تاری دید پس از جراحی آب مروارید

تاری دید پس از جراحی ب مروارید Blurry Vision After Cataract Surgeryتاری دید یک واکنش رایج به جراحی آب مروارید است زیرا چشم شما به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد و با عدسی که در چشم شما کارگذاشته شده، سازگار شود. تاری دید از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. برخی افراد ممکن است یک روز تاری بینایی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر تاری را برای چند روز تجربه کنند.
جراحی آب مروارید بسیار موفقیت آمیز است. برداشتن آب مروارید و جایگزینی آن با یک لنز داخل چشمی مصنوعی جدید منجر به بهبود چشمگیری در بینایی می شود. اما به همان اندازه که بهبودی پس از جراحی آب مروارید سریع است، باز هم آنی نیست.  برخی از افراد ممکن است بعد از جراحی آب مروارید تا مدتی تاری دید داشته باشند.
دید بلافاصله پس از جراحی آب مروارید تار خواهد شد. علاوه بر آن، قطره های چشمی یا خشکی چشم بزرگترین علت تاری دید پس از جراحی آب مروارید است. همچنین علل کمتر رایجی مانند ورم قرنیه، عفونت و حتی "کدورت کپسول خلفی عدسی" نیز می توانند عامل تاری دید باشند.
موارد زیادی زیادی باعث تاری دید می شوند. بنابراین اجازه دهید آن را به چند دسته مختلف تقسیم کنیم:
  •      تاری دید درست بعد از جراحی آب مروارید    
  •      دلایل بسیار رایجی که باعث می شود دید در دوره های بعدی تار باشد.
  •      دلایل پزشکی کمتر رایج که ارزش دانستن دارد
  •      علل وخیم تاری دید

تاری دید درست بعد از جراحی آب مروارید

بلافاصله پس از خارج کردن آب مروارید، به چند دلیل همه چیز تار است. منظورم این است که اگر همین الان عمل آب مروارید انجام داده باشید. خوشبختانه همه اینها ظرف یک یا دو روز پس از جراحی آب مروارید بهبود می یابند.

باز بودن مردمک

برای اینکه جراح، بتواند به آب مروارید دسترسی پیدا کند، مردمک چشم باید گشاد شود. در بیشتر این موارد باز شدن مردمک حدود 6-4 ساعت پس از جراحی آب مروارید طول می کشد. حتی گاهی اوقات ممکن است مردمک کمی بیشتر باز بماند.
زمانی که مردمک چشم ها باز باشد، تاری دید بیشتر است (علاوه بر اینکه همه چیز درخشنده تر از حالت عادی است). هنگامی که مردمک بزرگ است، نور اضافی می تواند وارد چشم شود. همه این نور به طور کامل نمی تواند روی پرده شبکیه چشم متمرکز شود. این حالت باعث ایجاد علائم تابش خیره کننده و هاله بینی می شود که می تواند باعث تاری بیشتر دید شما شود.

تحریک سطح چشم

در سطح قرنیه یک لایه نازک از سلول ها به نام سلول های اپیتلیال وجود دارد. این سلول ها از سلامت بقیه قرنیه محافظت و نگهداری می کنند. هنگامی که این سلول ها کاملا سالم هستند، این سلول ها کاملاً شفاف هستند و به شما امکان دیدن را می دهند. اما این لایه از سلول ها در حین جراحی آب مروارید آزرده می شود.
اولاً، ضد عفونی کننده اصلی مورد استفاده برای جلوگیری از عفونت پس از جراحی آب مروارید، بتادین است. برای از بین بردن باکتری ها عالی عمل می کند! اما همچنین از نظر فنی برای چشم نیز سمی است (اما به اندازه کافی سمی نیست که بر توانایی ضد باکتریایی آن غلبه کند). بتادین باعث تحریک لایه اپیتلیال و کدر شدن آن می شود.
علاوه بر این، چشم می تواند در طول جراحی آب مروارید بیشتر خشک شود. در طول عمل برای باز نگه داشتن چشم ها از وسیله ای برای جدا کردن پلک ها از هم استفاده می شود. این باعث می‌شود که نگران باز نگه داشتن چشم‌های خود یا پلک زدن در طول عمل نباشید. اما پلک زدن نقش اساسی برای چشم دارد. پلک زدن لایه اشکی طبیعی روی سطح چشم شما را بازسازی می کند. بدون پلک زدن، این لایه اشک خشک می شود.
در حین جراحی آب مروارید، لایه اشکی شما خشک می شود. برای جلوگیری از خشک شدن سطح چشم، جراح دائماً روی سطح چشم مایع و یا ژل می ریزد. اما همچنان چشم کمی بیشتر از حد معمول خشک می شود. این خشکی به "آزرده شدن" و کدر شدن اپیتلیوم پس از جراحی آب مروارید کمک می کند.
این مساله باعث می شود که دید شما بعد از عمل تار و مه آلود شود، اما در اغلب موارد این حالت بعد از یک خواب خوب در شب بعد از عمل بهبود می یابد.

