چشم و انتقال کرونا

ویروس کرونا چیست؟

گزارشات مربوط به ویروس کرونای جدید (که به آن کووید 19  یا  COVID-19 نیز گفته می شود) اولین بار در اواخر دسامبر سال 2019 در ووهان ، چین منتشر شد. ویروس کرونا از جمله ویروسهای رایج است. طبق تحقیقات کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، برخی فقط روی حیوانات (مانند خفاش ، گربه ، شتر و گاو) تأثیر می گذارند، در حالیکه برخی دیگر بر روی انسان نیز تأثیر می گذارند.

COVID-19 می تواند به صورت سرماخوردگی خفیف  یا عواقب شدیدتری مانند برونشیت ، ذات الریه و نارسایی کلیه تظاهر کند. در موارد شدید ممکن است حیات فرد را تهدید کند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  این هفتمین نوع شناخته شده ویروس کرونا است.

ویروس کرونا: چگونه ممکن است چشم در انتشار بیماری نقش داشته باشد؟

چشم پزشکان و متخصصان بهداشت می گویند چشم ها ممکن است نقش مهمی در شیوع و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا داشته باشد. برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا ، از لمس چشم ، بینی و دهان با دست های شسته نشده خودداری کنید. این غشاهای مخاطی (غشایی که حفره های مختلف بدن را پوشانده اند) هستند که بیشتر در معرض انتقال ویروس هستند.

برای جلوگیری از آلوده نکردن دیگران به ویروس کرونا، اکنون مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به مردم توصیه می کنند که هنگام حضور در جمع، از ماسک پارچه ای صورت استفاده کنند. ماسک های صورت می توانند شیوع ویروس کرونا توسط افرادی که علائم ابتلا به ویروس را ندارند، کاهش دهند. اما ماسک های صورت از چشم های شما محافظت نمی کنند.

چه ارتباطی بین ویروس کرونا و  چشم است؟

رابطه بین انتقال ویروس کرونا و چشم شما پیچیده است. تصور می شود ویروس کرونا دقیقاً مانند ویروس آنفلوانزا از فرد مبتلا به شخص دیگر به طور عمده از طریق "قطره های تنفسی" منتقل می شود که در هنگام سرفه یا عطسه تولید می شوند. این قطرات می توانند در دهان یا بینی افرادی که در نزدیک شما هستند وجود داشته باشند و احتمالاً به ریه ها استنشاق شوند. این قطرات همچنین می توانند هنگامی که صورت یا چشم های خود را با دست های شسته نشده لمس می کنید، به چشم های شما منتقل شوند.

متخصصان پزشکی مطمئن نیستند که آیا کسی می تواند با لمس یک سطح یا جسمی مانند میز یا دستگیره که ویروس کرونا دارد و سپس لمس دهان ، بینی یا احتمالاً چشم هایش به این ویروس مبتلا شود. به همین دلیل مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سازمان بهداشت جهانی توصیه می كنند كه به طور مستمر دست هایتان را در طول روز به مدت 20 ثانیه یا بیشتر با آب گرم و صابون بشویید.

آیا ممکن است از طریق چشم به بیماری COVID مبتلا شد؟

متخصصان پزشکی می گویند هرچند این امکان وجود دارد اما ممکن است بعید باشد. قطرات تنفسی از فرد آلوده ممکن است به چشم فرد بعدی یا غشاهای مخاطی دیگر برسد. به طور کلی ، انتقال COVID-19 با بسیاری از ناشناخته ها روبرو است که ابتلا به آن از طریق تماس دستی به چشم "منطقی اما بعید" است.

عینک ممکن است از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کند؟

آکادمی چشم پزشکی آمریکا توصیه می کند که مصرف کنندگان لنز های تماسی به عنوان راهی برای کاهش خطر ابتلا به ویروس عامل COVID-19، بیماری تنفسی که می تواند کشنده باشد، به طور موقت از عینک استفاده کنند. استفاده کنندگان از لنزهای تماسی بیشتر از افرادی که عینک می زنند چشمان خود را لمس می کنند. هرچند انجمن بینایی سنجی آمریکا می گوید لنزهای تماسی تا زمانی که فرد از دستورالعمل های مراقبت از لنز پیروی کند ، ایمن هستند.

