لنزهای تماسی اسکلرال

لنزهای تماسی اسکلرال چگونه می توانند به شما کمک کنند؟

اگر در گذشته به شما گفته شده است که به دلیل بی نظمی قرنیه یا مشکلات دیگر نمی توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید، ممکن است بخواهید نظر دوم را بگیرید و در مورد لنزهای اسکلرال از پزشک چشم خود بپرسید.
لنز های تماسی اسکلرال لنزهای تماسی بزرگ نافذ گاز هستند که به طور خاص برای قوس زدن روی کل سطح قرنیه و قرار گرفتن روی "سفید" چشم (صلبیه) طراحی شده اند. به این ترتیب، لنزهای اسکلرال بصورت عملکردی قرنیه نامنظم را با یک سطح مدور کاملاً صاف جایگزین می کنند تا مشکلات بینایی ناشی از قوز قرنیه و سایر بی نظمی های قرنیه را اصلاح کنند.
همچنین، فضای بین قرنیه و سطح پشتی لنزهای اسکلرال به عنوان مخزن مایعات عمل می کند تا راحتی افرادی را که دچار خشکی چشم شدید هستند و در غیر این صورت تحمل سایش لنز را ندارند، فراهم کند.

انواع لنزهای تماسی اسکلرال

لنزهای تماسی اسکلرال به طور محسوسی بزرگتر از لنز های تماسی استاندارد نافذ گاز(GP) هستند و قطری برابر یا بزرگتر از لنزهای تماسی نرم دارند. قطر کوچکترین لنزهای  اسکلرال ها تقریباً 14.5 میلی متر است و بزرگترین آنها می توانند تا 24 میلی متر باشند.
لنزهای تماسی اسکلرال و نیمه اسکلرال  با قطر بزرگ بر روی صلبیه قرار گرفته و با طاق زدن روی قرنیه، نامنظمی های قرنیه در ا فراد مبتلا به قوز قرنیه  را پوشش می دهند تا فرد بینایی بهتری داشته باشد.
به طور معمول، لنزهایی که 18 میلی متر یا کوچکتر هستند، در دسته مینی اسکلرها دسته بندی می شوند.
قطر متوسط ​​قرنیه انسان تقریباً 11.8 میلی متر است ، بنابراین حتی کوچکترین تماس های اسکلروال برای پوشاندن کل سطح قرنیه طراحی شده است.
در مقایسه ، بیشتر لنزهای تماسی نافذ گاز معمولی  9.0 تا 9.5 میلی متر قطر دارند و فقط 75 تا 80 درصد قرنیه را پوشش می دهند.
دسته دیگری از لنزهای نافذ گاز، فاصله بین لنزهای تماسی نافذ گاز معمولی و مینی اسکلرال ها را پر می کند. این لنزها که لنزهای قرنیه-اسکلرال نامیده می شوند، عموماً تقریباً 13 تا 15 میلی متر قطر دارند.
لنزهای قرنیه-اسکلرال اغلب برای افرادی که برای راحتی بیشتر به لنزهای تماسی نافذ گاز بزرگتر از حد نرمال نیاز دارند، انتخاب خوبی است. همچنین در صورت نیاز به لنزهای تماسی بعد از عمل لیزیک یا سایر جراحی های انکساری قرنیه، برای اصلاح آستیگماتیسم نامنظم از آنها معمولاً استفاده می شود.
اندازه لنز مورد استفاده اغلب با توجه به درجه پیچیدگی شرایط تعیین می شود. اشکال ملایم تر قوز قرنیه و آستیگماتیسم نامنظم حاصل از پیوند قرنیه و جراحی انکساری اغلب با لنزهای اسکلرال کوچکتر به راحتی کنترل می شوند.
لنزهای تماسی کوچک اسکلرال و مینی اسکلرال می توانند به راحتی استفاده شوند، هزینه کمتری دارند و به محصولات مراقبتی کمتری نیاز دارند.
در شرایط پیچیده تر، از جمله قوز قرنیه پیشرفته ، خشکی چشم پاتولوژیک یا بیماری شدید سطح چشم که ممکن است به مخزن اشکی بزرگ احتیاج داشته باشند، غالباً لنزهای اسکلرال بزرگتری فیت می شود، زیرا ظرفیت بیشتری برای نگه داشتن مایعات یا ایجاد تغییرات بزرگ در انحنای قرنیه دارند.
در طول معاینه و فیت لنزهای تماسی،  چشم پزشکتان بهترین نوع و اندازه لنز اسکلراال را برای نیازهای خاص شما تعیین می کند.

لنزهای تماسی اسکلرال برای قوز قرنیه

بسیاری از چشم پزشکان، لنزهای تماسی اسکلرال را برای انواع چشم هایی که فیت لنز در آنها مشکل است، از جمله چشم های دارای قوز قرنیه توصیه می کنند.

