بهترین دستگاه لیزیک

کدام دستگاه لیزر اگزایمر بهترین است؟

LASER Eye surgery machine دستگاه لیزر اگزایمر  لیزیک، و سایر اشکال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی، همه از لیزر اگزایمر بسیار تخصصی برای تغییر شکل قرنیه و اصلاح عیوب انکساری از جمله  میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) استفاده می کنند.
لیزرهای اکسایمر انقلابی در زمینه جراحی لیزر چشم ایجاد کرده اند.  طی دهه ها، پیشرفت در فناوری لیزر اگزایمر، ایمنی، اثربخشی و قابل پیش بینی بودن جراحی انکسار قرنیه را افزایش داده است.
لیزرهای اگزایمر Excimer  توانایی از بین بردن یا "حذف" مقادیر میکروسکوپی از بافت قرنیه را با دقت بسیار بالا و بدون آسیب رساندن به بافت قرنیه اطراف دارند.

چندین دستگاه لیزر اگزایمر وجود دارد که برای استفاده در جراحی اصلاح بینایی کاربرد دارند و موفق به اخذ تائیدیه از  FDA  شده اند، از جمله:

    سیستم لیزر STAR S4 IR Excimer و iDesign Advanced WaveScan Studio (جانسون و جانسون)

    سیستم لیزر Allegretto WAVE Eye-Q Excimer (Alcon)

    TECHNOLAS 217Z Zyoptix System برای تصحیح بینایی شخصی (Bausch + Lomb)

    Nidek EC-5000 با سفارشی سازی Navex Quest (Nidek)

    سیستم لیزر MEDITEC MEL 80 Excimer (زایس)

اگرچه هر یک از این لیزرها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند، تحقیقات نشان داده است که تمام لیزرهای اکسایمر تایید شده توسط FDA نتایج قابل مقایسه ای برای انجام عمل لیزیک را دارند.
اکثر متخصصان اتفاق نظر دارند که مهارت و تجربه جراح  و همچنین ارزیابی دقیق از اینکه آیا شما  کاندید مناسب لیزیک هستید یا خیر، نسبت به تفاوت های جزیی در دستگاه های لیزر اگزایمر،  فاکتورهای بسیار مهم تری هستند که نتایج نهایی لیزیک را تحت تأثیر قرار می دهند.

نحوه کار لیزرهای اگزایمر چگونه است؟

لیزر اگزایمر پرتوی خنک از نور ماوراء بنفش با طول موج خاص (به طور معمول 193 نانومتر) را برای برداشت دقیق بافت قرنیه تولید می کند. هنگامی که سطح قرنیه به درستی تغییر شکل یابد، به پرتوهای نور اجازه می دهد تا برای دید واضح روی شبکیه متمرکز شوند.
پالس های پرانرژی لیزر ماوراء بنفش فقط به مقدار کمی در قرنیه نفوذ می کنند و هر بار توانایی حذف 0/25 میکرون بافت قرنیه را دارند. (یک میکرون یک هزارم میلی متر است.).
لیزر اگزایمر با مسطح کردن قرنیه، نزدیک بینی را اصلاح می کند. با پرشیب تر کردن قرنیه دور بینی را اصلاح می کند و آستیگماتیسم را می توان با صاف کردن قرنیه نامنظم به شکل متقارن تر اصلاح کرد.
میزان تشعشع لیزرهای اگزایمر توسط نرم افزار کامپیوتری که برای تصحیح عیب انکساری خاص شما برنامه ریزی و کنترل می شود، تنظیم می شوند. جراح لیزر اگزایمر را بر مبنای اندازه گیری های قبل از عمل برنامه ریزی می کند تا قرنیه شما را تغییر شکل دهد و ضعف چشم شما را درمان کند. کمیت و الگوی حذف بافت برای هر بیمار اختصاصی است.
اکثر لیزرهای مدرن اگزایمر دارای سیستم های ردیابی چشم خودکار هستند که حرکات چشم را کنترل می کنند و پرتوی لیزر را در حین جراحی،  روی هدف نگه می دارند. مطالعات نشان داده است که ردیاب های چشم نتایج بهتری ایجاد می کنند و عوارض لیزیک را در مقایسه با لیزرهای گذشته که از سیستم ردیابی چشم استفاده نمی کردند، کاهش می دهند.

اندازه مردمک چشم ، سرعت اصلاح و راحتی بیمار

در سال های اخیر، شواهد فزاینده ای نشان داده اند که اندازه های بزرگتر مردمک چشم ممکن است بر نتایج اصلاح بینایی لیزر تأثیر بگذارد. اگر مردمک چشم شما در نور کم بیش از قطر ناحیه لیزر درمانی روی قرنیه منبسط شود، ممکن است در شب مشکلات بینایی مانند خیرگی و هاله بینی را تجربه کنید.
برخی از جراحان معتقدند که قطر اصلاح لیزر باید حداقل به اندازه مردمک چشم شما در نور کم باشد. اگر مردمک چشم بزرگتری داشته باشید، نوع لیزر اگزایمر در رابطه با اندازه بزرگ بودن منطقه درمان (قطر) لیزر، ممکن است مهم باشد. شما باید این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید.
مدت زمان تابش لیزر نیز در بین لیزرها متفاوت است که بسته به میزان و نوع عیب انکساری شما از 20 تا 60 ثانیه یا بیشتر است. ممکن است هنگام انجام یک عمل ، این مدت زمان از نظر راحتی مهم باشد.
همچنین ممکن است بخواهید مطلع شوید  که آیا جراح برای ایجاد فلپ قرنیه در جراحی چشم لیزیک از لیزر فمتوسکند یا ابزار جراحی میکروکراتوم استفاده می کند و اینکه این دو روش از نظر راحتی شما چه تفاوتی دارند. بسیاری از جراحان در بحث لیزیک با میکروکراتوم در مقابل لیزر فمتوسکند نظرات متفاوتی دارند.
در حالی که فناوری خاص لیزر اگزاایمر نقشی اساسی دارد، اما در نهایت این مهارت و تجربه جراح  و همچنین ارزیابی دقیق از اینکه آیا شما  کاندید مناسب لیزیک هستید یا خیر، نسبت به تفاوت های جزیی در دستگاه های لیزر اگزایمر،  فاکتورهای بسیار مهم تری هستند که نتایج نهایی لیزیک را تحت تأثیر قرار می دهند.

جراحیهای چشم