لنزهای تماسی کودکان

آیا لنزهای تماسی برای کودکان انتخاب خوبی هستند؟

آیا لنزهای تماسی برای کودکان بی خطر هستند؟

هنگامی که اطفال  برای اولین بار برای استفاده از لنز تماسی ابراز علاقه می کنند، والدین معمولاً این سوال را می پرسند که آیا لنزهای تماسی برای کودکان بی خطر هستند؟  اما بلوغ و توانایی کودک در مسئولیت پذیری در برابر لنزهای تماسی از سن مهمتر است.

کودکان از چه سنی می توانند شروع به استفاده از لنزهای تماسی کنند؟

چهار میلیون کودک آمریکایی زیر 18 سال از لنزهای تماسی استفاده می کنند. از نظر جسمی، چشم کودک می تواند  در سن خیلی کم لنزهای تماسی را تحمل کند. حتی بعضی از نوزادان بعد از عمل آب مروارید مادرزادی یا سایر بیماری های چشمی که در بدو تولد وجود دارد، از لنزهای تماسی استفاده می کنند. در تحقیقی که اخیراً روی کودکان انجام شد و شامل کودکان نزدیک بین 8 تا 11ساله با لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه بود، 90 درصد بچه ها مشکلی درگذاشتن یا از برداشتن لنزهای تماسی بدون کمک والدین نداشتند.
اگر در نظر دارید که کودکتان ازلنزهای تماسی استفاده کنید، نگاهی به نحوه رفتار کودک با سایر مسئولیت ها بیندازید. آیا او عادات نظافت شخصی خوبی دارد، اتاق خواب و حمام خود را تمیز نگه می دارد و کارهای مدرسه و خانه را دنبال می کند؟ اگر کودکان برای تمیز نگه داشتن وسایل و رعایت نکات بهداشتی به یادآوری مکرر نیاز دارند، ممکن است برای مسئولیت استفاده  و مراقبت از لنزهای تماسی آماده نباشند. اما اگر چنین وظایفی را به خوبی انجام دهند، ممکن است نامزد عالی برای لنزهای تماسی باشند.
اگر کودکان خودشان در قبال لنزهای تماسی خود مسئولیت بپذیرند، طبیعتاً از استفاده کنندگان عالی لنزهای تماسی هستند. آنها معمولاً انگیزه بالایی برای استفاده از لنزهای تماسی دارند و معمولاً به خوبی با آنها سازگار می شوند. کودکان نیز کمتر دچار خشکی چشم می شوند وضعیتی که می تواند باعث شود  بزرگسالان دراستفاده به لنزهای تماسی دچار مشکلات شود.
بعلاوه، کودکان کوچکتر گاهی اوقات نسبت به نوجوانان و بزرگسالان بهتر دستورالعمل های مربوط به استفاده از لنز را دنبال می کنند.  بنابراین ممکن است مشکلات کمتری در پوشیدن بیش از حد لنز یا استفاده کردن ناصحیح از محلول های  لنز تماسی داشته باشند.

لنزهای تماسی برای ورزش

برای کودکانی که در ورزش فعالیت دارند، لنزهای تماسی مزایای زیادی نسبت به عینک دارند.  اگر کودک شما برای ورزش از عینک استفاده می کند - حتی اگر دارای عدسی های پلی کربنات مقاوم در برابر ضربه باشد - باز هم باید نگران شکستن فریم در هنگام ورزش های تماسی باشید و احتمالاً باعث آسیب دیدگی چشم شوند. لنزهای عینک های اسپرت یا عینک های ایمنی گاهی اوقات می توانند در هنگام مسابقه مه بگیرند و بر بینایی و عملکرد آنها تأثیر بگذارند.
لنزهای تماسی ورزشی این مشکلات را برطرف می کنند و مزایای دیگری نیز دارند، از جمله دید بدون مانع  بهتر محیطی از زمین بازی که کودک شما را قادر می سازد نسبت به سایر بازیکنان و اشیائی مانند  توپ فوتبال یا بیس بال که از سمت جانبی به آنها نزدیک می شوند، واکنش سریعتری داشته باشند.
همچنین هنگام دویدن لنزهای تماسی  روی چشم کودک ثابت می مانند و دید دقیق و پایدارتری ایجاد می کنند. بسیاری از لنزهای تماسی ، به ویژه لنزهای نافذ  گاز، کیفیت دید بهتری نسبت به عینک ارائه می دهند. این امر منجر به دید واضح تری می شود که ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. به عنوان مثال ، یک بازیکن بیس بال ممکن است با دید واضح با لنزهای تماسی، توپ را چند میلی ثانیه زودتر ببیند.

ایجاد اعتماد به  نفس با لنزهای تماسی

بسیاری از بچه ها از داشتن عینک  احساس خجالت می کنند یا دوست ندارند که عینکی باشند. استفاده از لنزهای تماسی اغلب می تواند احساس کودکان را نسبت به ظاهر خود بهبود بخشد و اعتماد به نفس آنها را بالا ببرد.

