فمتولیزیک و مراقبت های پس از عمل

فمتولیزیک و مراقبت های پس از عملنحوه مراقبت صحیح از چشم ها پس از لیزیک و فمتولیزیک چگونه است؟

فمتولیزیک یک عمل جراحی سرپایی برای اصلاح عیوب انکساری است که معمولا در عرض 20 دقیقه  انجام می شود. این عمل یک روش ایمن با زمان بهبودی سریع است. معمولاً پس از انجام عمل لیزیک و فمتولیزیک می توانید در عرض یک روز یا بیشتر به فعالیت های عادی خود بازگردید.
جراح و تیم مراقبت جراحی شما  برنامه های مراقبت پس از عمل را برای شما توضیح می دهند تا با رعایت آن در دوران  بعد از جراحی بهبود یابید. مراقبت پس از لیزیک برای بهبودی و حصول اطمینان از نتایج مطلوب جراحی ضروری است.
بر اساس گزارش سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)  بیش از 95 درصد از افرادی که تحت عمل لیزیک قرار می گیرند از نتیجه کار راضی هستند. از آنجایی که این عمل یک روش جراحی است که شکل قرنیه شما را برای همیشه تغییر می دهد، خطراتی نیز وجود دارد.
میزان عوارض جانبی احتمالی زمانی کاهش می‌یابد که بعد از عمل از چشمانتان مراقبت مناسبی داشته باشید. مراقبت از چشم ها و پیروی از برنامه های مراقبتی پس از جراحی می تواند زمان بهبودی را تسریع کند، رضایت شما را از عمل بهبود بخشد و عوارض احتمالی را به حداقل برساند.

مراقبت های پس از لیزیک و فمتولیزیک چیست؟

مراقبت پس از لیزیک شامل چندین فاکتور است. مراجعه منظم برای ویزیت های آتی توسط جراح، برنامه های مراقبتی که باید رعایت کنید و دستورالعمل های خاصی که باید اجرا کنید. به طور کلی مراقبت های بعد از لیزیک، نحوه مراقبت از چشم ها پس از جراحی است. بنابراین با مراقبت صحیح پس از جراحی به نتایجی که به دنبال آن هستید می رسید.
فمتولیزیک شامل استفاده از یک لیزر تخصصی (فمتولیزر) برای ایجاد یک فلپ کوچک در لایه بیرونی قرنیه به منظور دسترسی و برداشتن بافت زیرین با لیزر دوم (لیزر اگزایمر) است که شکل قرنیه را تغییر می‌دهد تا عیوب انکساری که بینایی را تحت تاثیر قرار داده است، اصلاح شود. فلپ در عرض چند روز بدون نیاز به بخیه یا مداخله پزشکی اضافی خود به خود به محل قبلی چسبیده و جوش می خورد.
در طول فرآیند بهبودی، مهم است که از مالیدن چشم ها یا انجام هر کاری که ممکن است منجر به عفونت زخم یا کندن فلپ شود، خودداری کنید.  برنامه مراقبتی پس از لیزیک اغلب شامل قطره های چشمی برای کمک به خشکی چشم و مرطوب نگه داشتن چشم است. همچنین ممکن است برای رفع ناراحتی که در یکی دو روز اول رخ می دهد، یک مسکن برای شما تجویز شود.
شما باید طی 24 تا 48 ساعت اول پس ازعمل لیزیک به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند بهبودی و بینایی شما را بررسی کند. چشم پزشک همچنین ارزیابی خواهد کرد که آیا هرگونه تغییری در برنامه مراقبت لازم است یا خیر. ویزیت های پیگیری باید حداقل تا شش ماه پس از جراحی ادامه یابد تا اطمینان حاصل شود که بهبودی مطابق انتظار پیش می رود.

