آیا لازک همان لیزیک است؟

در عمل جراحی لیزری چشم برای اصلاح عیب انکساری برای تغییر شکل قرنیه از اشعه لیزر استفاده می شود. لیزر مورد استفاده در جراحیهای لیزری برای تصحیح عیوب انکساری،  لیزر اگزایمر است که نوعی لیزر فوق بنفش است.  ليزر اگزايمر؛ ليزري بسيار دقيق بوده که با استفاده از امواج نوري با انرژي زياد و غير قابل رويت، سطح قرنيه را تراش ميدهد. پس مي توان سطح قرنيه را کم شيب تر يا پر شيب تر کرد. چنين مي توان تصور کرد که اين ليزر سطح قرنيه را طوري تراش مي دهد که انگار لنز تماسي دائمي روي قرنيه گذاشته باشيم. دقت ليزر اگزايمر به حدي است که با هر پالس طي 12 بليونيوم ثانيه 0/25 ميکرون از بافت را تراش مي دهد که معادل يک دويستم ضخامت موي انسان و يا 39 ميليونيوم اينچ است. بنابراین به علت دقت بالای تراش از لیزر به عنوان وسیله برش استفاده می کنیم.

ACCURACY OF LASER دقت لیزر - برش لیزر اگزایمر بر روی موی انسان

تراش موی انسان با لیزر اگزایمر

جراحی لیزر چشم چیست؟

برای درک تفاوت بین این دو روش درمانی ، ابتدا باید در مورد مفهوم جراحی لیزر چشم به طور کلی کمی بحث کنیم.
اساساً ، جراحی لیزر چشم به فرآیند تغییر شکل لایه شفاف چشم شما ( قرنیه) با یک پرتوی نور متمرکز معروف به لیزر اشاره دارد. این روش اغلب به عنوان "جراحی" شناخته می شود. هیچ برشی وجود ندارد آنچه شما واقعاً انجام می دهید لیزر درمانی چشم است.

تکنیک های اصلاح لیزری عیوب انکساری

  روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه بسیار متنوع است. رایجترین تکنیک ها عبارنتد از:  لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی و ... در هر بیماری بسته به شرایط چشم و وضعیت عیوب انکساری، یکی از این روش ها مناسب تر است. در همه این روش ها با استفاده از لیزر اگزایمر قرنیه طوری تغییر شکل داده می شود تا نوری که برای تشککیل تصویر اشیاء محیط پیرامون ما وارد چشم می شود، به دقت بر روی شبکیه متمرکز شود. به این طریق بینایی فرد واضح خواهد شد.

آیا لازک همان لیزیک است؟

به کرات می شنویم که بسیاری از بیماران کلمات لیزیک و لازک را به جای یکدیگر استفاده می کنند. با این حال، این نحوه استفاده درست نیست زیرا گرچه هر دو از نظر آوایی مشابه هستند، اما این ها روش های مختلف عمل جراحی هستند.

كلمه ليزيك به معني ليزر در ضخامت قرنيه مي باشد (Laser Assisted in Situ Keratomileusis LASIK).  لیزیک نوعی روش اصلاح بینایی است که در آن فلپی ایجاد می شود که به اندازه کافی ضخیم است و این فلپ شامل لایه سلول های اپیتلیال و همچنین بخشی از لایه استرومای قرنیه است.  سپس برای تغییر شکل قرنیه، با استفاده از لیزر بستر باقیمانده قرنیه تغییر شکل داده می شود و فلپ به جای اول خود بازگردانده می شود. یعنی اصلاح در عمق ضخامت قرنیه صورت می گیرد.  در حالیکه عمل لازک مخفف LASEK or  Laser Assisted Sub-Epithelial Keratectomy است. عمل لازک از این نظر متفاوت است که فقط ناحیه سطحی اپیتلیوم قرنیه پس از شل کردن با الکل رقیق شده جدا شده و یک فلپ اپیتلیال ایجاد می شود. شباهت بین این دو مورد این است که هر دو از لیزر برای شکل دادن به قرنیه استفاده می شود تا قدرت چشم را اصلاح  کند.

از این رو ، LASEK شباهت زیادی به فوتوريفرکتيو کراتکتومي يا PRK دارد. تنها تفاوت این است که در PRK لایه اپیتلیال برداشته شده و دور ریخته می شود در حالی که در لازک بسته به ترجیح جراح، فلپ اپیتلیال ممکن است بعد از تراش لیزر بر روی قرنیه قرار گیرد. این باعث کاهش درد در دوره بلافاصله بعد از عمل می شود. برخی از جراحان ترجیح نمی دهند فلپ اپیتلیال را حفظ کنند زیرا ممکن است در بهبودی اختلال ایجاد کند و ممکن است آن را به تأخیر بیندازد.

به منظور تایید یا رد بهتر بودن لازک از لیزیک، مطالعات مختلفی انجام شده است. این یافته ها نشان می دهد که لیزیک و لازک هر دو برای اصلاح نزدیک بینایی خفیف تا متوسط ​​و آستیگماتیسم همراه با نزدیک بینی موثر هستند. اغلب اوقات انتخاب روش به برخی از عوامل بستگی دارد. قرنیه های با ضخامت کم، ناهنجاری های خفیف توپوگرافی، احتمال خطر جابجایی فلپ، بیماران مستعد خشکی چشم، بیمارانی که جراحی های قبلی چشم داشته اند ممکن است برای LASEK / PRK نسبت به Lasik مناسب تر باشند. از طرف دیگر، لیزیک مزایای بسیار دیگری مانند دوره نقاهت کوتاهتر و بدون درد، تثبیت سریع قرنیه و ... نسبت به LASEK و PRK دارد.

