نتایج عمل لیزیک، لازک و سایر عمل های جراحی لیزری چشم

در انتخاب نوع عمل جراحی لیزری یرای اصلاح بینایی در هر فرد داوطلب، شرایط انحصاری آن فرد مد نظر قرار می گیرد؛ طوریکه پس از ارزیابی همه شرایط و جوانب یکی از عمل های جراحی لیزری قرنیه ممکن است برای این فرد مناسب تر باشد. اما در مجموع نتایج نهایی موفقیت میزان اصلاح بینایی در روش های مختلف جراحی عیوب انکساری (لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) پس از گذشت چند ماه از عمل جراحی کم و بیش مشابه است.

نتایج روش لیزری اصلاح عیوب انکساری چشم  شما به بسیاری از عوامل شخصی بستگی دارد. سن ، سلامتی و میزان عیوب انکساری شما در نتایج عملتان تأثیر می گذارد.

پس از جراحی لیزیک و سایر عمل های جراحی لیزری عیوب انکساری، چه نتایجی را می توانید انتظار داشته باشید؟

مطالعات نشان می دهد که اکثر بیماران بعد از انجام عمل جراحی  لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی، بینایی 20/20 یا بهتر دارند. و تقریباً همه بیماران به دید 20/40 یا بهتر دست می یابند كه كاملاً كارآمد و برای رانندگی بدون  عینک و یا لنز تماسی کافی است. از همه مهمتراین است که  اکثریت قریب به اتفاق مردم از جراحی لیزر چشم راضی هستند. در یک مطالعه اخیر، حدود 97 درصد بیماران جراحی لیزر چشم گفته اند که این کار را به یکی از دوستان یا بستگان توصیه می کنند.
بیماران اغلب از وضوح بینایی فردای جراحی شگفت زده می شوند. اما تجربه بینایی شما بعد از لیزیک نسبت به لنزهای اصلاحی ممکن است کمی متفاوت باشد. در حالی که لیزیک فواید زیادی دارد، مانند هر عمل جراحی انکساری، عوارض جانبی کوتاه مدت نیز وجود دارد که ممکن است هنگام بهبودی تجربه کنید. همچنین ممکن است گاهی اوقات برای دستیابی به بهترین دید ممکن نیاز به استفاده از عینک باشید.

نتایج عمل جراحی لیزری چشم در بیماران نزدیک بین چطور است؟

نزدیک بینی کم تامتوسط

بیماران با نزدیک بینی خفیف یا متوسط با یا بدون آستیگماتیسم بهترین نتیجه را از جراحی لیزر چشم می گیرند و سریعترین دوره بهبودی را دارند.
مطالعات روی بیماران با نزدیک بینی خفیف یا متوسط نشان می دهد که یک سال بعد از عمل لیزر چشم:
     98٪ بینایی 20/20 بدست آورده اند.
     100٪ به بینایی 40/20 یا بهتر دست یافته اند. این میزان دید برای انجام بیشتر فعالیتهای روزمره بدون نیاز به عینک یا لنزهای تماسی کافی است.

نزدیک بینی شدید

کمتر از 5٪ افراد به دچار نزدیک بینی شدید و با عیب انکساری 7 دیوپتر یا بیشتر هستند. مطالعات نشان می دهد که در این بیماران، یک سال پس از عمل جراحی لیزیک چشم:
    86٪ بینایی 20/20 بدست آورده اند.
    100٪ به بینایی 40/20 یا بهتر دست یافته اند. این میزان دید برای انجام بیشتر فعالیتهای روزمره بدون نیاز به عینک یا لنزهای تماسی کافی است.
اگر دچار نزدیک بینی شدید هستید، بعد از عمل لیزیک احتمال بازگشت مجدد شماره چشم (عیب انکسار) شما بیشتر است. این بدان معناست که ممکن است بینایی شما پس از عمل لیزیک ابتدا بهبود قابل ملاحظه ای داشته باشد؛ سپس به مرور زمان مجدداً  تا حدودی ضعیف شود.  درمان مجدد با لیزیک، که به آن "عمل لیزرتقویتی" نیز گفته می شود، معمولاً برای اصلاح این "بازگشت" موثر است.
بر اساس این مطالعات همچنین خطر بروز عوارض در بیماران با نزدیک بینی شدید کمی بیشتر است. تقریباً تمام عوارض لیزیک قابل درمان هستند و شما می توانید این موضوع را با جراح چشم خود به طور کامل در میان بگذارید.
تعداد کمی از بیماران داوطلب انجام لیزیک بسیار نزدیک بین هستند. در این صورت، یک عمل جراحی متفاوت به نام کاشت لنز داخل چشمی فیکیک  یا عمل کارگذاری لنز ICL ممکن است  گزینه ای مناسب برای اصلاح عیب انکساری باشد.

