درمان پیرچشمی با ورزش چشم

درمان پیرچشمی با ورزش چشم Presbyopia Treatment With Eye Exercisesآیا ورزش چشمی می تواند پیرچشمی را بهبود ببخشد؟

می دانید که ورزش برای بدن شما مفید است، اما آیا باید برای چشمان خود برنامه ورزشی داشته باشید؟ انواع مختلفی از تمرینات چشم وجود دارد، اما موثر بودن همه آنها ثابت نشده است. در این مقاله سعی داریم که توضیح دهیم که ورزش های چشم چه کاری را می توانند انجام دهند و چه کاری را نمی توانند انجام دهند.

ورزش های چشم چیست و چه کاری می توانند انجام دهند؟

 تمرینات چشم معمولاً با استفاده از عضلات چشم برای تغییر تمرکز بینایی انجام می شود. ورزش های ارتوپتیک ورزش های چشمی هستند که توسط چشم پزشک یا ارتوپتیست تجویز می شوند. ثابت شده است که این تمرینات تخصصی در درمان برخی از بیماری های چشمی مانند دوبینی (دیپلوپی) و آمبلیوپی (که معمولاً به عنوان تنبلی چشم شناخته می شود) مؤثر هستند.
 یک جستجوی سریع در اینترنت انواع بسیاری از تمرینات چشم را نشان می دهد، مانند روش بیتس، که ادعا می کند عیوب انکساری مانند نزديک بيني یا دور بيني را درمان می کند. طرفداران این نوع بینایی درمانی ادعا می کنند که اگر تمرینات چشمی را با پشتکار انجام دهید، می توانید نیاز به عینک را از بین ببرید. با این حال، هیچ مطالعه بالینی یا شواهد قابل اعتمادی وجود ندارد که این ادعاها را تأیید کند و چشم پزشکان عموماً موافق هستند که عینک و یا لنز تماسی و یا عمل جراحی چشم  روش‌های مؤثر اصلاح بینایی هستند.

ورزش های چشمی برای جلوگیری از خستگی چشم

درمان پیرچشمی با ورزش چشم Presbyopia Treatment With Eye Exercisesعلائم خستگی چشم شامل سردرد، تاری دید،  اشکریزش، حساسیت به نور و خشکی، قرمزی، سوزش یا  خارش چشم است. استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و استفاده زیاد از صفحه نمایش می تواند باعث خستگی چشم دیجیتال شود. این وضعیت می تواند ناراحت کننده باشد، اما به راحتی با تغییر سبک زندگی برطرف می شود و یکی از مواردی است که ورزش های چشم می تواند کمک کننده باشد. ورزش چشمی که معمولاً توسط چشم پزشکان برای پیشگیری یا درمان خستگی چشم توصیه می شود، قانون 20-20-20 نامیده می شود. معنی این ورزش این است که هر 20 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید و به مدت 20 ثانیه به فاصله  دور یعنی حدود 20 فوتی (6 متری یا بیشتر) نگاه کنید.

آیا می توانم با تمرینات چشمی از پیرچشمی پیشگیری یا پیشرفت آن را معکوس کنم؟

پیرچشمی از دست دادن طبیعی دید نزدیک است که به دلیل تغییر عدسی با افزایش سن رخ می دهد. بسیاری از مردم در حدود سن 40 سالگی شروع به کاهش بینایی نزدیک مرتبط با سن می‌کنند. اگر زمان زیادی را جلوی صفحه نمایش می گذرانید، ورزش هایی برای جلوگیری از خستگی چشم یک عادت هوشمندانه است، اما ورزش های چشمی علائم پیرچشمی را بهبود نمی بخشد. عینک مطالعه محبوب ترین گزینه برای درمان پیرچشمی است، اما اگر از ظاهر یا دردسرهای عینک خوشتان نمی آید، می توانید با چشم پزشک خود در مورد سایر درمان های پیرچشمی که از نظر بالینی اثبات شده است مشاوره کنید.

آیا می توانم ورزش چشمی برای بهبود دید نزدیک انجام دهم؟

نه، اما این یک افسانه رایج پیرچشمی است! حتی اگر ورزش بتواند عملکرد بسیاری از قسمت‌های بدن شما را بهبود ببخشد،پیرچشمی یکی از مواردی است که  "ورزش کردن" هیچ تاثیری بر آن ندارد. هیچ تمرین چشمی برای پیشگیری، اصلاح یا معکوس کردن پیرچشمی وجود ندارد.
 
"فیلم ورزش چشم" 

جراحیهای چشم