دوربینی و لیزیک

همان طور که  می دانید  جراحی لیزر چشم می تواند نزدیک بینی را اصلاح کند. سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که  آیا لیزیک می تواند دور بینی را نیز اصلاح کند؟  بله، لیزیک می تواند دوربینی را برای بیمارانی که واجد شرایط این عمل هستند اصلاح کند. اصلاح اغلب دائمی است و معمولاً به عمل های بعدی نیاز ندارد.
در گذشته، دوربینی تنها با استفاده از عینک یا  لنزهای تماسی قابل درمان بود. هر دوی این راه حل ها هنوز به طور گسترده تجویز می شوند، اما جراحی های لیزر چشم اکنون گزینه ای برای افرادی است که می خواهند از دردسرهای عینک یا لنزهای تماسی خلاص شوند. اگر واجد شرایط باشید، عمل لیزیک می تواند یک راه حل مادام العمر برای این بیماری شایع باشد.

دوربینی چیست؟

دوربینی (هایپروپی یا هایپرمتروپی)، یک عیب انکساری است، به این معنی که اجزای انکساری چشم (قرنیه و عدسی) نمی توانند نور را با اندازه کافی خم کنند تا تصویر بر روی پرده شبکیه متمرکز شود. بنابراین تصاویر اشیاء در عقب شبکیه متمرکز شده و فرد نمی تواند تصاویر را به وضوح ببیند. در دوربینی ، اجسام دور تا حدودی واضح به نظر می رسند ، اما اجسام نزدیک تارتر به نظر می رسند.

دور بینی، یک مشکل شایع بینایی است که در درجه اول کودکان را درگیر می کند. تجزیه و تحلیل اخیر بر روی 40 مطالعه بین المللی نشان داد که شیوع دوربینی  در بین کودکان 6 ساله 4/8 درصد،  در کودکان 9 تا 14 سال 2 تا 3 درصد، و در بین جوانان 15 ساله تقریباً 1 درصد است.  فردی با دور بینی به طور کلی می تواند اشیاء دور را به وضوح ببیند ، اما در تمرکز  بر روی اشیاء نزدیک مشکل دارد. به این بیماری هیپرمتروپی یا هایپروپی نیز گفته می شود.

فیلم دوربینی Hyperopia Video 

  

تفاوت دور بینی و نزدیک بینی چیست؟

اگر دور بین باشید، اشیاء دور را واضح  تر می بینید در حالی که اشیاء  نزدیک تارتر دیده می شوند و تمرکز روی آنها دشوار است. در افراد نزدیک بین، عکس این قضیه صادق است. آنها ممکن است بتوانند کتاب را  بدون عینک بخوانند ، اما دیدن  تابلوهای آن طرف خیابان تقریباً غیرممکن است.
دوربینی یا در اصطلاح پزشکی هایپروپی به اندازه نزدیک بینی (میوپی) شایع نیست، اما همچنان دور بینی نیز رایج است.  حدود 5 تا 10 درصد افراد جامعه دوربین هستند.
دور بینی زمانی اتفاق می افتد که در مقایسه با چشم طبیعی قطر قدامی خلفی چشم ( از جلو به عقب ) کمی کوتاه تر باشد. این امر باعث می شود تا نور  پشت چشم (شبکیه) متمرکز شود و اشیاء نزدیک را تار بینیم.
شما نمی توانید همزمان در یک چشم هم  نزدیک بین و  هم دور بین باشید، اما  ممکن است در موارد نادری در یک چشم دور بین و در چشم دیگر نزدیک بین باشید. اگر هم در فاصله نزدیک و هم در فاصله دور تاری دید داشته باشید، احتمال دارد آستیگماتیسم دداشته باشید که با لیزیک (یا لنزهای اصلاحی) نیز قابل اصلاح است.

لیزیک چگونه دوربینی را درمان می کند؟

 انجام عمل جراحی  لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی در داطلبان با عیب انکساری دوربینی تقریباً همان فرایند داوطلب با نزدیک بینی یا آستیگماتیسم را طی می کند.
در طی روش لیزیک، چشم های بیمار قبل از اینکه فلپ قرنیه برداشته شود، با قطره های چشمی بی حس می شود و به جراح اجازه دستکاری و جراحی قرنیه را می دهد. هنگامی که قرنیه آماده شد، جراح لیزیک با یک لیزر بسیار دقیق سطح قرنیه را تغییر شکل می دهد. این لیزرها دستگاه رادار خاصی برای تعقیب حرکات چشم دارند. نگران نباشید - در صورت حرکت چشم ، چشم نیز تعقیب می شود و یا این لیزر به طور خودکار خاموش می شود.
در پایان عمل، جراح فلپ بافت را در محل اصلی خود قرار می دهد، این فلپ در طی چند ساعت آینده به محل خود می چسبد.
جراحی لیزیک برای دور بینی، ممکن است برای افرادی که دارای دوربینی بالا، قرنیه های نازک یا سایر موارد خاص هستند، مناسب نباشد. اگر متوجه شوید که کاندیدای مناسبی برای انجام عمل لیزیک نیستید، ممکن است شاید هنوز واجد شرایط پی آر کی، لنزهای داخل چشمی فیکیک قابل کاشت یا سایر اشکال جراحی  چشم باشید. 

فیلم عمل جراحی لیزیک LASIK Surgery Video

آیا لیزیک می تواند نیاز به عینک مطالعه را کاهش دهد؟

اگر کاندیدای لیزیک هستید ، بله. لیزیک می توانند برای افراد دور بین که پیرچشمی ندارند و همچنین برای افراد با افزایش سن و تأثیرات پیرچشمی مفید باشند. هنگامی که دور بینی یا پیرچشمی از طریق جراحی با لیزیک یا سایر روشه ها اصلاح شود، می توان نیاز به عینک مطالعه را به شدت کاهش داده یا به کلی از بین برد.

اگر دچار دوربینی هستید می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری مشاوره کنید.

همکاران ما در این مرکز خوشحال خواهند شد که به سوالات شما در مورد عمل لیزیک یا سایر اشکال جراحی اصلاحی چشم پاسخ داده و مشاوره جامع چشم پزشکی برای کمک به تصمیم گیری علمی و صحیح برای انتخاب بهترین  و مناسب ترین روش حذف عینکتان را ارائه دهند.
پس از معاینه چشم، آنها می توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید که آیا  با توجه به شرایط فردی، میزان عیب انکساری و هر گونه شرایط چشمی، جراحی لیزر چشم برای شما مناسب است یا خیر؟  در صورتیکه اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار برای شما مناسب نباشد، عمل های جراحی جایگزین را به شما پیشنهاد خواهند داد.

جراحیهای چشم