جدول زمانی بهبودی و انتظارات بعد از لیزیک و فمتولیزیک

24 ساعت اول پس از عمل لیزیک برای بهبودی ایمن بسیار مهم است. در این مدت باید تا حد امکان از خستگی چشم خودداری کنید. انجمن جراحی عیوب انکساری آمریکا اعلام کرده است که شما معمولاً می‌توانید فعالیت‌های عادی روزمره‌ را ظرف یک یا دو روز پس از انجام عمل لیزیک از سر بگیرید.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) پیشنهاد می دهد که چند روز بعد از لیزیک از محل کار خود مرخصی بگیرید تا به خودتان فرصتی برای کاهش هر گونه ناراحتی و اختلالات بینایی رایج پس از لیزیک، مانند تابش خیره کننده و هاله های اطراف نور بدهید. هنگامی که برای اولین بار پس از جراحی چشمتان را باز می کنید، احتمالاً احساس می کنید که بینایتان مه آلود است و همچنین ممکن است پس از از بین رفتن بی حسی موضعی، کمی احساس خارش و سوزش داشته باشید. این علائم معمولاً در عرض چند ساعت کاهش می یابد. بر اساس توضیحات کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده (NLM) احتمالاً در روز جراحی تاری دید خواهید داشت، اما این وضعیت معمولاً روز بعد برطرف می شود.
مجدداً تاکید می کنیم که خیلی مهم است که برای چندین روز پس از لیزیک چشم های خود را مالش ندهید یا ضربه نزنید تا از جابجایی فلپ جلوگیری شود و احتمال عفونت به حداقل برسد. بینایی شما می‌تواند به سرعت چند روز پس از عمل لیزیک تثبیت شود، اما روند بهبودی حدود سه تا شش ماه طول می‌کشد تا اینکه به ثبات بینایی نهایی برسید و دید شما کامل شود.

جدول زمانی کلی بهبودی لیزیک یا فمتولیزیک و دستورالعمل‌های بهبودی در زیر بیان شده است:

     6 ساعت اول پس از لیزیک یا فمتولیزیک:

  • چشمان خود را بسته نگه دارید و از نورهای شدید اجتناب کنید.
  • این احتمال وجود دارد که در چند ساعت اول پس از جراحی کمی احساس ناراحتی کنید.
  • پزشک ممکن است داروهایی برای کنترل درد و احتمالاً قطره های چشمی تجویز کند تا چشم های شما را مرطوب نگه دارد و از عفونت پیشگیری کند.

     24 ساعت اول پس از لیزیک یا فمتولیزیک:

  • تا حد امکان از فشار دادن چشم خود خودداری کنید.
  • حتی الامکان از مطالعه،  تماشای تلویزیون و زمان تماشای صفحه نمایش، از جمله تلفن های هوشمند، بازی های ویدیویی و رایانه خودداری کنید.
  • احتمالاً به شما یک محافظ چشم داده می شود تا حداقل در شب از آن استفاده کنید تا از ضربه زدن یا مالیدن چشمان خود جلوگیری کنید.
  • می توانید یک روز بعد از عمل لیزیک دوش بگیرید. مراقب باشید که صابون یا سایر محصولات شیمیایی وارد چشم شما نشود.
  • به محض اینکه دید شما به اندازه کافی واضح باشد، می توانید رانندگی کنید.
  • برای بررسی بهبودی خود باید توسط جراح خود ویزیت شوید.

     1 تا 2 هفته پس از  لیزیک یا فمتولیزیک:

  • معمولاً می توانید در عرض یک هفته پس از عمل فمتولیزیک یا لیزیک ورزش را شروع کنید، اما باید حداقل تا یک ماه از ورزش های تماسی خودداری کنید.
  • برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش، هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • از قطره های چشمی ارائه شده  برای به حداقل رساندن خشکی چشم استفاده کنید.
  • حداقل یک یا دو هفته بعد از لیزیک ازآرایش چشم، کرم یا لوسیون دور چشم خودداری کنید تا این محصولات وارد چشم شما نشوند و به طور بالقوه باعث عفونت نشوند.
  • همچنین باید حداقل تا دو هفته پس از لیزیک از شنا در آب‌هایی که ممکن است آلوده باشند، مانند استخرها، جکوزی‌های آب گرم، اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها خودداری شود.