تورم قرنیه

در طرف مقابل اپیتلیوم، یعنی داخلی ترین لایه قرنیه، یک لایه دیگر از سلول ها به نام اندوتلیوم قرار دارد. نقش این سلول ها پمپاژ آب اضافی از قرنیه به بیرون است.
سطح داخل قرنیه با آب (مایع زلالیه) در تماس است. بنابراین، این سلول‌ها دائماً در تلاش هستند تا آب اضافی را که به قرنیه راه پیدا می‌کند، خارج کنند.
آب اضافی که وارد قرنیه می شود می تواند باعث تورم آن شود. این تورم ساختارشفاف قرنیه را تغییر می دهد و باعث کدر شدن آن می شود. این تورم همچنین در تمرکز نور توسط قرنیه اختلال ایجاد کرده و باعث تاری دید می‌شود.
در حین جراحی آب مروارید دو اتفاق می افتد. در طی عمل فیکو، از امواج ماوراء صوت برای شکستن آب مروارید استفاده می شود. اگر این امواج ماوراء صوت در نزدیکی سلول‌های اندوتلیال اعمال شوند، می‌توانند سلول‌های اندوتلیال را آزرده کرده یا حتی به آن‌ها آسیب بزنند و از پمپاژ آب به بیرون قرنیه جلوگیری کنند.
     از آنجایی که بافت های چشم همه در مایع غوطه ور هستند، جراحی آب مروارید به اصطلاح کاملاً "زیر آب" انجام می شود. از آنجایی که برای خارج کردن ذرات ناشی از خرد کردن آب مروارید باید آن را در مایع سرم حل و از چشم خارج کنیم، با مکشی که در دستگاه ایجاد می شود مقداری مایع از چشم خارج و همزمان مایع تازه به فضای داخل چشم وارد می شود. گاهی اوقات ورود این مایع می تواند آب اضافی را به قرنیه وارد کند و باعث تورم بیشتر شود. همچنین برای بستن برش های آب مروارید عمداً برای ایجاد مقداری تورم و بستن برش های آب مروارید بدون نیاز به بخیه، در لبه های برش مقداری آب به داخل نسج قرنیه تزریق می شود.
اگر آب اضافی وارد قرنیه شده و سلول های اندوتلیال دچار اختلال باشند، می تواند در قرنیه تورم ایجاد شود. با پیش بینی این موضوع، جراح آب مروارید یک پوشش ژل ضخیم را روی سلول های اندوتلیال قرار می دهد تا از آنها محافظت کند و تورم پس از جراحی آب مروارید را محدود کند.  این تصمیم کار خوبی است. در اکثر موارد قرنیه بعد از عمل آب مروارید، تورم زیادی ندارد. اما در مواردی که آب مروارید پیشرفته و بسیار متراکم باشد، می تواند منجر به تورم بسیار بیشتر، پس از جراحی آب مروارید شود.
بسته به میزان تورم، رفع آن ممکن است یک یا چند روز یا در موارد نادر تا یک هفته طول بکشد.

تاری دید پس از جراحی ب مروارید Blurry Vision After Cataract Surgeryتاری دید در دوره بعد از مراحل ابتدایی بهبودی پس از جراحی آب مروارید

هنگامی که چند روزی از عمل آب مروارید سپری می شود، علل تاری دید پس از آب مروارید به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در ابتدا دلایل تاری دید شایع ترند اما به تدریج از تعداد آنها کاسته می شود.

