چه موقع معاینه چشم شویم؟

کی معاینه چشم شویم؟هر چند وقت یک بار باید چشم های خود را چک کنید؟

متخصصان چشم پزشکی توصیه می کنند که هر یک تا دو سال یکبار معاینه چشم انجام دهید. این برنامه ممکن است بسته به سن شما، عوامل خطر و اینکه آیا از عینک استفاده می کنید یا لنز تماسی متفاوت است. اگرچه گاهی اوقات غربالگری بینایی برای کودکان در مدرسه انجام می شود، معاینه چشم هنوز مهم است.
غربالگری بینایی ممکن است مشکل بینایی را در کودک شما پیدا کند، اما جایگزینی برای یک معاینه جامع چشم نیست. یک معاینه کامل تر می‌تواند مشکلاتی را که ممکن است در یک غربالگری کشف نشوند را تشخیص دهد و می‌تواند علت اصلی مشکلاتی را که غربالگری شناسایی می‌کند پیدا کند.

هر چند وقت یکبار کودکان باید معاینه چشم انجام دهند؟

کارشناسان می گویند تقریباً 80 درصد از تمام یادگیری ها از مسیرهای بینایی حاصل می شود. با این حال، از هر چهار کودکی که دارای عیوب انکساری قابل اصلاح است، یک کودک به درستی آن را اصلاح نمی کند. مطالعه‌ای در دانشگاه بریستول همچنین نشان داد که مشکلات بینایی مرتبط با مغز احتمالاً یکی از هر 30 کودک مدرسه‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
به همین دلیل، توصیه می شود که کودکان اولین معاینه چشم خود را در 6 ماهگی انجام دهند. امتحان دیگری باید در سن سه سالگی و دوباره قبل از شروع کلاس اول انجام شود. اگر کودکی در معرض خطر نباشد، می تواند تا سن 18 سالگی هر سال به معاینه چشم خود ادامه دهد.
کودکان مبتلا به عوامل خطر برای مشکلات بینایی ممکن است به اولین معاینه چشم زودتر از 6 ماهگی نیاز داشته باشند و ممکن است در طول دوران کودکی نیاز به معاینه مکرر چشم داشته باشند.
نمونه هایی از عوامل خطر عبارتند از:

کودکان به معاینات منظم چشم نیاز دارند تا مشکلات بینایی را که ممکن است در یادگیری اختلال ایجاد کند، شناسایی کنند.
    سابقه خانوادگی مشکلات بینایی، مانند نزدیک بینی، استرابیسم، تنبلی چشم، رتینوبلاستوما یا یک بیماری ژنتیکی که چشم را تحت تاثیر قرار می دهد.
    نارس بودن یا وزن کم هنگام تولد
    زایمان دشوار همراه با ناراحتی جنین
    استفاده طولانی مدت از اکسیژن مکمل در بدو تولد
    عفونت مادر در دوران بارداری (مثلاً سرخجه، بیماری مقاربتی، تبخال، ایدز)
    تاخیر در رشد
    دید عملکردی تنها در یک چشم
    استعمال دخانیات، الکل یا مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری
    بیماری یا ناتوانی های جسمی
    اختلالات چشمی مانند عیوب انکساری بالا، استرابیسم و ​​آنیزومتروپی (اختلاف عیب انکساری دو چشم)
    شرایط بهداشتی مرتبط با شرایط چشمی
    مصرف داروهای با عوارض چشمی

کودکانی که در حال حاضر از عینک یا لنز تماسی استفاده می کنند نیز باید سالانه معاینه چشم انجام دهند.

تعداد دفعاتی که کودکان نیاز به معاینه دارند

 

محدوده سنی کودکان کم خطر کودکان در معرض خطر
از تولد تا 2 سالگی یک معاینه بین 6 تا 12 ماهگی بین 6 تا 12 ماهگی یا طبق توصیه پزشک
سن 3 تا 5 سال حداقل یک معاینه بین سنین 3 تا 5 سال حداقل یک معاینه بین سنین 3 تا 5 سال یا طبق توصیه پزشک
سن 6 تا 17 سال قبل از کلاس اول و هر سال پس از آن قبل از کلاس اول و هر سال پس از آن، یا طبق توصیه پزشک

    هر چند وقت یکبار بزرگسالان باید معاینه چشم انجام دهند؟

برای حفظ بینایی سالم در طول عمر، بزرگسالان 18 تا 60 ساله باید حداقل هر دو سال یک بار یک معاینه جامع چشم انجام دهند. افراد مسن (65 سال و بالاتر) باید سالانه معاینه چشم داشته باشند. بزرگسالان "در معرض خطر" باید حداقل هر سال یک بار یا طبق توصیه پزشک معاینه شوند.

