خستگی چشم

خستگی چشم Eye Strainخستگی چشم یا آستنوپیا، یک بیماری شایع چشم است که با علائم غیر اختصاصی مانند خستگی و درد در داخل یا اطراف چشم ظاهر می شود. تاری دید، سردرد، و گهگاه دوبینی اغلب پس از استفاده طولانی‌مدت از رایانه، دستگاه‌های دیجیتال، تلفن، مطالعه یا رانندگی در مسافت های طولانی ایجاد می شود.  خستگی چشم یک وضعیت ناراحت کننده است اما وخیم نیست. خستگی چشم را می توان با محدود کردن فعالیت هایی که باعث خستگی چشم می شود و ایجاد تغییر در سبک زندگی کنترل کرد..

خستگی چشم چیست؟

خستگی چشم یک بیماری شایع است که در اثر استفاده شدید از چشم‌ها مانند مطالعه یا رانندگی در مسافت‌های طولانی ایجاد می‌شود. در سال‌های اخیر، علت اصلی آن استفاده گسترده از رایانه یا سایر دستگاه‌های دیجیتالی مانند تلفن‌های همراه یا آی‌پد است. به این نوع خستگی چشم، " خستگی چشم ناشی از کار با کامپیوتر" می گویند.
خستگی چشم می تواند باعث ناراحتی شود، اما معمولاً یک بیماری جدی نیست. برای کاهش یا جلوگیری از خستگی چشم می توان اقدامات زیادی انجام داد.

چه چیزی باعث خستگی چشم می شود؟

خستگی چشم ناشی از تمرکز شدید چشم ها در حین کار است. علل آن می تواند شامل موارد زیر باشد:
     رانندگی
     مطالعه
     استفاده از کامپیوتر و تلفن همراه
     کار به مدت طولانی بر روی جزئیات (خیاطی، نوشتن)
انجام این کارها در نور کم می تواند خستگی چشم را تشدید کند.
افرادی که دارای مشکلات قبلی چشم هستند، مانند بینایی اصلاح نشده یا عدم تعادل عضلانی، بیشتر در معرض خطر خستگی چشم هستند. استرس و خستگی نیز می تواند به خستگی چشم کمک کند.
خستگی چشم دیجیتال چندین علت متمایز دارد. محققان دریافته‌اند که وقتی افراد از رایانه یا سایر صفحه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، کمتر پلک می‌زنند. این امر منجر به خشکی چشم می شود که می تواند به خستگی چشم کمک کند. دستگاه‌های دیجیتال همچنین می‌توانند به دلیل تابش خیره‌کننده‌شان یا زمانی که کنتراست ضعیفی بین متن و پس‌زمینه وجود دارد، باعث خستگی چشم شوند. فاصله نامناسب از صفحه نمایش و نور ضعیف نیز می تواند منجر به خستگی چشم شود.

علائم خستگی چشم چیست؟

 علائم رایج خستگی چشم عبارتند از:

خستگی چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

خستگی چشم طی معاینه چشم پزشکی تشخیص داده می شود. در طول این معاینه، چشم پزشک در مورد موضوعات زیر با شما بحث خواهد کرد:
  •      - چه علائمی را تجربه می کنید؟
  •      - چه زمانی این علائم رخ می دهند و چه کارهایی ممکن است در زمان وقوع آنها انجام دهید؟
پزشک همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی برای بررسی عدم تعادل عضلات چشم ها، عیوب انکساری اصلاح نشده (نزديک بيني، دور بيني یا آستيگماتيسم) و سایر مسائل مربوط به خود چشم انجام دهد.
اغلب اوقات، خستگی چشم خود به خود از بین می رود. در این موارد شما نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. خستگی چشم معمولاً با تغییرات ساده در سبک زندگی و آگاهی از کارهایی که چشم را تحریک می کند قابل درمان است. با این حال، اگر خستگی چشم شما شدید یا طولانی مدت باشد، باید به دنبال معاجات پزشکی باشید تا مشکلات وخیم تر را رد کنید.

خستگی چشم چگونه درمان یا مدیریت می شود؟

خستگی چشم Eye Strainخستگی چشم معمولا با تغییر سبک زندگی درمان می شود. این کار ممکن است شامل استفاده از عینک برای فعالیت های خاص مانند مطالعه باشد. استراحت در خواندن، نوشتن و رانندگی نیز می تواند به کاهش خستگی چشم کمک کند.
سایر نکات برای کاهش فشار چشم عبارتند از:
نکاتی برای کاهش خستگی چشم ناشی از استفاده از کامپیوتر شامل رعایت قانون 20-20-20 است. این قانون می گوید که هر 20 دقیقه یک بار 20 ثانیه استراحت کنید و به چیزی در فاصله 20 فوتی خود نگاه کنید.
نکات دیگر عبارتند از:
  •      - صفحه نمایش را کج کرده یا کمی بچرخانید.
  •      - به طور منظم صفحه نمایش خود را تمیز کنید زیرا لکه ها می توانند کنتراست را کاهش دهند.
  •      - از فیلر صفحه نمایش استفاده کنید.
  •      - با نور مناسب، تابش خیره کننده روی صفحه نمایش خود را کاهش دهید.
  •     -  از یک صندلی قابل تنظیم استفاده کنید.

آیا می توان از خستگی چشم جلوگیری کرد؟

با شناسایی علت مشکل و یافتن راه هایی برای اصلاح آن می توان از خستگی چشم جلوگیری کرد. استراحت کردن، افزایش میزان پلک زدن و نکات دیگر می تواند به محافظت از چشمان شما در برابر خستگی کمک کند. برخی از نکات و عادات کاری بیشتر برای کمک به جلوگیری از خستگی چشم عبارتند از:
  •      - استفاده از اشک مصنوعی زمانی که چشمان شما شروع به خشک شدن می کند.
  •      - استفاده از یک پارچه گرم و مرطوب روی چشم های خسته.
  •      - استفاده از مرطوب کننده حتی زمانی که چشمان شما احساس خشکی نمی کنند.

عوامل خطر برای فردی که دچار خستگی چشم است چیست؟

عوامل خطر برای خستگی چشم می تواند شامل موارد زیر باشد:
  •      - کار کردن در مقابل کامپیوتر یا صفحه نمایش برای مدت طولانی
  •      - انجام کارهایی که نیاز به تمرکز چشم برای مدت زمان طولانی دارد
  •      - ابتلاء به خشکی چشم
  •      - عدم تعادل عضلانی چشم ها
خستگی چشم می تواند آزاردهنده باشد، اما به ندرت بیشتر از یک مزاحمت است. با مراقبت از چشم و عادات کاری مناسب، باید بتوانید با موفقیت و به سرعت خستگی چشم را کاهش دهید.

جراحیهای چشم