محدودیت های لنز داخل چشمی مصنوعی

عدسی طبیعی داخل چشم تقریباً مسئول یک سوم قدرت انکساری چشم شماست. پس از برداشتن این لنز، برای ادامه ایفای این نقش، باید با یک لنز مصنوعی جایگزین آن شود.
سه نوع اصلی از لنزهای مصنوعی برای جراحی آب مروارید استفاده می شود:
     لنزهای استاندارد یا پایه
     لنزهای اصلاح کننده آستیگماتیسم یا توریک
     لنزهای ویژه، بر اساس سبک زندگی یا چند کانونی
لنزهای استاندارد فقط قادر به تصحیح دید در یک فاصله کانونی هستند. به طور معمول پس از جراحی آب مروارید، قدرت این عدسی برای دید خوب در فاصله دور انتخاب می شود. این بدان معنی است که این لنز فقط برای دید از راه دور تمرکز می کند. هنگام تلاش برای خواندن از نزدیک، دید شما تار خواهد بود. پس باید برای اصلاح دید نزدیک ازعینک مطالعه استفاده کرد.
علاوه بر این لنزهای استاندارد آستیگماتیسم را اصلاح نمی کنند. هر آستیگماتیسمی که پس از جراحی آب مروارید باقی مانده باشد، دید را تار می کند. عینک های طبی این آستیگماتیسم باقیمانده را اصلاح می کنند تا بینایی را تیزتر کنند.
لنزهای توریک نوع ارتقاء یافته  لنزهای استاندارد هستند. عملکرد این لنزها مانند لنزهای استاندارد است مگر اینکه می توانند آستیگماتیسم را نیز اصلاح کنند. بنابراین، هنگامی که این لنزها برای دید دور تنظیم شده باشند، دید از راه دور واضح خواهید داشت اما همچنان برای دیدن از نزدیک به عینک مطالعه نیاز دارید.
لنزهای متناسب با سبک زندگی برای اصلاح نه تنها دید از راه دور بلکه همچنین دید نزدیک طراحی شده اند. این لنزها همچنین در انواع توریک برای اصلاح آستیگماتیسم عرضه می شوند. بسته به اینکه از کدام لنز استفاده می شود، این لنزها می توانند شما را برای همه چیز از عینک بی نیاز کنند یا همچنان برای کارهای خاص به عینک نیاز داشته باشید.
توجه: با کار گذاری لنزهای چند کانونی یک تبادل کوچک بین رهایی از عینک و وضوح کامل بینایی ایجاد می کنیم. به ندرت ممکن است فرد متوجه کاهش جزئی کنتراست شود. اما اکثریت قریب به اتفاق آن را متوجه نمی شوند یا آنقدر اذیت نمی شوند که نخواهند از عینک مطالعه رهایی پیدا کنند.
اگر همه محاسبات بی نقص باشد، دید شما کامل خواهد بود. اما متاسفانه تکنولوژی امروزی اجازه نمی دهد که همه چیز همیشه عالی باشد. این بدان معنی است که در برخی از افراد کمی از شماره چشم باقی می ماند.

عیب انکساری یا شماره چشم باقیمانده

شماره چشم باقیمانده شایع‌ترین دلیلی است که باعث می‌شود بعد از جراحی آب مروارید، دید شما تار باشد. این عیب انکساری باقیمانده می تواند باعث ایجاد  نزدیک بینی، دوربین بینی یا  آستیگماتیسم اضافی در شما شود (حتی اگر لنزی را در چشم بگذاریم که آستیگماتیسم را اصلاح می کند).
محاسباتی که قبل از جراحی آب مروارید انجام می دهیم، قدرت ایده آل لنز مصنوعی جدید را به ما می دهد. اما اندازه گیری ها به فاکتورهای خاصی بستگی دارد تا کاملا دقیق باشد. به عنوان مثال، اگر لنز مصنوعی جدید در وضعیت کمی متفاوت در چشم قرار گیرد، شماره چشم را تغییر می دهد! در دست بهترین جراحان با تجهیزات و محاسبات عالی فاکتورهایی وجود دارد که هنوز خارج از کنترل فعلی ما هستند.
به همین دلیل، در تعداد اندکی از بیماران مقدار کمی از شماره چشم باقی می ماند. گرچه باز هم این عیب انکساری باقیمانده آنقدر کم است که تعداد قابل توجهی از این بیماران متوجه آن نمی شوند.
افراد خاصی هستند که در معرض خطر بیشتری برای باقی ماندن شماره چشم هستند. محاسبات مورد استفاده برای محاسبه قدرت ایده آل لنز برای چشم هایی بهترین کارایی را دارد که پارامترهایی معمول داشته باشند. با این حال، این پارامترها در برخی از چشم ها خارج از حد متعارف هستند.
این گروه های خاص در معرض خطر بیشتری برای داشتن شماره چشم باقی مانده پس از جراحی آب مروارید هستند. 
اگر بعد از جراحی آب مروارید با عیب انکساری باقی مانده مواجه شدید، چند روش وجود دارد که می تواند آن را اصلاح کند. اگر شماره چشم به اندازه کافی کم باشد، ممکن است حتی متوجه آن نشوید یا از آن ناراحت نشوید. اما اگر اذیت می شوید، عینک ساده ترین راه است (اما این روش مورد علاقه افرادی که می خواهند با جراحی آب مروارید از عینک خلاص شوند، نیست).
گاهی اوقات که از لنز توریک استفاده شده که برای اصلاح آستیگماتیسم باقیمانده ممکن است نیاز به چرخاندن لنز در داخل چشم باشد. به ندرت ممکن است یک لنز با لنز با قدرت متفاوت تعویض شود. اما اغلب، خطای باقیمانده انکساری را می توان با جراحی با روش جراحی لیزری چشم مانند لیزیک یا PRK اصلاح کرد. (همچنین مطلب <<بهترین روش اصلاح نمره باقیمانده چشم بعد از جراحی آب مروارید چیست؟ >>را مطالعه کنید).

