تغییر رنگ سفیدی چشم

چرا سفیدی چشم من تغییر رنگ داده است؟

قسمت سفید چشم، صلبیه یا اسکلرا نامیده می شود. صلبیه یک لایه محافظ است که بیش از 80٪ سطح کره چشم را می پوشاند. صلبیه سالم سفید است. اما وقتی که صلبیه رنگ دیگری به خود می گیرد به چه معنی است؟

اگر سفیدی چشمتان زرد شد، یا به رنگ دیگری تغییر رنگ داد، با چشم پزشکتان مشورت کنید. در برخی موارد، این تغییر رنگ می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

صلبیه ممکن است به رنگ های مختلفی تغییر رنگ دهد که در این مقاله به دلایل احتمالی آن می پردازیم.

اگر سفیدی چشم شما زرد شود چه معنایی دارد؟

تکه بافت زرد رنگ کوچکی که از سطح ملتحمه برجسته می شود، می تواند "پینگکولا" باشد. این امر در اثر آسیب ماورا بنفش خورشید همراه با تحریک باد یا گرد و غبار ایجاد می شود. گاهی اوقات این پینگکولاها ممکن است ملتهب شده و مایل به رنگ قرمز شوند. در صورت عدم درمان، یک پینگکولا می تواند به ناخنک تبدیل شود، که به آن "چشم موج سواران" نیز گفته می شود. ناخنک رویشی بزرگتر، گوه ای شکل است که می تواند به قرنیه گسترش یابد و مسیر دید را مسدود کند.

اگر کل صلبیه زرد شود، غالباً نشانه زردی (یرقان) است. زردی در اثر تجمع گلبول های قرمز قدیمی ایجاد می شود که بیلی روبین نامیده می شود. این سلول ها به طور معمول توسط کبد فیلتر شده و به صفرا تبدیل می شوند. صفرا در کیسه صفرا ذخیره شده و در نهایت توسط بدن دفع می شود. اما وقتی کبد، کیسه صفرا یا لوزالمعده به درستی کار نمی کنند، زردی ایجاد می شود. در صورت زرد شدن کل صلبیه بسیار مهم است که بلافاصله با پزشک داخلی تماس بگیرید.

چرا سفیدی چشم من قهوه ای است؟

در چشم افراد آفریقایی تبار، به دلیل مقادیر زیاد رنگدانه قهوه ای تیره به نام ملانین، می تواند نقاط یا لکه های قهوه ای مشاهده شود. این رنگدانه ها بی ضرر هستند. در مواردی هم، یک لکه قهوه ای در چشم خال یا کک و مک است.

گاهی اوقات ، لکه های قهوه ای مهم تر هستند. یک بیماری پیش سرطانی به نام ملانوز اولیه اکتسابی با لکه قهوه ای تخت بدون درد روی چشم شروع می شود. این لکه شبیه کک و مک است و با گذشت زمان به آرامی تغییر می کند. به طور معمول در افراد میانسال ایجاد می شود و در یک چشم ظاهر می شود. اگر ملانوز اولیه اکتسابی درمان نشود، می تواند سرطانی شده و زندگی را تهدید کند. اگر هر گونه لکه قهوه ای جدید روی چشمتان پیدا شد، برای بررسی آن به چشم پزشکتان مراجعه کنید.

 لکه قرمز یا صورتی روی چشم شما به چه علت است؟

قرمزی چشم می تواند در اثر بسیاری از شرایط یا جراحات ایجاد شود. اگر دچار قرمزی چشم شدید،خصوصاً اگر با تاری دید، درد یا ترشح همراه باشد، لازم است که بلافاصله  توسط چشم پزشک بررسی شود.
یک لکه قرمز روشن روی سفید چشم شما به طور معمول نشانه خونریزی زیر ملتحمه است. علت آن رگ خونی پاره شده است که بین صلبیه و ملتحمه دقیقاً در روی سفیدی چشم شما  خون نشت کرده است. لکه خون ممکن است ترسناک به نظر برسد اما معمولاً بی ضرر است و اغلب به خودی خود بهبود می یابد.
اگر چشمان شما خونی است ، معمولاً به دلیل گشاد شدن رگهای خونی میکروسکوپی در ملتحمه ایجاد می شود. چشمهای خونی یا قرمز اغلب در مواقعی که خسته هستید، دچار آلرژی یا خشکی چشم شده اید، در اطراف دود بوده و یا به علت استفاده از لنزهای تماسی تحریک شده ه اند، دیده می شود. عفونت چشم مانند ورم ملتحمه (چشم صورتی) نیز می تواند چشم شما را خونی نشان دهد. در بعضی موارد، قرمزی چشم نشانه یک مشکل جدی چشم یا بیماری مانند یوویت یا گلوکوم است.

برخی از داروها باعث می شوند که سفیدی چشم شما آبی یا خاکستری شود.

پس از استفاده طولانی مدت از برخی از داروها، یک رنگ خاکستری آبی در صلبیه ایجاد می شود. ماینوسایکلین، آنتی بیوتیکی که برای درمان روزاسه و گاهی اوقات آرتریت روماتوئید استفاده می شود، می تواند با گذشت زمان این اثر را داشته باشد. این دارو همچنین می تواند پوست ، گوش ها ، دندان ها یا ناخن های انگشت شما را به رنگ خاکستری آبی نشان دهد.
گاهی اوقات صلبیه نازک تر از حالت طبیعی شده و اجازه داد که بافت زیر که کوروئید نامیده می شود، از ورای آن دیده شود. این حالت می تواند یک تغییر رنگ مایل به آبی ایجاد کند. این وضعیت می تواند  افراد متولد شده با استئوژنز ایمپرفکتا (بیماری شکننده استخوان) یا سندرم مارفان (یک بیماری بافت همبند) را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می توان در افراد مبتلا به کمبود آهن یا کم خونی ، اسکلرا نازک شود.  پزشک داخلی شما را در صورت لزوم به یک متخصص چشم ارجاع می دهد.

جراحیهای چشم