لنزهای تماسی رنگی

لنزهای تماسی رنگی به شما امکان می دهند به طور موقت رنگ چشم خود را تغییر دهید، خواه نیاز به اصلاح ضعف بینایی داشته باشید یا نه. به این ترتیب چشمتان می تواند ظاهر مناسب تری پیدا کند یا ممکن است لنز رنگی را برای طراحی خاصی مثلا شباهت به شخصیت کارتونی خاصی بپوشید  یا فقط برای تنوع از یک رنگ چشم جدید لذت ببرید.

color contact lenses لنزهای تماسی رنگیلنز تماسی رنگی چیست؟

لنزهای تماسی رنگی - که به آنها لنزهای تماسی آرایشی یا تزئینی نیز گفته می شود - لنزهای تماسی هستند که ظاهر شما را تغییر می دهند. این لنزهای تماسی می توانند از بسیاری جهات، از تغییر رنگ چشم یا شکل مردمک گرفته تا جلوه های شخصیت کارتونی یا فیلم، متفاوت باشند. این لنز ها نوعی لنز تماسی نرم هستند که می توانند همزمان بینایی را نیز اصلاح بکنند یا نکنند.

آیا لنزهای تماسی رنگی بینایی را هم اصلاح می کنند؟

بله، اما فقط درصورتی که لنز های تماسی رنگی شما نیز برای اصلاح  نزدیک بین ، دور بینی یا آستیگماتیسم شماره ای داشته باشند. چه لنزهای تجویزی داشته باشید و چه لنزهای رنگی و آرایشی، مرکز لنز بدون رنگ است تا  بر دید شما تأثیری نداشته باشد. فقط بخشی که عنبیه چشم یا قسمت رنگی چشم شما را پوشانده است حاوی رنگ است. این همان چیزی است که رنگ چشم شما را تغییر می دهد.

آیا لنزهای تماسی رنگی طبیعی به نظر می رسند؟

بله، بیشتر لنزهای تماسی رنگی از خطوط، نقاط و طرح هایی استفاده می کنند تا الگوی عنبیهطبیعی را تقلید کنند.

چه نوع رنگ هایی موجود است؟

    رنگ پس زمینه ای

     لنزهای تماسی شما ممکن است رنگ زمینه ای سبز روشن یا آبی داشته باشد تا به شما کمک کند بهتر آن را ببینید. این کار باعث می شود لنز شما راحت تر لنز را بردارید یا بگذارید.اگر لنز را جایی گذاشته باشید،  پیدا کردن لنز نیز آسان تر است. رنگ زمینه ای لنز ها به قدریکم است که تاثیری بر بینایی یا رنگ چشم شما ندارند.

     لنزهای رنگی تیره تر

     این نوع لنزهای تماسی کمی تیره تر از رنگ چشم شما هستند و برای افزایش رنگ چشم طبیعی شما طراحی شده اند. این نوع  لنز رنگی برای افرادی که می خواهند رنگ چشم پر رنگتری داشته باشند به  کار می رود.

    لنز های رنگی مات

     این لنز تماسی می تواند رنگ چشم کاملا جدیدی به شما بدهد. افرادی که چشمانشان تیره است معمولاً برای تغییر رنگ چشم خود به رنگ مات نیاز دارند.

چه رنگ هایی موجود است؟

color contact lenses لنزهای تماسی رنگیبیشترین رنگ های لنز های تماسی رنگی برای انتخاب رنگها سبز، آبی، فندقی، بنفش، یاقوتی، خاکستری و قهوه ای است. لنزهای تماسی مخصوص تئاتر می توانند جلوه های ویژه ای برای فیلم ها و لباس ها ایجاد کنند تا شما را شبیه خون آشام یا عجیب جلوه دهند. با این حال، لنزهای تماسی نمایشی هنوز لنز طبی هستند و هرگز نباید آنها را با کسی به اشتراک گذاشت.
اگر در فکر استفاده  لنزهای تماسی رنگی هستید، همکاران مجرب مرکز ما می توانند به شما کمک کنند تا بسته به رنگ چشم، کیفیت بینایی و ظاهر دلخواه، نوع مناسب ملنز تماسی رنگی را انتخاب کنید.

