لیزیک یا فمتولیزیک؟ کدام روش بهتر است؟

روش فمتولیزیک (که لیزیک بدون تیغ یا لیزیک تمام لیزر نیز نامیده می شود) امروزه از پیشرفته ترین روشهای جراحی لیزیک در زمینه چشم پزشکی محسوب می شود. همانطور که از نام ها پیداست، این روش بدون استفاده از تیغه جراحی (میکروکراتوم) برای ایجاد فلپ قرنیه انجام می شود. در روش لیزیک سنتی، از میکروکراتوم، یک تیغه دستی برای ایجاد فلپ و از لیزر اگزایمر برای تغییر شکل بافت های زیرین قرنیه استفاده می شود. اما در روش فمتولیزیک، از لیزر فمتوسکند برای ایجاد فلپ استفاده می شود و سپس با استفاده از  لیزر اگزایمر بافت های زیرین قرنیه را تغییر شکل می دهیم. در مرکز تخصصی و لیزر چشم دکتر نادری ما همیشه اطمینان حاصل می کنیم که پیشرفته ترین فن آوری های اصلاح بینایی را برای بهترین روش جراحی لیزری اصلاح بینایی استفاده می کنیم.

فیلم لیزر فمتوسکندFemtosecond Laser Video

در مقایسه با تیغ میکرکرتوم در جراحی سنتی لیزیک، لیزر فمتوسکند می تواند فلپ قرنیه را با دقت بیشتری برش دهد. با استفاده از لیزر فمتوسکند، احتمال وقوع هرگونه اشکال در هنگام ایجاد فلپ قرنیه به طور قابل توجهی کمتر از روش سنتی لیزیک است. روش فمتولیزیک اصلاح بینایی کاملاً سفارشی است زیرا از دو فناوری پیشرفته لیزیک تشکیل شده است که متناسب با خصوصیات منحصر به فرد چشم هر بیمار تنظیم شده است. روش فمتولیزیک می تواند انواع زیادی از اختلالات بینایی را اصلاح کند تا افراد بیشتری بدون استفاده از عینک و یا لنز تماسی، از دید عالی لذت ببرند. استفاده از دو لیزر پیشرفته، اندازه گیری دقیق و نقشه برداری  سه بعدی، فمتولیزیک را از نظر نتایج بینایی و ایمنی کلی از روش لیزیک معمولی برتر می کند.

 لیزیک و فمتولیزیک؛ تفاوت چیست؟

هم در جراحی لیزیک و هم در جراحی فمتولیزیک باید فلپ روی قرنیه بیمار برداشته شود. در جراحی سنتی لیزیک، این فلپ با استفاده از تیغه مکانیکی فولاد ایجاد می شود. با این حال ، در فمتو-لیزیک، این فلپ با استفاده از یک لیزر بسیار دقیق به طور خاص برای هر بیمار ایجاد می شود. مهمتر از همه ، تفاوت اصلی بین این دو روش ایمنی است. در فمتولیزیک، لیزر حرکات چشم و همچنین شکل قرنیه را ردیابی و دنبال می کند و به این ترتیب عمل اختصاصی متناسب با هر بیمار انجام می شود.
فلپ های قرنیه ایجاد شده در طی جراحی فمتولیزیک علاوه بر اینکه به طور قابل توجهی نازک تر است، حتی یکدست تر ازفلپ ایجاد شده با تیغه فولادی است. صرف نظر از ضخامت قرنیه، فمتولیزیک به افراد بیشتری امکان می دهد از شر عینک و یا لیز تماسیشان خلاص شوند.

فیلم عمل جراحی لیزیک LASIK Surgery Video

  فیلم عمل فمتولیزیک  FemtiLASIK eye Suegery Video  


انجام لیزیک هوشمند یا اختصاصی با روش فمتولیزیک

در روش فمتولیزیک، اندازه گیری دقیق وضعیت انکساری چشم با کمک پیشرفته ترین فن آوری هدایت شده توسط رایانه انجام می شود. فناوری جبهه امواج  Wavefront پزشکان را قادر می سازد تا یک نقشه سه بعدی از هر چشم ایجاد کرده و از آن برای تشخیص و درک حتی نقائص جزئی چشم هر بیمار استفاده می کنند. پس از اندازه گیری چشم و آماده سازی برای جراحی، از للیزر فمتوسکند برای ایجاد فلپ قرنیه استفاده می شود که سپس به آرامی کنار زده می شود. ایجاد فلپ قرنیه با استفاده از لیزر نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد زیرا در بیشتر مواقع بینایی 20/20 یا بیشتر را به همراه دید در شب بهتر به بیماران ارائه می دهد.
سپس از لیزر فمتوسکند برای اصلاح بینایی بیمار با توجه به مشخصات به دست آمده از طریق نقشه برداری سه بعدی استفاده می شود. این لیزر پیشرفته دقت بسیار خوبی را در روش جراحی ایجاد می کند که نتیجه بسیار دقیق دارد. روش iLasik عوارضی مانند فلپ ناتمام، فلپ نامنظم، فلپ ناقص، عفونت و سوراخ شدن را کاهش می دهد. بیمارانی که تحت این روش قرار گرفته اند گزارش می کنند که در طی جراحی کوتاه مدت درد ندارند و احساس راحتی می کنند (برای ایجاد فلپ قرنیه ،لیزر فمتوسکند کمتر از یک دقیقه فعال است) که اغلب ظرف ده دقیقه عمل تمام می شود.

بهبودی پس از جراحی فمتولیزیک در مقایسه با روش سنتی لیزیک بسیار سریعتر است. احتمال التهاب و عفونت در چشم بسیار نادر است و نسبت به لیزیک سنتی کمتر است زیرا لیزرلیزر فمتوسکند از میکروکراتوم استریل تر است.

فیلم لیزیک هوشمند Customized LASIK Video

 

جراحیهای چشم