گل مژه Stye

گل مژه چیست؟

stye گل مژهگل‌مژه نتیجهٔ عفونت غدد چربی قاعدهٔ مژه ها و یا فولیکول مژه هاست. این عارضه می‌تواند در امتداد خط مژه ها و نزدیک پوست پلک (گل مژه خارجی) یا از سمت داخل پلک چشم (گل مژه داخلی) باشد. در هر دو حالت موضع دردناک، قرمز و متورم می‌شود؛ اما گل‌مژۀ خارجی معمولاً زیاد طول نمی‌کشد.

در لبه پلکها و کنار مژه ها، غدد چربی بنام غدد مایبومین قرار دارد که با ترشحات خود چربی سطح اشک را ایجاد کرده ومانع از خشک شدن چشم می شوندزمانی که این ترشحات، غیرطبیعی شوند و یا ریشه مژه ملتهب شود،گل مژه به وجود می آید. گل مژه به طور معمول می تواند پلک پایین یا بالا را گرفتارکند، در طول 4 یا 5 روز نوک آن متراکم تر می شود و سپس سر باز می کند.

فیلم گل مژه Stye Video

علائم گل مژه

ورم لبه پلک، درد و قرمزی آن از علائم گل مژه است. این علائم به مدت چند روز شدید شده و به تدریج فروکش می کند و گاهی اوقات اگر درمان لازم انجام نشود، تبدیل به شالازیون شده و ممکن است به جراحی و تخلیه نیاز پیدا کندگل مژه ممکن است در زمینه التهاب لبه پلک یا بلفاریت ایجاد شود. افرادی که مستعد آکنه (جوش) هستند، بیشتر در معرض زدن گل مژه قرار دارند. گاهی لبه پلک نیز التهاب پیدا می کند. گل مژه خیلی عفونی نیست. به طور معمول ، گل مژه هر بار فقط روی یک چشم ایجاد می شود.
علائم گل مژه می تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر گل مژه تا یک هفته بهبود پیدا نکرد باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

علل زمینه ساز گل مژه

موارد زیر می تواند خطر ابتلا به گل مژه را افزایش دهد:

•      استفاده از مواد آرایشی  تاریخ گذشته
  •      پاک نکردن آرایش چشم قبل از خواب
  •      اگر قبل از گذاشتن لنزهای تماسی، آنها را ضد عفونی نکنید
  •      برداشتن لنزهای تماسی بدون شستن کامل دست ها
  •      نوجوانان به طور معمول بیشتر گرفتار می شوند، اما افراد در هر سنی می توانند گرفتار شوند
  •      تغذیه نامناسب
  •      کم خوابی

اگر یکی از اعضای خانواده دچارگل مژه شود، برای جلوگیری از انتقال عفونت باید از وسایل مشترک مثل حوله مشترک پرهیز کنند.
گاهی اوقات گل مژه ممکن است به عنوان عارضه التهاب لبه پلک یا بلفاریت ایجاد می شود. بلفاریت اغلب به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می شود،  اما گاهی اوقات می تواند عارضه روزاسه باشد ، یک بیماری التهابی پوستی که عمدتا روی پوست صورت تأثیر می گذارد.

پیشگیری از بروز گل مژه

1. شستشوی روزانه لبه پلک
  2. رعایت بهداشت چشم
  3. درمان بیماری زمینه ای مثل آکنه (جوش) و بلفاریت (التهاب مزمن لبه پلک)

فیلم کمپرس گرم پلکها برای جلوگیری از گل مژه Eyelid Warm Compress Video

درمان گل‌مژه

با اینکه گل‌مژه‌ها ضایعاتی دردناک و بدشکل هستند اما معمولاً طی چند روز به خودی خود یا با درمانی ساده معالجه می‌شوند. گل‌مژۀ مزمن نیست و بیشتر مواقع خودبه‌خود درمان می‌شود؛ اما ممکن است یک ماه یا بیشتر نیز طول بکشد.

warm copress for stye کمپرس گره برای درمان گل مژهکمپرس یا شست وشو با آب گرم باعث گشاد شدن غدد چربی و در نتیجه خارج شدن چربی زیر لبه پلک و بهبود گل مژه می شود. درمان موضعی برای گل‌مژه شامل استعمال کمپرس گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه روی قسمت آسیب‌دیدۀ چشم به دفعات 2 تا 4 مرتبه در روز طی چند روز متوالی است. با این کار، نه تنها درد و التهاب تسکین پیدا می‌کند بلکه گل‌مژه سریع‌تر بهبود پیدا کرده و ناپدید می‌شود. حواستان باشد که هنگام اعمال کمپرس گرم چشمان خود را ببندید. وقتی گل‌مژه سر زد، همان‌طور به کمپرس گرم ادامه دهید تا فشار کم شده و سر آن شکافته شود. گل‌مژه را فشار ندهید. بگذارید به خودیِ خود سر بزند.

اکثر گل‌مژه‌های شدید نیاز به درمان موضعی دارند و گاهی اوقات با آنتی‌بیوتیک خوراکی خوب می‌شوند. اگر گل‌مژه دوباره عود کرد، چشم پزشک ممکن است پماد آنتی‌بیوتیک یا پماد کورتون موضعی یا خوراکی تجویز کند. آنتی‌بیوتیک را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. گاهی برای تخلیۀ کامل گل‌مژه جراحی‌های کوچکی نیاز است. بعد از بی‌حسی موضعی، چشم‌پزشک گل‌مژه را باز می‌کند و محتوای آن را تخلیه می‌کندمعمولاً پلک به سرعت خوب می‌شود.

با اینکه گاهی گل‌مژۀ مزمن به خودیِ خود ناپدید می‌شود، اما کمپرس گرم روند بهبود را سرعت می‌دهد. بیماران خاصی ممکن است از تزریق مستقیم داروی ضدالتهاب در موضع بهره‌مند شوند. گل‌مژه می‌تواند با یک جراحی ساده تحت بی‌حسی موضعی برداشته شود. جراح معمولاً تا 24 ساعت پس از جراحی، چشم شما را تحت پانسمان قرار می‌دهد.

اگر لبه پلک را پوسته های شوره مانند گرفته باشد، به احتمال زیاد بلفاریت یا التهاب لبه پلک نیز وجود دارد و بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید

فیلم درمان گل مژه  Stye Treatment Video