فمتولیزیک FemtoLASIK

هر آنچه که باید در مورد جراحی فمتو لیزیک بدانید.

دانستنی های جراحی فمتولیزیکجراحی فمتو لیزیک چیست؟

در دهه های اخیر جراحی های حذف عینک در بسیاری از افراد در گروه های سنی مختلف کیفیت زندگی را بهبود بخشیده است. اصلاح بینایی به دلایل مختلفی انجام می شود. هدف از اصلاح بینایی می تواند  از نیاز شغلی تا داشتن دید مناسب تا احساس ناراحتی با عینک متفاوت باشد. قبل از ورود به "جراحی فمتو لیزیک"، اجازه دهید تا مروری بر تاریخچه این فناوری داشته باشیم.
در دهه 1970، زمانی که اصلاح بینایی برای اولین بار معرفی شد، شایعات و احتیاط های بی شماری در مورد ایمنی و صحت این روش منتشر شد. اما با گذشت زمان، محبوبیت اصلاح بینایی با استفاده از جراحی لیزیک معمولی (با تیغه میکروکراتوم) افزایش یافت و به یک روش معمول و متداول تبدیل شد. در جراحی لیزیک، با استفاده از یک ابزار تیغه مانند به نام  میکروکراتوم "Microkeratome"  یک فلپ (لایه) نازک را در سطح شفاف چشم یعنی قرنیه برش می دهیم.
بستر قرنیه در زیر فلپ که با میکروکراتوم بریده شده است با استفاده از انرژی لیزر تراش داده می شود تا چشم را برای اصلاح دید مناسب بازسازی کند. فلپ در نهایت برای بهبود سریعتر روی قرنیه به محل اولیه خود بازگردانده می شود.
جراحی لیزیک یک جراحی مرسوم اصلاح بینایی است که از زمان اختراع آن توسط پزشکان انجام می شود. با گذشت زمان روش های اصلاح بینایی  پیشرفت قابل توجهی داشته اند.
در اواخر دهه 1990 روش دیگری برای جراحی لیزیک معرفی شد که در این روش عمل لیزیک را می‌توان بدون استفاده از تیغه انجام داد. در این روش به جای استفاده از میکروکراتوم برای تهیه فلپ از برش با لیزر فمتوسکند استفاده می شود. به این ترتیب هم مرحله اول یعنی برداشتن فلپ با کمک لیزر (لیزر فمتوسکند) انجام می شود و هم در مرحله اصلاح بینایی برای تغییر شکل قرنیه نیز از لیزر (لیزر اگزایمر) استفاده می شود.  این روش عمل لیزیک، به عنوان لیزیک بدون تیغ یا "لیزیک تمام لیزر" به بازار عرضه شد.

پیشرفت های سریع در علم پزشکی

در حوزه علوم پزشکی گرایشی رایج است که یک عمل جراحی از نظر فناوری، روش و سهولت تکامل یافته و آسان‌تر و کارآمدتر شود. با گذشت زمان، با افزایش میزان موفقیت و پیشرفت های جدید زمان صرف شده برای یک عمل یا جراحی پزشکی و چالش های ناشی از جراحی کاهش می یابد.
بسیار خوشحال کننده است که بدانیم علوم پزشکی در طول سال ها توسعه یافته و تکامل یافته است و عمل جراحی های پیچیده را به آسانی پیاده روی در پارک می کند. در مورد اصلاح بینایی، دیگر لازم نیست نگران عارضه جراحی باشید و گیج شوید که آیا واقعاً تصمیم خوبی است یا خیر. امروزه به مدد تکنولوژی جراحی فمتو لیزیک عملی با کیفیت بالا و نتیجه عالی است، طوریکه بدون نگرانی می توان این عمل را انجام داد.

چرا جراحی فمتو لیزیک را به لیزیک ترجیح می دهیم؟

دلیل اصلی انتخاب جراحی فمتو لیزیک به جای جراحی لیزیک معمولی این است که در این روش با استفاده از لیزر فمتوسکند و با ضریب ایمنی بسیار بالا برشی بسیار ظریف در قرنیه ایجاد می کنیم. برخلاف لیزیک معمولی، فلپ دیگر با استفاده از تیغ مکانیکی (تیغه) در میکروکراتوم برداشته نمی شود. در عوض لیزرهای فوق العاده ظریف در فناوری فمتولیزیک این کار را آسان تر و مؤثرتر انجام می دهند.
جداسازی قرنیه از لایه‌های زیرین آن در حین ایجاد  فلپ با لیزر مؤثرتر و دقیق‌تر از تیغه است. مشخصات و پارامترهای فلپ ایجاد شده روی قرنیه را می توان به راحتی با توجه به ویژگی های فردی چشم تغییر داد و یا اصلاح کرد. اگر در حین انجام عمل مشکلی ایجاد شود، قطع کردن لیزر فمتوسکند در ساخت فلپ آسان‌تر است و می‌توان فلپ جدید را در بلافاصله ایجاد کرد. که در مورد تیغه 3 ماه باید صبر کرد.
ضخامت فلپ ساخته شده توسط میکروکراتوم معمولی زیاد است و ممکن است از چشمی به چشم دیگر متفاوت باشد. اما در مورد لیزر فمتو لیزیک، فلپ ساخته شده بسیار نازک‌تر و یکنواخت‌تر است، که به شما اطمینان می‌دهد که بدون توجه به ضخامت قرنیه، اصلاح بینایی را انجام دهید.
یکی دیگر از دلایل مهم انتخاب جراحی فمتو لیزیک به جای لیزیک این است که فشاری که لیزر فمتوثانیه به چشم وارد می کند بسیار کمتر از تیغ های مکانیکی است. فشار وارد شده توسط لیزر فمتوسکند به حدی کم است که معادل فشاری است که هنگام مالش چشم توسط دست وارد می شود. این نکته در نهایت باعث کاهش عوارض جانبی یا عوارض بعد از جراحی می شود.