در موارد کراتوکونوس اولیه، ممکن است از لنزهای تماسی نافذ گاز استاندارد استفاده می شود. با این حال، اگر لنز به درستی روی چشم فیت نشود یا با پلک زدن بیش از حد حرکت کند و باعث ناراحتی شود ، انتخاب لنز تماسی اسکلرال با قطر بزرگ ممکن است مشکل را برطرف کند.

از آنجا که لنزهای اسکلرال به گونه ای طراحی شده اند که روی سطح قرنیه  طاق می زنند و روی سطح کمتر حساس صلبیه قرار می گیرند، این لنزها اغلب برای فرد مبتلا به قوز قرنیه راحت ترند.

همچنین، لنزهای اسکلرال طوری طراحی شده اند که با پلک زدن یا حرکت چنئانی ندارند و یا بدون حرکت هستند، و در نتیجه در مقایسه با لنزهای نافذ  گاز قرنیه ای،  روی چشم پایدارتر می مانند.

لنزهای تماسی اسکلرال برای سایر مشکلات چشمی

علاوه بر کراتوکونوس، از لنزهای تماسی اسکلرال می توان برای چشم هایی که پیوند قرنیه انجام داده اند و همچنین افرادی که خشکی چشم شدید ناشی از بیماری هایی مانند سندرم شوگرن و سندرم استیونز-جانسون دارند، استفاده کرد.

پیشرفت در فن آوری طراحی لنز به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا لنزهای اسکلرالی را طراحی کنند که می تواند شرایط بیشتری را بیش از هر زمان دیگری اصلاح کند که نمونه آن لنزهای اسکلرال دو کانونی برای اصلاح پیرچشمی است.

لنزهای اسکلرال ویژه

گاهی اوقات اصطلاح "لنزهای اسکلراال" (یا "لنزهای اسکلرا") نیز برای توصیف لنزهای تماسی با جلوه ویژه استفاده می شود که به طور چشمگیری ظاهر چشم کاربر را تغییر می دهد.
با این حال ، این لنزهای تماسی ویژه (که لنزهای تماسی تئاتر ، تماس های هالووین یا لنزهای گوتیک نیز نامیده می شوند) به طور معمول لنزهای نرم هستند، غیر از قطر بزرگ آنها برای پوشاندن کامل قرنیه، شباهت کمی به لنزهای تماسی نافذ  گاز اسکلرال دارند.  همچنین، لنزهای تماسی نمایشی نرم معمولاً فقط برای اهداف زیبایی طراحی می شوند و نه برای اصلاح بینایی.

هزینه لنز تماسی اسکلرال

لنزهای تماسی اسکلرال برای هر فردی سفارشی ساخته می شود، بنابراین فیت لنز اسکلرال نسبت به لنزهای نرم و سخت نافذ گاز معمولی نیاز به تخصص و زمان بیشتری دارند.
غالباً  از نقشه های کامپیوتری انحنای کل قرنیه برای سهولت در فیت لنز استفاده می شود و ممکن است چندین لنز آزمایشی در اندازه ها و انحنای مختلف در طول فرآیند فیت روی چشم به کار رودد.
همچنین ، بسته به پیچیدگی مشکل و چگونگی تحمل چشم فرد، ممکن است نیاز به تغییر پارامترهای لنز باشد که برای ساخت و تعویض لنزهای اضافی نیاز است. برای کل فرآیند فیت لنز اسکلرال ممکن است نیاز به چندین ویزیت برای تعیین لنز بهینه برای هر چشم باشد.
در حالی که بسیاری از افرادی که از لنزهای اسکلرال استفاده می کنند در گذشته از لنزهای نرم یا سخت استفاده کرده اند، روند گذاشتن و برداشتن لنزهای اسکلرال ممکن است نیاز به تمرین داشته باشد. زمان اضافی مورد نیاز برای تسلط بر این مسئله ، به دلیل بزرگتر بودن لنزها و مخزن سیال زیر لنزها، باید در طول فرآیند فیت کردن لنزباید در نظر گرفته شود.

به همین دلیل و دلایل دیگر، هزینه لنزهای تماسی اسکلرال می توانند به طور قابل توجهی بیشتر از تماس های استاندارد باشند. در واقع، غیر معمول نیست که برای لنزهای تماسی اسکلرال سه یا چهار برابر بیشتر هزینه می کنند. اگرچه معمول نیست ، اما در مواردی که لنز اسکلرال بسیار پیچیده و سفارشی مورد نیاز است ، هزینه می تواند تا 4000 دلار برای هر چشم یا بیشتر باشد.

جراحیهای چشم