آیا لنزهای رنگی ایمن هستند؟

اگر ابتدا به پزشک مراجعه کرده و از توصیه های وی پیروی کنید، می توانید با خیال راحت لنز تماسی بگذارید. به یاد داشته باشید که لنزهای تماسی تجهیزات پزشکی هستند که مصرف کنندگان در برابر استغاده  و مراقبت مناسب از آن تعهد دارند. اگر به درستی استفاده نشود، تمام لنزهای تماسی می توانند احتمال عفونت چشم شما را افزایش دهند.
بهترین راه برای اطمینان از ایمنی هنگام استفاده از لنزهای تماسی، ابتدا مراجعه به  چشم پزشک است. چشم پزشک می تواند لنز تماسی مناسب برای چشم شما را اندازه گیری کند و ارزیابی کند که آیا شما کاندید مناسبی برای لنز تماسی هستید یا خیر و نکات ایمنی را ارائه به شما دهد. بعد از مراجعه به چشم پزشک و اندازه گیری های علمی (فیت لنز) مناسب ترین لنز تماسی برای شما تجویز خواهد شد. تهیه خودسرانه لنز از داروخانه ها ها، آرایشگاه ها یا فروشگاه های لوازم آرایشی گاهی ممکن است آسیب های غیر قابل جبرانی به چشمان شما وارد کند.

آیا استفاده از لنز رنگی می تواند خطرناک باشد؟

contact lenses infection عفونت ناشی از لنز تماسی بسته بندی که ادعا می کند "یک اندازه برای همه متناسب است" یا "نیازی به مراجعه به چشم پزشک نیست" اشتباه است. لنزهای تماسی بدون نسخه اگر سایز مناسبی نداشته باشند، می توانند به چشم شما آسیب برسانند، خراشیده وچشم را آلوده کنند. لنز های تماسی باید سفارشی و متناسب با هر فرد ساخته شوند.
لنزهای با اندازه اشتباه می توانند باعث سایش قرنیه، زخم قرنیه و عفونت های باکتریایی دردناک مانند کراتیت شوند. لنزهای تماسی رنگی ممکن است اکسیژن کمتری به چشم وارد کنند، زیرا رنگ ها و رنگدانه هایی که برای افزودن رنگ استفاده می شوند، لنزها را ضخیم تر کرده و عبور اکسیژن از ورای لنز برای تغذیه قرنیه را مختل می کنند.
گاهی برای درمان این آسیب ها ممکن است نیاز  به جراحی چشمد مانند پیوند قرنیه باشد و درمان همیشه جواب نمی دهد. کم نیستند افرادی با استفاده خودسرانه از لنزهای تماسیرنگی کور شده اند.

آیا فروش لنزهای تماسی رنگی توسط داروخانه ها، آرایشگاه ها، فروشگاههای لوازم بهداشتی و لوازم پزشکی جرم است؟

بله.از آنجایی که لنز های های تماسی در زمره تجهیزات پزشکی محسوب می شوند و تجویز این لنز ها می تواند خسارت های غیر قابل جبران به چشم ها و بینایی فرد مصرف کننده بزند،  بر طبق قوانین پزشکی همه دنیا، تجویز و فروش این لنز ها فقط توسط افراد آموزش دیده و با مدرک معتبر یعنی چشم پزشکان و اپتومتریست ها وجاهت قانونی دارد. فروش این لنز توسط سایرین پیگرد قانونی دارد. در آمریکا فروش غیر قانونی لنز تا 16000 دلار جریمه دارد و افراد در صورت مشاهده می توانند به این آدرس گزارش کنند. در ایران نیز از طریق مراجع ذیصلاح یعنی سازمان نظام پزشکی، پزشکی قانونی و انجمن چشم پزشکی قابل پیگیری است.

جراحیهای چشم