فعالیت روزمره و چشم 

اثر روزه داری بر چشم

fasting and eye health روزه داری و چشم همه ساله در ماه رمضان، میلیونها نفر در کشورهای مسلمان روزه می گیرند. با نزدیک شدن به ماه رمضان بیماران زیادی در مورد اثرات روزه بر بیماری های چشمشان از پزشک معالجشان مشورت می گیرند. به باور دینی مسلمانان روزه داری تکلیف شرعی است و از طرفی گرفتن روزه ممکن است در بعضی از بیماری های چشم، برای سلامت چشمتان آسیب رسان باشد و روزه گرفتن نه تنها واجب نباشد؛ بلکه چون برای بدن مضر است، روزه باطل باشد.

گرچه مطالعات مستند کافی در این زمینه انجام نشده است، اما مطالعات انجام شده نشان دهنده این نکته است که در بعضی از بیماریها و اختلالات چشمی باید در زمان روزه داری ملاحظات خاصی مد نظر باشد. تصمیم گیری در مورد گرفتن یا نگرفتن روزه در هر فرد و در هر بیماری، بستگی به شدت بیماری و شرایط فردی بیمار دارد و باید با نظر مشورتی پزشک معالج باشد. ادامه مطلب⇔

ورزش و چشم Exercise and Eye Health

exercise and eye health ورزش و سلامت چشم ها همانگونه که می دانید 30 دقیقه ورزش بدنی در روز می تواند فوایدی برای قلب ، دور کمر و سطح انرژی شما داشته باشد. اما همچنین می تواند بر روی چشم های شما هم اثرات مفیدی داشته باشد. منطقی است که ورزش بر چشمان شما مثل بقیه بدن تاثیر مثبتی داشته باشد. بسیاری از بیماری های چشم با سایر مشکلات سلامتی از جمله فشار خون، دیابت و سطح کلسترول بالا در ارتباط هستند. ورزش می تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند یا در صورت بروز تأثیر آنها را محدود کند.
اگر به بیماری مبتلا هستید، ورزش می تواند به شما در مدیریت بهتر آن کمک کند. به عنوان مثال، فعالیت بدنی می تواند به افراد دیابتی کمک کند بیماری خود را تحت کنترل داشته باشند. که خطر عوارض، از جمله رتینوپاتی دیابتی، علت اصلی کاهش بینایی در بزرگسالان در سن کار را کاهش می دهد.

همچنین نشان داده شده است که ورزش به افرادی که مبتلا به گلوکوم هستند نیز کمک می کند. ورزش بدنی متوسط، مانند سه بار پیاده روی درهفته، می تواند فشار داخل چشم شما را کاهش دهد و جریان خون در شبکیه و عصب بینایی را بهبود بخشد. با این حال، برای حصول مزایای ورزش، باید به برنامه ورزشی ادامه دهید. هنگامی که ورزش را متوقف کردید، فشار چشم شما به سطح قبلی برمی گردد. ادامه مطلب⇔

شنا و چشم

swimming and eye health شنا و سلامت چشم ها

لایه ای نازک ازاشک که فیلم اشکی نامیده می شود، سطح چشم ها را فرش می کند. این فیلم اشکی چشم ها را مرطوب، صاف و شفاف نگه می دارد. کلر و سایر مواد شیمیایی که برای تمیز کردن آب اسخر استفاده می شود، می تواند لایه مرطوب کننده فیلم اشکی را شسته و باعث ناراحتی و قرمزی چشم ها شود.

افرادی که زیاد شنا می کنند ممکن است به علت عدم تولید کافی اشک و یا کیفیت نامطلوب اشک، دچار خشکی چشم می شوند. این حالت باعث احساس شن ریزه در چشم ها یا تاری دید می شود.

بدون محافظت کامل فیلم اشکی، چشم ها در معرض مواد شیمیایی مضر و باکتری های موجود در آب استخر قرار می گیرند. کلر به تنهایی باعث حساسیت چشم ها و در نتیجه قرمزی، خارش، اشکریزش و ناراحتی می شود. باکتری هایی که می توانند در مقابل کلر زنده بمانند، باعث عفونت (کنژنکتیویت) می شوند. ادامه مطلب⇔

 مسافرت و چشم ها 

مسافرت و چشم

مراقبت از چشم ها به ویژه هنگام مسافرت بسیار مهم است. چگونه از چشمان خود در برابر شرایط مختلف محافظت می کنید؟ چگونه می توان شرایط بیماری های شایع چشم را درمان کرد و چگونه می توان علائمی را که نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارند تشخیص داد؟

زمانیکه از وطنتان دور هستید و نمی دانید کی می توانید به پزشک مراجعه کنید، بروز مشکلات چشمی ترسناک است. کاهش بینایی  و درد چشم می تواند مسافرت به شهر جدید را با مشکل روبرو کند و بدتر از آن؛ اگر درمان مناسب انجام نپذیرد، ممکن است منجر به کاهش بینایی دائمی شود. در این مقاله به هفت مورد از باید ها و نباید های چشمی در زمان مسافرت می پردازم. ادامه مطلب⇔

مسافرت و جراحی چشم 

مسافرت و جراحی چشم

در مورد مسافرت بهتر است بطور اختصاصی از پزشکتان سوال کنید؛ اما در مطلب جاری شرایط و بیماری های چشمی که ممکن است مسافرت برای آنها خطرناک با شد، توضیح داده خواهد شد.