عوامل خطر برای بزرگسالان عبارتند از:

    سابقه خانوادگی بیماری های چشمی مانند گلوکوم و دژنراسیون ماکولا
    دیابت یا فشار خون بالا
    استفاده از عینک و یا لنز تماسی
    متعلق به یک گروه نژادی یا قومی پرخطر (مانند آمریکای لاتین یا آفریقایی تبار)
    مصرف داروهای تجویزی یا بدون نسخه که ممکن است عوارض جانبی مرتبط با چشم داشته باشند
    آسیب های قبلی چشم یا جراحی چشم (از جمله جراحی آب مروارید)
    یک شغل سخت بینایی یا شغلی که ممکن است برای چشم خطراتی ایجاد کند (به عنوان مثال، آتش نشان، مکانیک، جوشکار و غیره)
بزرگسالانی که جراحی انکساری مانند لیزیک، پی آر کی یا SMILE انجام داده اند، هنوز باید هر 1 تا 2 سال یک بار معاینه چشم انجام دهند. معاینه چشم فقط بینایی خوب را اندازه گیری نمی کند، بلکه سلامت کلی چشم را ارزیابی می کند.
اگر در مورد اینکه چند وقت یکبار شما (یا فرزندان یا والدینتان) باید معاینه چشم انجام دهید، شک دارید، از چشم پزشک خود بپرسید.

تعداد دفعات معاینه چشم برای بزرگسالان   

محدوده سنی بزرگسالان کم خطر بزرگسالان در معرض خطر
18 تا 39 سال حداقل هر دو سال حداقل سالیانه یا طبق توصیه
40 تا 64 سال حداقل هر دو سال یکبار حداقل سالیانه یا طبق توصیه
65 سال و بالاتر هر سال حداقل سالیانه یا طبق توصیه


کی معاینه چشم شویم؟غربالگری بینایی یا معاینه چشم؟

غربالگری بینایی یک ارزیابی کوتاه است که از طریق مدرسه کودک به صورت رایگان انجام می شود. غربالگری ها تشخیصی را ارائه نمی دهند، اما می توانند علائمی را نشان دهند که کودک شما نیاز به مراجعه به چشم پزشک دارد.
در طول غربالگری بینایی، مربی بهداشت مدرسه دید دور، دید نزدیک و دید رنگی کودک شما را بررسی می کند. درک عمق و توانایی همگرایی آنها نیز ممکن است مورد آزمایش قرار گیرد. همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، غربالگری های مدرسه ممکن است فقط بینایی دور و نزدیک را ارزیابی کند.
غربالگری بینایی معمولاً زمانی انجام می شود که کودک وارد یک منطقه مدرسه جدید می شود. برای دانش آموزان ورودی، غربالگری معمولاً در مهدکودک و کلاس اول انجام می شود و سپس یک سال در میان انجام می شود.
کارشناسان توافق دارند که غربالگری بینایی برای رد کردن مشکلات بینایی قابل اعتماد نیست و معاینه چشم بهترین راه برای نظارت و حفظ سلامت چشم و حدت بینایی کودک است.
در طول معاینه چشم اطفال، چشم پزشک در مورد سابقه پزشکی کودک شما و هر گونه مشکلی که ممکن است با چشم مرتبط باشد می پرسد. چشم پزشک قسمت های مختلف چشم شامل ساختمان های زیر را نیز معاینه می کند:
    ملتحمه
   
قرنیه
   
صلبیه
   
مردمک
   
عنبیه
  
پلک ها
برای نگاه کردن به داخل چشم، جایی که شبکیه و عصب بینایی در آن قرار دارند، پزشک ممکن است نیاز به گشاد کردن مردمک چشم کودک شما داشته باشد.
قبل از بررسی سلامت چشم هر بیمار، چشم پزشک حدت بینایی او را اندازه گیری می کند و میدان بینایی او را آزمایش می کند. این اندازه‌گیری‌ها به پزشک اطلاع می‌دهند که میزان دید مرکزی بیمار قبل از اینکه چشم‌ها تحت تأثیر اتساع  مردمک یا سایر قسمت‌های معاینه قرار گیرند، چقدر  است.
با جمع‌آوری اطلاعات در معاینه چشم، چشم پزشک شما قادر خواهد بود هر گونه مشکل بینایی یا چشمی که ممکن است چشم شما را درگیر کرده باشد را شناسایی و تشخیص دهد و بر اساس آن، آنها را درمان کند.
 

جراحیهای چشم