     1 ماه پس از لیزیک یا فمتولیزیک:

  • در این مرحله، معمولاً می توانید به فعالیت های سنگین از جمله ورزش بازگردید.
  • بهتر است برای مدتی از عینک های ورزشی استفاده کنید تا به چشمان شما کاملاً التیام یابد.

     3 تا 6 ماه پس از لیزیک یا فمتولیزیک:

  • در این مدت، چشم های شما به بهبودی ادامه می دهند و بینایی شما به تدریج بهبود می یابد.
  • عیوب انکساری قابل توجه، مانند نزدیک بینی شدید ( میوپی)، به طور بالقوه ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا بهبود یابد، زیرا این جراحی ها می توانند تهاجمی تر از جراحی های اصلاح کننده شماره های خفیف تر باشند.
  •  در تمام جلسات ویزیت های بعدی با پزشک خود شرکت کنید و به برنامه بهبودی که توسط تیم مراقبت جراحی شما ارائه می شود پایبند باشید.

کمک به بهبودی چشم

 افراد با هم متفاوت هستند و عمل لیزیک یا فمتولیزیک برای هر فردی شرایط خاص خود را دارد. به این ترتیب، روند بهبودی و برنامه مراقبت های پس از آن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. حتماً برنامه ای را که توسط تیم مراقبت های جراحی شما مشخص شده است را برای نتایج مطلوب دنبال کنید.
اختلالات بینایی مانند دید ضعیف در شب، تابش نور خیره کننده و هاله اطراف چراغ ها و دوبینی می تواند از عوارض لیزیک باشد. ممکن است برای چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشند. خشکی بیش از حد چشم  می تواند تا شش ماه پس از لیزیک ادامه داشته باشد.
اگر پس از لیزیک از چشم ها به درستی مراقبت نشود، عوارض ناشی از بهبود فلپ، مشکلات بینایی یا عفونت ممکن است رخ دهد. برای به حداقل رساندن خطرات و عوارض احتمالی ناشی از لیزیک، مراقبت از چشم ها در طول فرآیند بهبودی ضروری است.

نکات کلیدی در مراقبت های پس از جراحی لیزیک یا فمتولیزیک

پس از انجام این روش کم تهاجمی، پزشک پروتکل بهبودی را توضیح می دهد. این پروتکل که باعث بهبود سریع و نتایج بینایی بهتر می شود. این نکات می تواند به شما کمک کند تا در برابر بیشتر خطرات جراحی لیزیک از چشمتان محافظت کنید.

1. از فعالیت هایی که باعث خستگی چشم می شود خودداری کنید.
در 24 ساعت اول پس از انجام لیزیک، باید به چشمانتان استراحت دهید و خیلی کم کارهای چشمی انجام دهید. از فعالیت هایی که نیاز دارند چشمان خود را تحت فشار قرار دهید خودداری کنید. این مراقبت ها شامل:
 
2. از نورشدید اجتناب کنید و از عینک آفتابی محافظ و کلاه استفاده کنید.
  • در چند روز اول پس از جراحی، چشمان شما به نور حساس خواهند بود. وقتی در داخل خانه هستید، از نور شدید اجتناب کنید.
در طول روز در ساعات  نور شدید خورشید از بیرون رفتن خودداری کنید. اگر در طول روز به بیرون از منزل می روید، از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنید. از چشم ها در برابر اشعه های قدرتمند خورشید محافظت کنید.
 