خشکی چشم

هنگامی که چشم شما خشک می شود، می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. به ویژه، خشکی چشم باعث نوسان بینایی می شود.
در سطح قرنیه لایه ای از اشک به نام لایه اشکی وجود دارد. این لایه قرنیه را از خشک شدن محافظت می کند و همچنین مواد مغذی ضروری را برای قرنیه فراهم می کند.
اما علاوه بر آن، لایه اشک در واقع اولین محل در عبور نور از چشم ما است. هر چیزی که می بینیم باید قبل از عبور از چشم، ابتدا از لایه اشک عبور کند.
وقتی لایه اشکی خوب باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد زیرا لایه اشک شفاف و صاف خواهد بود و کاملاً با قرنیه زیر مطابقت دارد.
اما وقتی فیلم اشک خشک می شود، داستان متفاوتی داریم. لایه اشک می تواند نامنظم و لکه دار شود. این کار نور را پراکنده می کند و باعث تاری دید می شود.
برای بسیاری از افراد مبتلا به خشکی چشم، با هر پلک زدن لایه اشکی صاف می شود و دید واضح می شود. اما چند ثانیه بعد لایه اشک خشک می شود و دید دوباره تار می شود.
این نوسان بینایی ناشی از خشکی چشم پس از جراحی آب مروارید نیز مهم است و می تواند به تاری دید پس از جراحی آب مروارید کمک کند.
این امر به ویژه پس از جراحی آب مروارید صادق است زیرا ممکن است خشکی چشم بیشتر شود. پس از عمل التهاب اضافی ناشی از جراحی آب مروارید و تحریک قطره های چشمی وجود خواهد داشت. هر دوی این عوامل می توانند باعث بدتر شدن خشکی چشم در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید شوند. اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده می تواند برای درمان این خشکی اضافی چشم پس از جراحی آب مروارید مفید باشد.
(همچنین مطلب <<آیا جراحی آب مروارید می تواند باعث خشکی چشم شود؟  >>را مطالعه کنید).

علل کمتر شایع تاری دید درهفته ها تا ماه ها یا سال ها پس از جراحی آب مروارید

پس از پشت سر گذاشتن دوران ابتدایی پس از عمل جراحی آب مروارید، همچنان ممکن است تغییراتی در بینایی شما ایجاد شود. این تغییرات حتی با وجود یک عمل جراحی کاملاً طبیعی می تواند اتفاق بیفتد. دید شما ممکن است در ابتدا خوب باشد و بعداً تار شود.

بهترین و جدیدترین درمان آب مروارید چیست The Best and New Treatment of Cataract آب مروارید ثانویه

آب مروارید در داخل چشم در محفظه ای به نام کپسول عدسی قرار دارد.  هنگامی که آب مروارید برداشته می شود، این کپسول حفظ می شود زیرا محل مناسبی برای قرار دادن لنز مصنوعی جدید در داخل چشم است.
اما گاهی اوقات، ذرات میکروسکوپی آب مروارید ممکن است پس از جراحی آب مروارید باقی بمانند و روی کپسول رشد کنند. این موضوع باعث کدر شدن کپسول می شود. اصطلاح درست آن، کدورت کپسول خلفی است، اما اغلب به آن آب مروارید ثانویه گفته می شود، زیرا ممکن است فرد احساس کند که آب مروارید عود کرده است.
کدورت کپسول خلفی عدسی می تواند از ماه ها تا سال ها بعد از جراحی آب مروارید اتفاق بیفتد. اما خوشبختانه یک درمان بسیار آسان به نام کپسولوتومی یاگ وجود دارد که از لیزر یاگ برای ایجاد یک سوراخ در کپسول برای پاک کردن مسیر بینایی استفاده می کنیم.

