علائم بیماری های چشمی

چشم ها از فرسودگی و پیری مستثنی نیستند. برخی از تغییرات وابسته به سن در چشم آزار دهنده است اما جدی نیست. به عنوان مثال، تمرکز روی اجسام نزدیک ممکن است دشوار باشد و تعداد مژه ها ممکن است کم شوند. اما ممکن است چشم ها دچار مشکلات جدی شوند که بینایی را تهدید می کند.
با افزایش سن، توانایی لغزنده کنندگی اشک چشم ها کاهش می یابد. این مساله می تواند باعث تحریک، چسبندگی، خشکی یا اشکریزش شود. عدسی چشم می تواند انعطاف پذیری کمتری داشته باشد. دید در شب نیز ممکن است کم شود، که می تواند هنگام رانندگی در شب مشکل ایجاد کند. در مقابل، آب مروارید، تخریب ماکولا و رتینوپاتی دیابتی می تواند بینایی شما را از بین ببرد.
از کجا می دانید که یک مشکل چشمی آزار دهنده است یا شروع یک بیماری جدی است؟ علائم و نشانه های زیر مراجعه به  پزشک را ضروری می کند. پیگیری زود هنگام مشکلات جدی چشمی می تواند به حفظ بینایی شما کمک کند. حتی برای راحتی بینایی و حفظ تیزبینی باید مشکلات چشمی غیر تهدید کننده بینایی را با سرعت تحت درمان قرار داد.

لیستی از علائم و مشکلات احتمالی چشم که در این قسمت مورد بحث قرار گرفته فقط برای اطلاعات عمومی است و برای تشخیص بیماری یا اختلالات خاص چشم نیست. برای تشخیص دقیق بیماری ها و اختلالات چشم و سیستم بینایی باید توسط چشم پزشک تحت معاینه کامل چشم پزشکی قرار گیرید. جستجوگرهای آنلاین علائم نمی توانند تمام علائم بینایی یا تمام شرایط احتمالی مرتبط را پوشش دهند. آسیب دیدگی چشم، تغییرات ناگهانی - یا از دست دادن - بینایی و درد چشم می تواند نشانه هایی از مشکلات جدی باشد که نیاز به توجه اضطراری دارد. اگر علائم چشمی یا بینایی دارید، با چشم پزشک خود تماس بگیرید. همیشه در مورد سلامتی خود با پزشکتان مشورت کنید و در صورت نگرانی در مورد چشم یا بینایی خود به دنبال درمان باشید.

تاری دید

blurry vision تاری دیدتاری دید بسیار شایع است. مشکل در هر یک از اجزای چشم شما مانند قرنیه، شبکیه یا عصب بینایی می تواند باعث تاری دید ناگهانی شود. تاری دید  تدریجاٌ پیشرونده معمولاً به دلیل بیماری های مزمن ایجاد می شود. تاری ناگهانی دید اغلب در اثر یک حادثه ایجاد می شود.تاری دید زمانی رخ می دهد که شما قادر به تشخیص دقیق جزئیات اجسام صرف نظر از فاصله آن نیستید. چشم های شما نمی تواند سیگنال های نوری را به سرعت پردازش کند، بنابراین نمی توانید  به وضوح روی اشیاء تمرکز کنید  و آنها را مبهم و تارمی بینید.
اگر دچار تاری دید هستید، توصیه می شود چشم های خود را معاینه کنید. چشم پزشک می تواند تعیین کند که آیا نیاز به عینک طبی یا لنز تماسی دارید یا خیر؟ تاری دید می تواند در یک یا هر دو چشم ایجاد شود. بیمارانی که دارای ميوپي( نزدیک بینی)، هايپروپي(دور بینیآستیگماتیسم و یا پیر چشمی  هستند بیشتر دچار تاری دید می شوند.   ادامه مطلب =>

دوبینی یا دیپلوپی

diplopia دوبینیدوبینی درک دو تصویر از یک شی است. دیپلوپیا ممکن است یک چشمی یا دو چشمی باشد. دوبینی تک چشمی زمانی وجود دارد که فقط یک چشم باز باشد. دوبینی دو چشمی با بسته شدن یک چشم از بین می رود. دوبینی ممکن است به صورت افقی، عمودی یا مورب (یعنی همزمان هم در جهت عمودی و هم افقی)  باشد. دیپلوپی به دلیل هم جهت نبودن چشم ها به دلیل نقص عملکرد عضلا چشم، عمدتا ناشی از  اشکال عضله چشم یا اختلالات عصبی ایجاد می شود. هنگامی که تصویر دوم کاملاً جدا از تصویر جداگانه ظاهر می شود، علت آن معمولاً عدم انطباق چشم ها یا استرابیسم (دوبینی استرابیسمی) است.

