذاشتن يک وسيله بسيار کوچک وظريف به اسم PLUG در مدخل مجرا اشک به سادگی قابل انجام است. 

 

فیلم درمان خشکی چشم Dry eye treatment Video

  Dry Eye after LASIK خشکی چشم بعد از لیزیک

برای پيشگيری از انواع شديد اين عارضه، همه افرادی که کانديد عمل جراحی ليزيک هستند علاوه بر معاينات ديگر، بايد بدقت از نظر لايه اشکی معاينه گردند. يکی از تستهايی که کمک کننده است تست اندازه گيری ميزان اشک چشم است که با گذاشتن نوارهای کاغذی مخصوص در چشم، بسادگی قابل انجام است. اگر در معاينات قبل از عمل ليزيک درجاتی از خشکی چشم مشاهده گرديد، قبل از عمل فرد بايد تحت درمان خشکی چشم قرار گيرد. در اين افراد بستن موقت مجرای اشک را قبل از عمل ليزيک  بايد مد نظر داشت. اگر خشکی چشم قبل از عمل ليزيک قابل توجه باشد بايد از انجام عمل صرف نظر کرد و يا از روشهای ديگری که عارضه خشکی کمتری را ايجاد می کنند مانند لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی، CK ( برای درمان دوربينی)، و يا لنزهای داخل چشمی استفاده نمود. 

 

جراحیهای چشم