چشم پزشک و چشم پزشکی

چشم پزشکی  شاخه ای از پزشکی و جراحی است که با تشخیص و درمان اختلالات و بیماری های چشم سروکار دارد. چشم پزشک متخصص در رشته چشم پزشکی است. برای اخذ  مدارک تحصیلی در رشته چشم پزشکی ابتدا لازم است وارد رشته پزشکی عمومی شد و پس از کذراندن دوره 7 ساله پزشکی عمومی، باید در امتحان رشته تخصص چشم پزشکی شرکت کرد. این دوره در اکثر کشورها من جمله ایران 4 ساله است. پس از طی این دوره فرد به عنوان چشم پزشک در رشته تشخیص و بیماری های چشم پزشکی و همچنین انجام انواع عمل های جراحی و لیزری چشم تبحر کافی خواهد داشت.   چشم پزشکان مجاز به استفاده از داروها برای درمان بیماری های چشم، پیاده سازی لیزر درمانی و انجام جراحی در صورت لزوم هستند. چشم پزشکان ممکن است در تحقیقات دانشگاهی در زمینه تشخیص و درمان اختلالات چشم شرکت کنند.

رشته دیگری که در مراقبت های چشم وجود دارد، رشته اپتومتری یا بینایی سنجی است که پس طی یک دوره 4 ساله مجاز به مراقبت از بیماران چشمی و به خصوص تجویز عینک هستند. بعضی از اپتومتریست ها در ایران مدرک فوق لیسانس و در مواردی دکترای اپتومتری دارند. در آمریکا همه اپتومتریست ها پس از گذراندن دوره لیسانس علوم پایه، وارد رشته 4 ساله اپتومتری می شوند و همه اپتومتریست ها در این کشور مدرک دکتری دارند.

چشم پزشکان در همه دنیا، پس از طی دوره 7 تا 8 ساله پزشکی عمومی و دروه 4 تا 5 ساله چشم پزشکی، می توانند وارد رشته فلوشیپ فوق تخصصی حدود 2ساله در یکی از زیر شاخه های فوق تخصص چشم شوند تا تبحر بیشتری در زمینه خاصی پیدا کنند. یعنی یک چشم پزشک فوق تخصص حداقل حدود 13 سال تحصیلات آکادمیک دانشگاهی دارد. چشم پزشک، پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری های مربوط به چشم تخصص دارد. شاخه های فوق تخصص های چشم پزشکی شامل رشته های زیر است:
    گلوکوم
    قرنیه
    شبکیه چشم
    یووئیت
    جراحی انکساری
    اطفال
    چشم پزشکی مغز و اعصاب
    جراحی پلاستیک و ترمیمی
    آنکولوژی چشم
چشم پزشکان فوق تخصص معمولاً دوره های آموزشیی را به پایان رسانده اند که به آنها امکان می دهد در بیماری های مشکل و شرایط پیچیده، قسمت خاصی از چشم را درمان کنند یا گروه خاصی از افراد را جراحی یا درمان کنند. آنها همچنین بیشتر از چشم پزشکان عمومی برای انجام جراحی های بسیار پیچیده در قسمتهای ظریف چشم آموزش می بینند.

چشم پزشکان نامدار ایرانی

چشم پزشکان بنامی در کشور عزیزمان ایران یا در سطح جهانی خدمات ارزنده ای به این رشته از علم کرده اند. یکی از این پزشکان پروفسور شمس است که خدمات ارزنده ایشان شامل تاسیس بیماستان دانشگاهی چشم پزشکی فارابی است که در قرن اخیر در جهت اعتلای چشم پزشکی ایران و خدمت به هموطنان عزیز نقش ارزنده ای داشته است. از اساتید دیگر چشم پزشکی که در سطح ایران و جهان مطرح است و برای سالیان زیاد خدمات ارزشمندی به ایرانیان ارائه کرد استاد خدادوست است که دانشمندی بین المللی است و با تربیت چشم پزشکان زیادی به این مملکت خدمت کرد. از سایر چشم پزشکان که به عنوان بزرگترین دانشمند سال آمریکا از دست رئیس جمهور آمریکا آقای اوباما جایزه گرفت و اختراعات متعددی در چشم پزشکی دارد، دکتر پیمان است. آقای دکتر پیمان مخترع لیزیک است.

جراحیهای چشم