عینک ها و عینک های آفتابی  در برابر قطرات تنفسی که به طرف شما پاشیده می شوند،  مانع کاملی نیستند. متخصصان مراقبت های بهداشتی می گویند، عینک های ایمنی که از دو طرف محافظ دارند و از اطراف چشم شما را محافظت می کنند، ممکن است محافظت بهتری داشته باشند. سازمان بهداشت جهانی WHO عینک ایمنی  خاصی را برای افرادی که  از بیمارن مبتلا به کرونا یا  COVID-19  مراقبت منظم می کنند، توصیه می کند.

ویروس کرونا و کنژنکتیویت (ورم ملتحمه)

بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند ممکن است علائم چشمی داشته باشند.  ورم ملتحمه نوعی التهاب غشایی است که داخل پلک ها و قسمت سفیدی چشم (اسکلرا) را می پوشاند. اغلب از آن به عنوان "چشم قرمز" یاد می شود. در ورم ملتحمه غالباً چشم متورم، قرمز، خیس و اشک آلود است.

ورم ملتحمه ویروسی می تواند همراه با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (سرماخوردگی ، آنفولانزا و ...) بروز کند و ممکن است نشانه ای از ویروس COVID-19 باشد. مطالعه اخیر در مورد بیمارستانهای سراسر چین ، که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است ، نشان داد "پرخونی ملتحمه" یا عفونت و قرمزی چشم در 9 مورد از 1099 بیمار (0.8٪) با تشخیص تایید شده ویروس کرونا وجود داشت. مطالعه ای در ژورنال ویروس شناسی پزشکی بر روی 30 بیمار بستری شده برای COVID-19 انجام شد. فقط یک بیمار مبتلا به التهاب ملتحمه داشت. بر اساس این اطلاعات ، بروز ورم ملتحمه کم است.

علاوه بر این ، طبق مطالعه جدید منتشر شده در مجله Ophthalmology ، خطر انتقال ویروس کرونا ویروس جدید از طریق اشک کم است. محققان نمونه های اشک جمع آوری شده از بیماران مبتلا به COVID-19 در سنگاپور را آزمایش کردند.

 ویروس کرونا تا چه حد مسری است؟

ویروس کرونا COVID-19 بسیار مسری است ، اما هنوز مشخص نیست که در  مقایسه  با آنفولا میزان سرایت آن در چه حدی است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، اگر فردی مبتلا به COVID-19 باشد ، ممکن است نسبت به آنفلوانزا برای مدت طولانی تری مسری باشد.

هر دو بیماری از طریق قطرات موجود در هوا از فرد آلوده که سرفه ، عطسه یا صحبت می کند، به فرد دیگر منتقل می شود. اما ممکن است یک تفاوت وجود داشته باشد: طبق گزارش دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، COVID-19 ممکن است از طریق هوا منتقل شود، به این معنی که قطرات ریز باقیمانده در هوا می توانند باعث بیماری در دیگران شوند، حتی پس از آنکه فرد بیماراز آن مکان رفته باشد.
ویروس کرونا می تواند هر فردی را مبتلا کند. خوشبختانه اکثر مردم بهبود می یابند. اما متاسفانه در بعضی موارد منجر به عوارض شدید و ماندگار یا فوت فرد می شود. متاسفانه از شروع بیماری در دی ماه 1398 تاکنون تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را از دست داده ایم. در این میان تعداد کثیری از کادر درمان جانشان را از دست داده اند. از همکاران فقید چشم پزشک آقایان دکتر سعید عزیزی، دکترمحمد زارع جوشقانی و دکتر محمد فقیهی نیز در راه خدمت به بیماران به علت ابتلا به کرونا به دیدار معبود شتافته اند. این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و با رعایت پروتوکل های بهداشتی و جلوگیری از زنجیره انتقال ممکن است بتوان تا اندازه ای از انتشار آن جلوگیری کنیم.

 

جراحیهای چشم