تورم در شبکیه چشم

به ندرت، التهاب باقی مانده از جراحی آب مروارید می تواند باعث تورم شبکیه شود. این مشکل معمولا حدود یک ماه پس از جراحی آب مروارید رخ می دهد. هنگامی که شبکیه چشم دچار تورم می شود، منجر به تاری دید می شود.
خوشبختانه، تورم شبکیه اغلب به طور موثر با قطره های چشمی استروئیدی درمان می شود تا بینایی بهتر شود.

دو علت وخیم و اورژانسی از دست دادن بینایی

همه موارد فوق الذکر می توانند باعث تاری دید شوند، اما قابل درمان هستند و مجدداً بینایی بهبود می یابد. خوشبختانه قسمت عمده علل تاری دید پس از جراحی آب مروارید نیز همین موارد است. اما از آنجایی که جراحی آب مروارید به هر حال یک جراحی است، موارد شدید (اما نادر) تاری دید وجود دارد که دانستن آنها حائز اهمیت است.

عفونت

ابتلا به عفونت پس از جراحی آب مروارید، به نام اندوفتالمیت، نادر است. خطر عفونت تقریباً یک مورد از هر 10000 جراحی است. اما اتفاق می افتد.
عفونت می تواند در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید رخ دهد. عفونت منجر به تاری دید می شود که می تواند بسیار شدید شود. در موارد عفونت قرمزی و درد چشم افزایش یابد.
اگر در چند هفته اول پس از جراحی آب مروارید دچار افت قابل توجهی در بینایی خود شدید، حتما با چشم پزشک تماس بگیرید.
مهم است که عفونت را در اسرع وقت درمان کنید تا از آسیب رساندن عفونت به شبکیه ظریف پشت چشم جلوگیری شود. کنترل عفونت معمولا با تزریق آنتی بیوتیک توسط متخصص شبکیه انجام می شود.

جداشدگی شبکیه

در داخل چشم یک ماده ژله مانند به نام زجاجیه وجود دارد. این زجاجیه به مرور زمان تجزیه می شود و در نهایت از شبکیه پشت چشم جدا می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است متوجه اجسم شناور بیشتری در چشم شوید.  جدا شدگی زجاجیه به دنبال جراحی آب مروارید بیشتر اتفاق می افتد.
این زجاجیه ممکن است به بخش‌هایی از شبکیه اتصال محکم‌تری داشته باشد. با جدا شدن زجاجیه از شبکیه ممکن است سوراخی در شبکیه ایجاد شود و یا منجر به پارگی و جداشدگی شبکیه شود.
جدا شدگی زجاجیه  یا پارگی شبکیه باعث ایجاد جرقه های نورانی و مگس پران می شود. پارگی یا سوراخ شبکیه توسط متخصص شبکیه با استفاده از لیزر برای ایجاد مانع در اطراف سوراخ، درمان می شود. اما اگر درمان نشود، مقداری مایع می تواند زیر این سوراخ برود و باعث جدا شدن شبکیه شود.
جداشدگی شبکیه نیز یک اورژانس است. جداشدگی شبکیه می تواند باعث از دست دادن دائمی بینایی شود. بنابراین، در صورت مشاهده سایه یا پرده در میدان بینایی، مهم است که با چشم پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید تا پارگی شبکیه را ترمیم کنید.

خلاصه

تاری دید پس از جراحی آب مروارید می تواند استرس زا باشد، اما در اکثریت قریب به اتفاق موارد دلایل آن ساده است و به آسانی قابل درمان است. برخی موارد اورژانسی وجود دارد که دانستن آنها برای جلوگیری از، از دست دادن بینایی در موارد بسیار نادری ضروری است. همکاری با پزشک می تواند به درمان این تاری دید کمک کند و به شما این امکان را می دهد که پس از جراحی آب مروارید بهترین دید را داشته باشید.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.

 

جراحیهای چشم