لیزیک چیست؟

LASIK مخفف Laser Assisted in Situ Keratomileusis است. بیش از 20 سال است که انجام می شود و تاکنون به بهبود بینایی میلیون ها نفر کمک کرده است. باور کنید یا نکنید، درمان آنقدر موثر تلقی می شود که حتی ناسا آن را برای استفاده در فضانوردانشان تأیید کرده است.
در طی درمان لیزیک، اولین لیزر یک فلپ محافظ بسیار نازک روی لایه شفاف چشم شما (قرنیه) ایجاد می کند. سپس این فلپ محافظ به عقب برگردانده می شود و پس از لیزر دوم برای اصلاح بینایی بر روی بستر قرنیه به محل اولش برگردانده می شود. هر دو چشم معمولاً در یک روز درمان می شوند.
روند بهبودی نسبتاً سریع است و شما باید بتوانید در طی 24 ساعت پس از درمان رانندگی کرده و به محل کار خود برگردید. بسیاری از افراد متوجه بهبود فوری بینایی خود می شوند اما برای دیگران ممکن است چند هفته طول بکشد تا بینایی آنها واضح شود.

لازک چیست؟

LASEK مخفف   Laser Assisted Sub-Epithelial Keratectomy است. اگر قرنیه شما نازک است یا بیماری دارید که انجام عمل جراحی لیزر چشم را با چالش بیشتری همراه می کند، لازک انتخاب بهتری است. در طی جراحی فقط از یک نوع لیزر برای اصلاح بینایی شما استفاده می شود.
ابتدا یک محلول الکلی روی سطح چشم شما قرار داده می شود و یک لایه فوق العاده نازک یعنی لایه سلولهای سطحی به نام اپیتلیوم از روی قرنیه کنار زده می شود. این محلول الکلی لایه نازک سلول های سطح چشم شما را که اپیتلیوم نامیده می شود، سست می کند. پس از انجام لیزر بر روی سطح قرنیه، این لایه به محل قبلی خود برگردانده می شود.
بعد از اینکه لیزر قرنیه شما را تغییر شکل داد، یک لنز تماسی محافظتی روی چشم شما قرار می گیرد تا طی دوره بهبودی، راحتی شما افزایش یابد. این لنز به طور معمول بعد از حدود چهار روز خارج می شود. مانند لیزیک، هر دو چشم در یک روز قابل درمان هستند. بسیاری از بیماران بلافاصله احساس بهبود بینایی می کنند، اما ممکن است چند روز طول بکشد تا بینایی شما کامل شود. نسبت به لیزیک روند بهبودی ممکن است کمی بیشتر معمولاً دو هفته طول بکشد. طولانی تر بودن زمان بهبودی در مقایسه با محاسنی که این عمل دارد، مساله حائز اهمییتی نیست. 

تفاوت بین لیزیک و لازک چیست؟

تفاوت اصلی در نحوه برش قرنیه برای دسترسی لیزر است.  انتخاب مناسب ترین روش به ضخامت قرنیه شما بستگی دارد. بنابراین، متناسب با ضخامت قرنیه و میزان و نوع عیب انکسار و میزان انحنای قرنیه مناب ترین روش عمل انتخاب می شود.
گاهی اوقات ویژگی های منحصر به فرد چشم شما  برای درمان با لیزیک مناسب نیست. به عنوان مثال ، اگر قرنیه نازکی دارید. اگر برای درمان با لیزیک قرنیه ضخامت کافی نداشته باشد، ممکن است به عنوان یک گزینه درمانی جایگزین، درمان با روش لازک به شما پیشنهاد شود.
فقط چشم پزشکی می تواند به شما بگوید که کدام نوع جراحی لیزر چشم برای چشمتان مناسب ترین است. از نظر کیفیت نهایی نتایج عمل، هر دو روش درمانی دقیقاً کیفیت یکسانی را ارائه می دهند و هر دو به اندازه یکدیگر موثر هستند.

نوع پیشرفته تر لیزیک، عمل اسمایل (SMILE) است. این عمل ترکیبی از مزایای LASIK و LASEK را دارد. در این عمل فلپ ایجاد نمی شود، بنابراین ایمنی بیشتر می شود و اپیتلیوم نیز از بین نمی رود، بنابراین بهبودی سریع است. علاوه بر اسمایل، لیزیک یک روش سریع است، باعث مشکلات خشکی چشم پس از عمل می شود و به بیشتر افراد امکان می دهد طی یک یا دو روز به زندگی روزمره و عادی خود برگردند.
هر چه قدر علم پزشکی پیشرفت زیادی داشته باشد ، انجام ارزیابی قبل از لیزیک و سپس تصمیم گیری آگاهانه بسیار ضروری و حیاتی است. اگر می خواهید بدانید که چه نوع جراحی لیزر چشمی برای شما مناسب است، لطفاً با شماره 02188677611 هماهنگی کنید.

جراحیهای چشم