نزدیک بینی پیشرونده

 عوامل خطر، عوارض و کارهایی که والدین می توانند انجام دهند

نزدیک بینی پیشرونده Progressive Myopiaنزدیک بینی پیشرونده چیست؟

نزدیک بینی پیشرونده نزدیک بینی است که در کودکی سال به سال بدتر می شود. اگر نزدیک بینی به اندازه کافی پیشرفت کند، می تواند به نزدیک بینی بالا تبدیل شود که نزدیک بینی شدید نامیده می شود. نزدیک بینی بالا خطر ابتلای کودک به عوارض تهدید کننده بینایی در بزرگسالی را افزایش می دهد.
پیشرفت نزدیک بینی معمولا در دوران کودکی و نوجوانی رخ می دهد. با این حال، می تواند تا اوایل بزرگسالی نیز ادامه یابد.
نزدیک بینی اغلب به دلیل رشد بیش از حد کره چشم در محور جلو به عقب ایجاد می شود. در برخی افراد، این رشد ادامه دارد، بنابراین نزدیک بینی همچنان بدتر می شود.
دقیقاً نمس دانیم که چرا فقط برخی از کودکان نزدیک بین به نزدیک بینی پیشرونده مبتلا می شوند. اما شواهد نشان می دهد که ارتباط واضحی بین ایجاد نزدیک بینی، زمان صرف شده در خارج از منزل و فعالیت های چشمی از فاصله کم وجود دارد.
گذراندن زمان بسیار کم در خارج از منزل می تواند خطر نزدیک بینی را در کودکان افزایش دهد. صرف زمان بیش از حد در کار نزدیک نیز می تواند یک عامل باشد.
متخصصان بینایی این مراحل ساده را برای کمک به کاهش خطر شروع یا پیشرفت نزدیک بینی در کودکان توصیه می کنند:
     اطمینان حاصل کنید که کودکان 90 دقیقه در روز را در خارج از منزل زیر نور خورشید سپری می کنند.
     کودکان را تشویق کنید که در حین کار نزدیک استراحت کنند.
     استفاده از صفحه نمایش دیجیتال کودکان را غیر از انجام تکالیف مدرسه محدود کنید.
     به کودکان یادآوری کنید که کتاب ها و وسایل دیجیتالی خود را خیلی نزدیک به چشمان خود نگیرند.
نزدیک بینی پیشرونده یک مشکل رو به رشد است. در سال 2015، هولدن و همکارانش تخمین زدند که 2.8 درصد از جمعیت نزدیک بینی بالایی دارند. تا سال 2050، آنها بر این باورند که این رقم به تقریبا 10 درصد افزایش می یابد یعنی تنها در 35 سال چهار برابر می شود.

عوارض بالقوه نزدیک بینی

کودکان مبتلا به نزدیک بینی پیشرونده در بزرگسالی در خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی هستند.
این بیماری های چشمی به دلیل طویل شدن بیش از حد چشم است. با گذشت زمان، این رشد می تواند شبکیه و سایر بافت های چشم را کشیده و ضعیف کند.
هر چه نزدیک بینی بیشتر پیشرفت کند، این بافت ها کشیده تر و نازک تر می شوند. اینگونه است که نزدیک بینی پیشرونده می تواند منجر به عوارض جدی شود.
داشتن هر مقدار نزدیک بینی می تواند خطر ابتلا به این بیماری های چشمی را افزایش دهد. اما با افزایش میزان نزدیک بینی، خطر به طور تصاعدی افزایش می یابد. کسانی که نزدیک بینی بالا دارند:
     845.08 برابر خطر دژنراسیون ماکولا نزدیک بینی است.
     12.62 برابر خطر جداشدگی شبکیه.
     2.86 برابر خطر ابتلا به آب مروارید هسته ای.
اگر این شرایط ایجاد شود، می تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی یا نابینایی شود. افراد مبتلا به نزدیک بینی پیشرونده باید معاینات جامع چشمی مکرر برای نظارت بر علائم این عوارض داشته باشند.

کنترل نزدیک بینی

کنترل نزدیک بینی شامل راهکارهای مختلفی است که می تواند به کند کردن جدول زمانی نزدیک بینی پیشرونده کمک کند. گزینه ها عبارتند از:
     عینک کنترل نزدیک بینی
     لنزهای تماسی کنترل نزدیک بینی
گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل و استراحت های مکرر بینایی نیز کلیدی است، حتی قبل از شروع نزدیک بینی.
اگر فکر می کنید نزدیک بینی فرزندتان بدتر می شود، برای معاینه چشم با چشم پزشک برنامه ریزی کنید. آنها می توانند در مورد گزینه های کنترل نزدیک بینی در منطقه شما با شما صحبت کنند.

جراحیهای چشم