بهترین عمل جراحی برای برداشتن یا حذف عینک

Best Refractive Eye Surgery بهترین روش حذف عینکزمانیکه تصمیم به عمل حذف عینک می گیریم اولین و مهم ترین سوالی که برایمان مطرح می شود این است که از میان انواع عمل های موجود برای حذف عینک کدام یک برای چشم من مناسب تر است. شما ممکن است از منابع مختلف و مطالعه مطالب علمی و جستجو در اینترنت و فضاهای مجازی و مشورت با دوستان واقوام و آشنایان نام عمل های مختلفی به گوشتان بخورد که  با توجه به تنوع انواع عمل های جراحی انتخاب بهترین عمل جراحی برایتان سوال برانگیز باشد.
امروزه انواع روش های لیزری می توانند با تغییر شکل قرنیه،  میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج)  را اصلاح کنند تا نور را به درستی بر روی شبکیه متمرکز کند. از طرفی در افرادیکه شرایط عمل برای اصلاح عیب انکساری با لیزر را ندارند، روش های دیگری برای حذف عینک وجود دارد که آنها را به عنوان روش های غیر لیزری اصلاح عیوب انکساری تقسیم بندی می کنیم. هر دوی این روش ها می توانند نیاز شما به عینک و یا لنز تماسی را کاهش دهد و یا در برخی موارد، حتی ممکن است نیاز به عینک و لنز را در همه شرایط از بین ببرند.

کدام عمل جراحی برای من مناسب است؟

برای انتخاب مناسب ترین عمل جراحی پس از ورود به مرکز چشم پزشکی دکتر نادری و معاینات کامل چشم پزشکی، از داوطلبان عمل جراحی، عکس برداری و بررسی های تخصصی قرنیه انجام می شود. سپس با بررسی عکس ها و و نتایج معاینات کامل چشم پزشکی بر اساس نوع عیب انکساری، ضخامت قرنیه، سن داوطلب، وضعیت ساختمان کره چشم، عمق اتاق قدامی چشم، وضعیت عدسی چشم و احتمال وجود آب مروارید، بررسی قرنیه از نظر احتمال وجود قوز قرنیه و سایر گزینه های دخیل در باره مناسب ترین روش حذف عینک تصمیم گیری می شود.
بنابراین بهترین عمل بسته به شرایط چشم هر فردی متفاوت و مختص آن فرد خواهد بود.

نحوه انتخاب بهترین عمل جراحی برای حذف عینک چگونه است؟

برای حذف عینک و اصلاح عیب انکساری می توان این اصلاح را بر روی قرنیه و یا در داخل چشم از طریق اضافه کردن لنز مصنوعی در داخل چشم و یا تعویض لنز طبیعی با لنز داخل چشمی مصنوعی انجام داد. نحوه تصمیم گیری به این ترتیب است که اگر شرایط چشم اجازه دهد انتخاب اول اصلاح شماره چشم از طریق لیزر کردن قرنیه است. اگر شرایط چشم یا شرایط عمومی داوطلب به گونه ای باشد که امکان لیزر کردن قرنیه نباشد، با عمل های غیر لیزری یعنی لنز های داخل چشمی عیب انکساری را اصلاح می کنیم.

بهترین عمل جراحی لیزری برداشتن عینک چیست؟  لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی ...؟

how to get rid of eye glasses بهترین روش برداشتن عینکاگر شرایط قرنیه و شرایط عمومی داوطلب برای حذف عینک مناسب باشد انتخاب ارجح و انتخاب اول اصلاح شماره چشم (عیب انکساری) بر روی قرنیه است. تکنیک های لیزری اصلاح عیب انکسار بر روی قرنیه به دو دسته تقسیم می شوند: یکی لیزرهای سطحی که شماره چشم پس از برداشتن لایه سطحی قرنیه (اپیتلیوم) با استفاده از لیزر اگزایمر بر روی سطح قرنیه تراشیده می شود و اصطلاحاً لیزرهای سطحی نامیده می شوند. تکنیک دوم اصلاح شماره چشم در ضخامت قرنیه است.

تکنیک های رایج لیزرهای سطحی شامل اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی، است که پس از برداشتن لایه سلولهای سطح قرنیه،با استفاده از  لیزر اگزایمر و برنامه نرم افزاری میزان عیب انکسار بر اساس اندازه گیری های قبل از عمل بر روی سطح قرنیه تراشیده و اصلاح می شود. در تکنیک پی آر کی جراح با ماساژ بر روی اپتلیوم این لایه را کنار میزند. در تکنیک لازک با استفاده از الکل 20% این لایه شل شده و سپس کنار زده می شود. در تکنیک ترانس اپیتلیال پی آر کی یا ترانس پی آر کی لایه سلولهای سطحی به ضخامت تقریبی 50 میکرون را نیز لیزر بر می دارد و در ادامه شماره چشم بر روی سطح استرمای قرنیه اصلاح می شود.