3. قطره های اشک مصنوعی همراه داشته باشید و از آنها استفاده کنید.
سندرم خشکی چشم یکی از عوارض جانبی اولیه جراحی لیزیک است و این عارضه ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از عمل برای شما اتفاق بیفتد. یک راه حل - این است که قطره های اشک مصنوعی را همیشه همراه خود داشته باشید – و مرتباً از آنها استفاده کنید.

4. از اتاق ها و مکان های خشک، دود آلود و غبارآلود خودداری کنید.
اگرچه این توصیه کوتاه مدت است، اما برای چند هفته و ماه های اول پس از جراحی به قوت خود باقی می ماند. دود و گرد و غبار دشمنان خاموش چشم هستند و باعث خشکی چشم می شوند که منجر به تحریک و ناراحتی غیرضروری چشم می شود.

5. طبق برنامه برای ویزیت ها مراجعه کنید.
معاینات منظم به پزشک اجازه می دهد تا پیشرفت بهبودی شما را تحت نظر داشته باشد و هرگونه عوارض ناشی از جراحی را تشخیص دهد. یک متخصص آموزش دیده به راحتی هر گونه اختلال را متوجه می شود وبه طور موثر درمان می کند.

سایر نکاتی را که باید پس از عمل لیزیک و فمتولیزیک مراعات کنید و مواردی که باید از آنها اجتناب کنید.
  •      برای رانندگی صبر کنید تا بتوانید به اندازه کافی واضح ببینید.
  •      حداقل یک ماه از مالش چشم ها خودداری کنید.
  •      برای دوش گرفتن وشستن موهایتان حداقل یک روز  صبر کنید. تا جایی که می توانید سعی کنید هنگامی که این کار را انجام می دهید، از ورود شامپو، آب دوش و صابون به چشم هایتان جلوگیری کنید.
  •      تا زمانی که پزشک توصیه کرده – حداقل یک هفته در شب هنگام خواب - از محافظ چشم استفاده کنید .
  •      برای چند هفته از اسپا، گرداب، جکوزی، سونا و استخر دوری کنید.
  •      استرحت کنید و در دو تا سه روز اول در هیچ فعالیت سنگینی مانند ورزش شرکت نکنید.
  •      به مدت یک یا دو هفته ازآرایش چشم یا استفاده از لوسیون یا کرم در نزدیکی چشم خودداری کنید. مراقب ورود مواردی مانند کرم موبر و اسپری موبه چشم هایتان باشید.
  •      چند هفته قبل از بازگشت به ورزش صبر کنید و هنگام انجام ورزش های تماسی چند ماه از عینک های محافظ چشم استفاده کنید.
  •      به طور مرتب از قطره های چشمی برای جلوگیری از خشک شدن چشم ها استفاده کنید.

بلافاصله پس از عمل لیزیک، احتمالاً اشکریزش، قرمزی، حساسیت به نور،  اندکی تورم، درد، احساس سوزش، تاری دید و احساس وجود جسم خارجی را تجربه خواهید کرد. این عوارض جانبی کوتاه مدت هستند و باید در عرض چند ساعت برطرف شوند.
در ویزیت های بعدی، یعنی یک یا دو روز اول پس از جراحی،باید دید واضح تری داشته باشید و ناراحتی کمتری داشته باشید. اگر به نظر می رسد شرایط بدتر می شود یا برطرف نمی شود، به پزشک مراجعه کنید.
طبق نظر انجمن جراحی عیوب انکساری آمریکا بینایی شما باید ظرف چند ماه پس از لیزیک تثبیت شود و 90 درصد افراد پس از عمل حداقل بینایی 20/20 را تجربه خواهند کرد. بهبودی در فمتولیزیک و لیزیک نسبتا سریع است. اگر از برنامه هال مراقبتی پزشک و تیم جراحی خود پیروی کنید، میزان بهبودی و موفقیت بینایی خود را افزایش خواهید داد.

 برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره در مورد جراحی فمتو لیزیک می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری تماس بگیرید.

جراحیهای چشم