مزایای جراحی فمتو لیزیک

  •      خطر خراشیدگی قرنیه در حین جراحی کاهش می یابد.
  •      کاهش خطر آستیگماتیسم ایجاد شده پس از لیزیک.
  •      ضخامت فلپ قرنیه قابل پیش بینی تر است.
  •      در موارد خاص، لیزر فمتوثانیه جراح را قادر می‌سازد تا فلپ‌های قرنیه نازک‌تری بسازد و مقادیر بالاتری از نزدیک‌بینی را با ظرافت و دقت زیاد تصحیح کند.
  •      لیزر فمتوسکند با توجه به اندازه، شکل و جهت فلپ گزینه‌های متنوعی را در اختیار جراح قرار می‌دهد تا بسته به مشخصات هر بیمار، یک روش سفارشی‌تر انجام دهد.
  •      لیزر فمتوسکند یک فلپ قرنیه ایجاد می‌کند که دارای لبه‌هایی است که بعد از جراحی راحت‌تر و دقیق تر به محل قبلی بازگردانده می‌شود و خطر دررفتگی و زمان بهبودی را کاهش می‌دهد.
  •      لیزر فمتوسکند جراح را قادر می‌سازد تا قرنیه‌هایی با انحنای غیرطبیعی را عمل کند که خطرات مربوط به برش را کاهش می‌دهد. درمان موارد مشابه با میکروکراتوم سنتی ممکن است شانس "سوراخ در مرکز فلپ" یا "بریده و جدا شدن کامل فلپ" را افزایش دهد.

 

معایب جراحی فمتو لیزیک

  •      زمان کلی جراحی لیزر فمتو لیزیک بیشتر از جراحی لیزیک سنتی است چون زمان برش با میکروکراتوم کمتر طول می کشد. لیزر فمتوثانیه معمولاً حدود 15 تا 20 ثانیه طول می کشد تا فلپ از قرنیه برداشته شود که در مورد میکروکراتوم سنتی فقط 3 ثانیه طول می کشد.
  •      زمان بهبودی کمی طولانی تر است زیرا چشم در معرض درجه خاصی از ادم قرنیه قرار می گیرد. ( مایع  قرنیه  24 تا 48 ساعت طول می کشد تا از بین برود).
  •      یکی از عارضه هایی که در لیزیک بدون تیغه احتمال بروز آن زیاد است، وضعیتی به نام سندرم حساسیت به نور گذرا (TLSS) است. TLSS معمولا بین دو تا شش هفته پس از جراحی رخ می دهد.
  •      عوارضی مانند سندرم التهابی ایدیوپاتیک و تهاجم سلولهای اپی تلیال محیطی زمانی که عمل با لیزر فمتوسکند انجام می شود، شایع تر است.

 

اقدامات احتیاطی بعد از عمل فمتو لیزیک


دوره بهبودی بعد از عمل جراحی فمتولیزیک

بهبود اولیه چشم بلافاصله پس از جراحی شروع می شود، اما کاملا طبیعی است که تاری دید یا نوسان در بینایی خود را برای چندین هفته یا ماه تجربه کنید. در 8 تا 12 ساعت اول بلافاصله پس از جراحی، چشمان شما ممکن است آب بزند و لکه های قرمز ایجاد شود که علائم کاملا طبیعی و موقتی هستند.
در طول دوره نقاهت، احتمال دررفتگی فلپ زیاد است که ناشی از مالش با دست است. برای کاهش این خطر از مالش چشم یا تماس هر چیز دیگر با چشم جدا انتباب کنید.  بسیار مهم است که در چند هفته اول بعد از عمل تا سه ماه از قطره های نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید.
 روزانه 3 تا 4 بار از قطره چشمی اشک مصنوعی استفاده کنید تا از خشکی چشم جلوگیری شود. زمان بهبودی از بیمار به بیمار دیگر بسته به شماره چشم  و شرایط چشم متفاوت است و زمان مشخصی برای مدت زمان بهبودی وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره در مورد جراحی فمتو لیزیک می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری تماس بگیرید. 

جراحیهای چشم