دوبینی ممکن است به علت نقص ساختاری در سیستم اپتیکی چشم؛ یا توسط داروها (به عنوان مثال الکل ، فنی توئین ، کاربامازپین یا لاموتریژین) باشد. دیپلوپیا ممکن است یک عارضه موقت تزریق بی حسی موضعی در دندان پزشکی باشد. احتمالاً به این دلیل که بی حسی به شکاف تحتانیکاسه چشم می رسد، جایی که می تواند اعصاب حرکتی چشم را سر کند. ادامه مطلب =>

دید در شب

night driving رانندگی در شبدر مورد دید در شب و میزان راحتی رانندگی در شب از دوستان، اعضای خانواده یا همکاران سوال کنید. این جوابها ممکن اس شما را متعجب کند. 90٪ واکنش راننده به دید بستگی دارد.  از آنجا که بینایی در شب با کاهش درک عمق، تشخیص رنگ و دید محیطی محدود می شود، رانندگی در شب چالش های مختلفی را برای افراد در جاده ایجاد می کند. جای تعجب نیست که 40٪ افراد در سن 40 سالگی هنگام رانندگی در شب احساس ناامنی می کنند.
براساس  گزارش اداره ایمنی ملی ترافیک بزرگراه، تلفات در جاده در شب سه بار بیشتر از روز رخ می دهد، حتی اگر یک چهارم کل رانندگی شما در شب انجام شود. در شرایط کم نور، درک عمق، توانایی تشخیص رنگ و کنتراست و همچنین دید محیطی بدتر می شود. علاوه بر این نور چراغهای روشن رانندگان روبرو، به مشکلات خیرگی و حساسیت به نور اضافه می کند و قابل درک است که چرا بسیاری از افراد فعالیت های شبانه خود را کاهش می دهند یا همه را کنار می گذارند. ادامه مطلب =>

کم بینایی

low vision کم بیناییبا افزایش سن ، چشمان ما نیز تغییر می کنند. بسیاری از این تغییرات بینایی را می توان با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح کرد. با این حال، اگر چشم پزشک به شما می گوید که بینایی شما با لنزهای تجویز شده معمولی، درمان طبی یا جراحی به طور کامل قابل اصلاح نیست و هنوز هم بینایی قابل استفاده دارید،  مبتلا به "کم بینایی"  هستید. کم بینایی به این معنی است که حتی با داشتن عینک معمولی، لنزهای تماسی، دارو یا جراحی، انجام کارهای روزمره مانند خواندن نامه، خرید، تهیه وعده های غذایی و امضای نام برای شما دشوار است.
افراد 65 سال به بالا و همچنین آفریقایی آمریکایی ها و اسپانیایی زبان های بالای 45 سال در معرض خطر کم بینایی ناشی از دیابت و گلوکوم هستند. ادامه مطلب =>

احساس جسم خارجی در چشم

forign body sensation احساس جسم خارجی در چشم بعضی اوقات چشم شما خارش دارد یا احساس خارش می کند.  این حس را دارید که جسم خارجی مانند دانه شن در چشم شماست. به خصوص اگر بعد از مدت کوتاهی بهتر نشود، این وضعیت می تواند بسیار آزار دهنده باشد. در چنین حالتی، قبل از هر چیز باید تشخیص دهید که آیا واقعاً چیزی در چشم شما وجود دارد یا خیر؟ مژه، سایر اجسام خارجی یا حتی حشرات کوچک گاهی اوقات می توانند به چشم وارد شوند و به لایه اشکی بچسبند. پس باید این موارد را با دستمال یا انگشت تمیز با دقت از چشم جدا کرد. برای این کار پلک پایین را به آرامی بالا آورده و جسم خارجی را از سطح چشم به سمت بینی پاک کنید.

قی کردن چشم، به ویژه بعد از خواب، اغلب منجر به احساس خراش یا چسبندگی در چشم می شود. اگرچه، جسم خارجی در چشم وجود ندارد.  این احساس می تواند دلایل دیگری نیز داشته و نتیجه تحریک بیش از حد اعصاب باشد. افرادی که از خشکی یا تحریک چشم رنج می برند، اغلب احساس خراشیدگی شبیه جسم خارجی را در چشم تجربه می کنند.

یک سری دلایل وجود دارد که می تواند منجر به احساس وجود جسم خارجی در چشم شود. به عنوان مثال ، این احساس می تواند ناشی از التهاب قرنیه یا ملتحمه و همچنین وجود توده یا آبسه چرکی در حاشیه پلک باشد. حتی اگر در واقع جسمی در چشم نباشد، با این علامت احساس مالش یک دانه شن در سطح چشم خود را دارید. علاوه بر این ، اغلب علائم همراه مانند قرمزی و سوزش چشم نیز وجود دارد. ادامه مطلب =>

فوتوفوبی یا حساسیت به نور

Photophobia (light sensitivity)  فوتوفوبی یا حساسیت به نورکمی حساسیت به نور هنگام رفتن از تاریکی نسبی به محیط روشن طبیعی است و همانطور که احتمالاً تجربه کرده اید ، با عادت کردن چشمتان به سرعت محو می شود. اما اگر دچار فوتوفوبیا هستید، نور در واقع می تواند برای شما مزاحمت ایجاد کند.   همه ما در برخی مواقع حساسیت به نور را تجربه کرده ایم، اما برخی از افراد نسبت به نور بسیار کم تحمل هستند. منبع ناراحتی ممکن است نور خورشید، یک صفحه رایانه روشن ، نور فلورسنت روشن در یک فروشگاه یا چراغهای ماشین های روبرو در شب باشد. افرادی هستند که به دلیل افزایش حساسیت به نور، به معنای واقعی کلمه نمی توانند بدون عینک آفتابی تاریک خانه خود را ترک کنند.

حساسیت به نور  بیماری شایع است که باعث می شود افراد ناراحتی یا چشم درد ناشی از قرار گرفتن در معرض نور را تجربه کنند. این واقعیت که  بعضی مردم به هیچ وجه حساسیت به نور را تجربه نمی کنند جالب است.  با توجه به نقش محوری که نور در توانایی دیدن ما بازی می کند، نور در مرکز یک فرایند چند مرحله ای است که بسیاری از قسمتهای مختلف چشم با هم همکاری می کنند تا ما بتوانیم ببینیم. ادامه مطلب =>