تکنیک های لیزری اصلاح عیوب انکسار در ضخامت قرنیه (استرما) شامل  لیزیک، فمتولیزیک و اسمایل  است. با توجه به در دسترس بودن فمتولیزیک و برداشتن آسانتر و کم خطرتر فلپ (لایه استرمای قرنیه)  با کمک لیزر فمتوسکند، تکنیک لیزیک معمولی که در آن برای برداشتن فلپ از میکرکراتوم استفاده می شد، کنار گذاشته شده است.

در لیزیک يك لايه كه ضخامت متوسطي حدود 150 ميكرون دارد از روي قرنيه برداشته شده و پس از تابش ليزر و اصلاح ضعیفی چشم اين لايه مجددا به محل خود برگردانده مي شود.

با ترکیب لیزر اگزایمر و لیزر فمتوسکند، تکنیک جدیدی به نام فمتولیزیک ارائه شده که امروزه یکی از بهترین تکنیک های جراحی عیوب انکساری محسوب می گردد. فمتولیزیک یکی از جدیدترین روش های اصلاح  میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی )، آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) است. فمتو ليزيك هم مزاياي اعمال عمقي نظير لیزیک را دارد و هم مزاياي اعمال سطحي ، چرا كه لايه برداشته شده توسط فمتو ليزيك بسيار نازك بوده وامكان اين وجود دارد كه بتوان لايه اي به ضخامت 90 ميكرون از روي قرنيه برداشت. عوارض احتمالي فمتوليزيك نسبت به ليزيك به مراتب كمتر است.

عمل لیزر اسمایل SMILE (Small Incision Lenticule Extraction)یا ReLEx® (Refractive LEnticule Extraction)  نسل سوم اعمال جراحی اصلاح بینایی با لیزر است که با استفاده از پیشرفته ترین روش ها نزدیک بینی با یا بدون آستیگماتیسم را درمان می کند. در عمل ReLEx® SMILE با استفاده از تکنولوژی پیشرفته فمتوسکند با دقت بسیار زیاد بافتی عدسی شکل (lenticule) را از طریق برشی کوچک و بدون دستکاری مابقی قرنیه برش داده و از ورای برشی کوچک از ضخامت قرنیه بیرون آورده می شود. در این عمل به جای برش حدود 20 میلی متری فلپ لیزیک، برشی حدود 4 میلی متری داده می شود.

عمل جراحی لیزرهای سطحی بهتر است یا لیزرهای عمقی؟

عمل های لیزری سطحی و عمقی هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و بسته به شرایط هر داوطلبی یکی از این تکنیک ها مناسب تر است. در قرنیه هایی که ضخامت زیادی ندارند و شماره چشم کم است لیزرهای سطحی بهتر هستند. اگر شماره چشم بالا باشد و قرنیه ضخامت مناسبی داشته باشد لیزر های عمقی مثل لیزیک، فمتولیزیک و اسمایل مناسب تر هستند. اگر در فردی نتایج عمل هم با لیزرهای سطحی و هم با لیزر های عمقی مشابه باشد به دلیل عوارض کمتر لیزر های سطحی و قیمت ارزانتر آن، لیزرهای سطحی مثل لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی بهتر هستند.

آیا هزینه در انتخاب بهترین روش جراحی برداشتن عینک تاثیر دارد؟

لیزرهای سطحی شامل لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی در یک مرحله و با استفاده از دستگاه لیزر اگزایمر انجام می شود اما لیزری های عمقی مثل فمتولیزیک و اسمایل از دو مرحله لیزر برای اصلاح استفاده می کنند. در نتیجه هزینه تمام شده برای لیزرهای سطحی ارزانتر است. پزشکانی که همه تکنولوژی ها را در اختیار دارند و از طرفی در انجام همه این تکنولوژی ها تبحر کامل دارند بسته به شرایط  چشم داوطلب و نتیجه عمل می توانند بهترین عمل را انتخاب کنند که هم از نظر هزینه مورد قبول باشد و هم بهترین نتیجه را بدهد. 

بهترین عمل جایگزین جراحی لیزری عینک در داوطلبانی که شرایط عمل های لیزری را ندارند چیست؟

به دلایل مختلفی من جمله عیب انکساری بالا، نازکی قرنیه، قوز قرنیه، آب مروارید، پیر چشمی و ... ممکن است اصلاح عیب انکساری با لیزر امکان پذیر نباشد. در چنین مواردی می توان از روش های غیر لیزری اصلاح عیوب انکساری بهره مند شد.

جراحیهای چشم