جراحی لیزری عیوب انکساری در بیماران با بیماری های چشمی و عمومی

درمان جراحی انکساری در بیماران مبتلا به بیماری زمینه ای سیستمیک بحت برانگیز است. این افراد علاوه بر عیب انکساری یک بیماری سیستمیک زمینه ای دارند که ممکن است توام با گرفتاری چشم یا حتی قرنیه باشد. مقالات موجود در مورد استفاده از جراحی انکساری با لیزر (LRS) نسبتاً کم است و چنین روشی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در این جمعیت بیمار تأیید نشده است. 

بیماران مبتلا به بیماری عروقی کلاژن، دیابت، بیماری آلرژیک و آتوپیک یا ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)  برای جراحی انکساری با لیزر  ایده آل نیستند. بیماران مبتلا به بیماری سیستمیک کنترل نشده یا درگیری چشمی این بیماری نباید تحت جراحی انکساری با لیزر قرار بگیرند. با این حال، یک بیمار مبتلا به بیماری کنترل شده و خفیف، بدون درگیری چشمی و تحت رژیم چند دارو، در صورت داشتن ضوابط دقیق ممکن است کاندیدای مناسبی باشد. قبل از اینکه چنین فناوری به طور گسترده ای توسط جامعه جراحی انکساری پذیرفته شود، نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

بیماری های عروقی کلاژن گروهی از بیماری های خود ایمنی را تشکیل می دهد که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های پیوندی ، پوست و اندام ها حمله می کند. به عنوان مثال می توان به آرتریت روماتوئید ، لوپوس اریتماتوز سیستمیک ، سندرم شوگرن و اسکلرودرمی اشاره کرد. در حالی که به سختی می توان برآورد شیوع کلی را انجام داد، آرتروز و بیماری های روماتیسمی چالش های بزرگی را در زمینه بهداشت عمومی به وجود می آورند. بنابراین بعید نیست که بعضی از بیماران داوطلب اصلاح بینایی با لیزر ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) یکی از این بیماری ها را داشته باشند.

آیا باید در همه موارد این بیماران را از اصلاح عیوب انکساری محروم کرد؟ باید جراحان متخصص اصلاح عیوب انکساری تعادلی بین حفاظت از چشم بیمار و انجام عمل اصلاح بینایی در موارد  خاص برقرار کنند. اخیرا با توجه به کنترل بهتر بیماری های روماتیسمی و تجربه بیشتر چشم پزشکان، بیماران مبتلا به بیماری های عروقی کلاژن از لیست موارد منع مطلق جراحی عیوب انکسار با لیزر به موارد نسبی در آمده اند. در انتخاب نوع عمل جراحی لیزری، بعضی از چشم پزشکان معتقدند که چون در لیزرهای سطحی نظیر پی آر کی قسمت وسیعی از بافت قرنیه تراشیده می شود و برای ترمیم به زمان بیشتری نیاز است، پس برای انتخاب عمل اسمایل بر لیزیک و لیزیک بر پی آر کی ارجح است.

در مجموع، از هر بیماری که تصمیم به عمل جراحی انکساری دارد باید در مورد سابقه بالینی بیماری های عمومی سوال شود. هر رویداد پزشکی یا جراحی در گذشته در افرادی که تحت عمل جراحی انکساری قرار می گیرند،  می تواند بسیار مهم باشد. اطلاعات مربوط به بیماری ها، داروها، جراحی ها و آلرژی ها باید جمع آوری شود. برخی از این موارد ممکن است بر دوره بعد از عمل بیماران تأثیر بگذارد.

جراحیهای چشم