نتایج عمل جراحی لیزری چشم در بیماران دور بین چطور است؟

دوربینی متوسط

بیماران با دوربینی خفیف یا متوسط  با یا بدون آستیگماتیسم می توانند کاندیداهای بسیار خوبی برای روش های لیزری اصلاح بینایی باشند و به نتایج خوب لیزیک دست یابند.
مطالعات روی بیماران با دوربینی خفیف یا متوسط که تحت لیزر درمانی چشم قرار گرفته اند، نشان می دهد که پس از نه ماه:
    72٪ بینایی 20/20 بدست آورده اند.
    95٪ به بینایی 40/20 یا بهتر دست یافته اند. این اندازه بینایی برای انجام بیشتر فعالیتهای روزمره بدون عینک یا لنز کافی است.
به طور کلی  بهبودی در افراد دوربین کند تر از افراد نزدیک بین است. بنابراین جراح شما ممکن است تصمیم بگیرد که یک چشم را لیزر کند و چند روز تا چند هفته صبر کند تا چشم دیگر را درمان کند. در طی دوره بهبودی، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا به بهترین بینایی خود برسید.
بیماران دوربین همچنین ممکن است بعد از درمان با لیزر چشم شانس بیشتری برای بازگشت شماره چشم داشته باشند. این بدان معناست که شما ممکن است بهبودی اولیه بینایی داشته باشید اما با گذشت زمان تا حدودی بینائیتان کاهش یابد. درمان با لیزیک مجدد، که به آن عمل تقویتی نیز گفته می شود، معمولاً برای اصلاح این "بازگشت" موثر است.

دوربینی شدید

کمتر از 5٪ افراد دچار دور بینی شدید با عیب انکساری بیش از  4 دیوپتر هستند
بر اساس این مطالعات همچنین خطر بروز عوارض در بیماران با دور بینی شدید کمی بیشتر است. تقریباً تمام عوارض لیزیک قابل درمان هستند و شما می توانید این موضوع را با جراح چشم خود به طور کامل در میان بگذارید.
تعداد کمی از بیماران داوطلب انجام لیزیک دوربینی شدید (بیشتر از 6 دیوپتر) هستند. در این صورت، یک عمل جراحی متفاوت به نام "جراحی برداشتن لنز شفاف (Clear Lens Extraction ) " ممکن است  گزینه ای مناسب برای اصلاح عیب انکساری باشد.

نتایج عمل جراحی لیزری چشم در بیماران آستیگماتیسم چطور است؟

آستیگماتیسم متوسط

ثابت شده است که اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار در درمان آستیگماتیسم خفیف تا متوسط ​​تا 4 دیوپتر بسیار موثر است. مزایای لیزیک به ماهیت و درجه دقیق آستیگماتیسم شما و اینکه آیا شما عیب انکساری دیگری نیز دارید، بستگی خواهد داشت.
 با توجه به آناتومی چشمتان، جراح چشم می تواند به شما بگوید که چه انتظاری داشته باشید.

آستیگماتیسم شدید

تعداد بسیار کمی از بیماران آستیگماتیسم بالاتر از 4 دیوپتر دارند.
در این حالت ، جراح ممکن است توصیه کند که برای اصلاح بهتر بینایی، یک روش اضافی دیگر مانند برش های شل کننده روی لیمبوس را انجام دهید. 

جراحیهای چشم