در مطالعه اخیر بر روی 169 کودک که از عینک طبی استفاده کرده اند و سپس برای آنها لنز تماسی تجویز شده است.  محققان دریافتند که استفاده از  لنز تماسی "احساس کودکان و نوجوانان را نسبت به ظاهرشان و مشارکت در فعالیت ها به طور قابل توجهی بهبود می بخشد".  از شرکت کنندگان در مطالعه ، 71.2 درصد کودکان 8 تا 12 سال و 78.5 درصد نوجوانان اظهار داشتند که استفاده از لنز را به استفاده از عینک ترجیح می دهند. محققان همچنین دریافتند كه كودكان در سن 8 سالگی به اندازه نوجوانان توانایی پوشیدن و مراقبت از لنزهای تماسی هیدروژل سیلیكون را دارند كه در این مطالعه مورد حمایت قرار گرفت.
در مطالعه دیگری ، 484 کودک 8 تا 11 ساله به طور تصادفی برای مدت سه سال از عینک یا لنز استفاده کردند. در پایان مطالعه ، نمرات نظرسنجی از درک خود کودکان از ظاهر جسمی، صلاحیت ورزشی و مقبولیت اجتماعی کودکان برای لنزهای تماسی بیشتر بود.
همچنین ، به خاطر داشته باشید که تغییر دادن وضعیت کودک از عینک به لنزهای تماسی تصمیم دائمی نیست. اگر کودک شما به خوبی سازگار نیست یا مسئولیت استفاده و مراقبت از لنزهای تماسی را نمی پذیرد، می تواند به راحتی به استفاده از عینک بازگردد. همیشه می توانید لنزهای تماسی را مجدداً امتحان کنید.

کنترل نزدیک بینی با لنزهای تماسی

دلیل دیگری که باید برای استفاده از لنزهای تماسی این است که، در بعضی موارد، گذاشتن لنزهای تماسی می تواند پیشرفت نزدیک بینی را در کودکان کاهش دهد. در حقیقت، تعدادی از مطالعات اخیر نشان داده است که لنزهای تماسی نافذ  گاز و لنزهای تماسی نرم چند کانونی می توانند به مقدار قابل توجهی نزدیک بینی را در بسیاری از کودکان نزدیک بین  کنترل کنند.
همچنین، تاثیر یک روش  فیت لنزهای تماسی سخت نافذ گاز به نام ارتوکراتولوژی (یا "ortho-k") در معکوس ساختن نزدیک بینی در کودکان نزدیک بین ثابت شده است. این تکنیک از لنزهای سخت نافذ اکسیژن مخصوص طراحی شده استفاده می کند که شکل قرنیه را تغییر می دهد در حالی که لنزها شب هنگام خواب استفاده می شوند،  صبح لنزها از چشم برداشته می شوند و اگر ortho-k  موفق باشد،  به فرد امکان می دهد تا در طول روز بدون عینک به وضوح ببیند. اصلاح نزدیک بینی توسط ortho-k موقتی است. لنزهای تغییر شکل دهنده قرنیه باید به طور مرتب در هنگام خواب استفاده شوند تا بینایی اصلاح نشده در طول روز حفظ شود.
اخیراً، محققان در نیوزیلند گزارش داده اند که لنزهای تماسی نرم "دو کانونه" در مقایسه با لنزهای تماسی نرم معمولی قادر به کاهش بیشتری در پیشرفت  نزدیک بینی در کودکان 11 تا 14 ساله هستند. این لنزها با فوکوس دوگانه دارای یک منطقه اپتیکی مرکزی هستند که نزدیک بینی را به طور کامل تصحیح می کند و توسط مناطق محیطی با میزان اصلاح کمتر احاطه شده است. طراحی این لنزها بر اساس تحقیقات قبلی انجام شده بود که نشان می دهد تمرکز محیطی در شبکیه ممکن است باعث افزایش طول کره چشم در دوران کودکی شود که با پیشرفت نزدیک بینی مرتبط است.
در طول 20 ماه، استفاده از لنزهای دو کانونی در حالی که بینایی و حساسیت کنتراست برابر با لنزهای تماسی نرم فراهم می کرد، .پیشرفت نزدیک بینی را در 70 درصد از کودکان شرکت کننده در مطالعه حدود 30 درصد یا بیشتر کاهش دادند.
اگرچه لنزهای تمرکز دوگانه در این مطالعه هنوز مورد تایید FDA برای استفاده در ایالات متحده نیستند، اما محققان در حال کار بر روی طراحی  لنزهای تماسی جدید هستند که ممکن است به زودی توسط پزشکان چشم برای کاهش پیشرفت نزدیک بینی در کودکان تجویز شود.

جراحیهای چشم