اگر هر نوع جراحی داشتید، درباره برنامه سفرتان با پزشکتان مشورت کنید. در باره دوره بهبودی اطلاعات لازم را بگیرید و در مورد اینکه اگر طی سفر به مشکلی برخوردید، چه می توانید بکنید،  از پزشکتان سوال کنید. بهتر است چند روز اول پس از عمل یا تا زمانیکه چشم پزشکتان مجوز می دهد،  به مسافرت نروید. همیشه در ویزیت های پس از عمل تا زمانیکه چشم پزشکتان از روند سلامت شما مطمئن می شود، حاضر شوید.

اگر به بیماری چشمی مبتلا هستید در مورد محدیدیت های فعالیتی و حرکتی با چشم پزشکتان مشورت کنید. مطئن شوید که توصیه های چشم پزشکتان را خوب متوجه شده اید و اگر مطمئن نیستید در مورد فعالیت های خاص سوال بکنید. ادامه مطلب⇔

رانندگی شبانه

night driرانندگی در تاریکی با رانندگی در ساعات روز متفاوت است. درک عمق ، تشخیص رنگ و دید محیطی همه می توانند در تاریکی به خطر بیفتند. به این اضافه کنید که تابش خیره کننده چراغ های جلو و رانندگی در شب می تواند به اندازه کافی بی حوصله باشد و شما را از جاده دور کند. خوشبختانه ، راهکارهایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا ایمن بمانید و نسبت به رانندگی در شب اطمینان بیشتری داشته باشید. نکات زیر به شما کمک می کند دید در شب خود را بهبود ببخشید و با خیال راحت به مقصد برسید.

قبل از شروع رانندگی به چشمان خود فرصت دهید تا خود را با تاریکی وفق دهند. چند دقیقه طول می کشد تا مردمک چشم کاملاً گشاد شود و حداکثر نور به چشم وارد شود. هرچه نور بیشتری وارد مردمک چشم شما شود، دید شما بهتر می شود. به طور کلی ، با  تعویض منظم روغن، بازرسی و بررسی فشار لاستیک، ماشین خود را نیز در وضعیت مناسب نکه دارید. در شب ، مهم است که این نکات را در ذهن داشته باشید:
     تمام چراغ های داخلی را خاموش کرده و داشبورد خود را کم نور کنید. هرگونه منبع نور در داخل اتومبیل، دید را دشوارتر می کند.
     شیشه جلو اتومبیل و همچنین پنجره های دیگر را تمیز کنید تا پخش نور از بین بروند.
     چراغهای جلو ، چراغهای عقب و چراغهای سیگنال را کاملا تمیز کنید. ادامه مطلب =>

آرایش  چشم ها 

make up and eye problems آرایش و مشکلات چشمزیبایی برای بسیاری از افراد مهم است. دوستداران زیبایی می توانند  اغلب با استفاده از آرایش زمان و هزینه بسیار زیادی را صرف تلاش برای ایجاد زیبایی در ظاهر خود کنند. صرف نظر از اینکه مراقب هستید یا نه، اگر  به صورت مناسب از آرایش در نزدیکی چشم استفاده نشود، می تواند عواقب ناخوشایندی از جمله عفونت، واکنش های آلرژیک یا آسیب  به دنبال داشته باشد.

در درجه اول ایجاد عفونت چشم هدف از آرایش را ناکام می گذارد. به هر حال، چشم های پف کرده و قرمز اصلاً جذاب نیستند. با رعایت برخی قوانین اساسی و استفاده هوشمندانه از برنامه آرایش خود می توانید از این خطر جلوگیری کنید. اگر مواد آرایشی بیش از تاریخ مصرف توصیه شده استفاده شود، باکتری ها و قارچ ها می توانند  در آن رشد کنند. لوازم آرایشی و بهداشتی باید مطابق با توصیه های سازنده کنار گذاشته و جایگزین شوند ( معمولاً هر سه ماه برای ریمل مژه و ابرو).  تاریخ خرید را روی بسته بندی بنویسید تا تاریخ ها ثبت شود.
علاوه بر این ، برس ها و سایر لوازم آرایش خود را مرتباً تمیز کنید تا عوامل بیماری زا از بین بروند.  اگر به عفونت چشم مبتلا شده اید، برای جلوگیری از عفونت مجدد، تمام وسایل آرایش چشمتان را دور بریزید  و آن را  با وسایل نو جایگزین کنید.ادامه مطلب =>

چهارشنبه سوری و چشم

fire_eye_by_bevrnja چهار شنبه سوری

چهارشنبه سوري ، رسم ديريني است که ايرانيان در طول سال ها با آتش بازي و رسومي مثل قاشق زني و پريدن از روي آتش آن را حفظ کرده اند. اين شب بر اساس اين سنت، شب گرفتن سرخي ها به عنوان سمبل نشاط و شادي و شب وانهادن زردي هاي سستي و غم است.ترديد نيست كه ريشه و اصل اين مراسم به ايرانيان عصر باستان ميپيوندد. اين رسم شايد يادگار دين زردشت باشد. چند سالي است که بر اين سنت هاي لطيف ايراني، انفجار و نارنجک و مواد محترقه هم اضافه شده و آنقدر فراگير، که لطافت و صميميت اين سنت تاريخي را تحت الشعاع قرار داده است.

اين سالها شب چهارشنبه سوري تقريبا از يک ماه قبل آغاز مي شود و مي رود تا کم کم سنت ديرين ايراني در هياهوي انفجار ها از بين برود. بيائيد نگذاريم در اثر هيجانات متفاوت اصالت تاريخي آن از بين برود. در حقيقت دو خطر چهار شنبه سوري را تهديد مي کند يکي خطرات جاني در اثر انفجار و يکي خطر از بين رفتن اين سنت تاريخي. ادامه مطلب =>

 

 

 

جراحیهای چشم