اثر سیگار بر چشم

smoking and eye سیگار و چشم

  اکنون زمان آن فرا رسيده که سيگار خود را خاموش کنيد.

بر اساس تحقيقات سيگار عوارض جانبي متعددي بر چشم و سيستم بينائي دارد.

دود سيگار و تنباکو ريسک فاکتور مهم شناخته شده در بسياري از بيماري ها، هم در زنان و هم در مردان نظير: بيماري هاي قلبي عروقي، تنفسي و بد خيمي ها محسوب مي شود.  سيگار اثرات مخرب چشمي نيز دارد. ثابت شده که سيگار در بسياري از بيماري هاي شايع و وخيم چشم نطير: پوسيدگي لکه زرد شبکيه ناشي از سن ( دژنرسانس ماکولا)، گلوکوم (آب سياه) ، کاتاراکت(آب مرواريد) و تنبلي چشم (آمبليوپي) به عنوان ريسک فاکتور (عامل خطرساز) محسوب مي شود. بسياري از اين بيماري ها منجر به کاهش غير قابل برگشت بينائي مي شوند.

smoking and eye problems سیگار و بیماری های چشمیسيگار باعث کاهش سطح سرمي مواد آنتي اکسيدان مي شود. اين مواد وظيفه محافظت از سلولهاي شبکيه چشم را بر عهده دارند. سيگار باعث تخريب لايه محافظ مابين شبکيه و عروق خوني شده و منجر به کاهش خونرساني، تحريک و ايجاد بافت اسکار (جوشگاه) مي شود.

همچنين سيگار باعث مي شود که بدن در معرض راديکال هاي آزاد قرار گيرد که باعث آسيب سلولي و نرسيدن مواد مغذي به شبکيه و عدسي مي شود. محققين بر اين باورند که سيگار باعث افزايش شانس بروز انواعي از آب مرواريد مي شود. منواکسيد کربن دود سيگار باعث کاهش اکسيژن رساني و در نتيجه افت ديد در شب مي شود. سيگار کشيدن توليد سيانيد کرده که براي شبکيه سمي است و ممکن است منجر به مشکلي بنام آمبلوپي مسموميت ((Toxic Amblyopia  شود. آمبليوپي (تنبلي چشم) يعني کاهش بينائي، بدون ارتباط با  تغييرات ساختماني قابل رويت در چشم؛ به گفته ديگر چشم از نظر ساختمان ظاهري طبيعي است اما فرد بينائي خوبي ندارد.

در دو مطالعه که اخيرا در مجله انجمن پزشکي آمريکا منتشر شده ، 50000سيگاري طي حدود 12 سال تحت نظر قرار گرفتند. در اين مطالعات، مشاهده شد که در افراد سيگاري و افرادي که با سيگاري ها زندگي مي کنند پوسيدگي لکه زرد شبکيه ناشي از سن ، دو تا سه برابر بيشتر ايجاد مي شود. حتي در کساني که بيش از 15 سال قبل سيگار را ترک کرده بودند نيز به ميزان قابل توجهي ريسک بالاتر بود. مشکل چشمي ديگر مرتبط با سيگار، آب مرواريد است. بر اساس يکي از مطالعاات اخير بر روي 3600 نفر، شيوع آب مرواريد در افرادي در مقايسه با غير سيگاريها 40% بيشتر است.  

برخی از مشکلات چشمی با سیگار کشیدن بدتر می شوند. این مشکلات عبارتند از:

اثر سیگار بر خشکی چشم

در خشکی چشم، چشم های شما به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند یا اشک تولید شده کیفیت لازم را ندارد. سیگار کشیدن با خشکی چشم باعث احساس خارش، گزش ، سوزش یا قرمز شدن چشم می شود.

smoking and cataract سیگار و آب مرواریدمصرف سیگار و ایجاد آب مروارید

  اگر سیگار می کشید، در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار دارید. در اثر آب مروارید عدسی طبیعی چشم شما کدرمی شود. آب مروارید یا کاتاراکت باعث تاری دید می شود و رنگ ها را مات، کمرنگ یا مایل به زرد نشان می دهد. آب مروارید با جراحی برداشته می شود.

تاثیر سیگار بر تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD)

smoking and age related macular degeneration سیگار و تخریب سنی شبکیه و ماکولادژنراسيون وابسته به سن ماکولا وقتی اتفاق می افتد که قسمتی از شبکیه به نام ماکولا یا لکه زرد آسیب دیده باشد. فرد مبتلا دید مرکزی خود را از دست می دهد و نمی تواند جزئیات دقیق تصاویر را ببینید. اما دید محیطی (جانبی) طبیعی باقی می ماند. گاهی اوقات درمان دارویی یا جراحی می تواند در جلوگیری از بدتر شدن افراد خاص مبتلا به AMD کمک کند. اما درمانی قطعی وجود ندارد. مطالعات نشان می دهد که افراد سیگاری و افردیکه سابقه مصرف سیگار دارند،  بیشتر از افرادی که هرگز سیگار نمی کشند مبتلا به AMD می شوند.

استعمال سیگار در بیماران با رتینوپاتی دیابتی

سیگاری هایی که دیابت دارند نیز در معرض خطر بیشتر ابتلاء به رتینوپاتی دیابتی هستند. رتینوپاتی دیابتی هنگامی است که رگ های خونی چشم آسیب می بینند. دیابت باعث تاری دید و بینایی کج و معوج و احتمالاً کوری می شود. درمان این بیماری شامل دارو یا جراحی است.

سیگار و مشکلات عصب بینایی

افرادی که سیگار می کشند احتمال بروز مشکلات عصب بینایی را دارند. عصب بینایی چشم را به مغز متصل می کند. آسیب به این عصب می تواند منجر به کوری شود. سیگار کشیدن می تواند آسیب عوامل خطرزا که منجر به گلوکوم می شوند را افزایش دهد - بیماری که بر عصب بینایی تأثیر می گذارد.

سیگار و یووئیت

سیگار کشیدن می تواند منجر به بیماری یووئیت شود که بخشی از چشم تحت عنوان uvea را درگیر کند. یووه لایه میانی دیواره چشم است. یووئیت زمانی است که این لایه ملتهب (قرمز و متورم) شود. این بیماری باعث قرمزی چشم، درد و مشکلات بینایی می شود.

smoking and graves thyroid ophthalmopathy سیگار و بیماری گریوز تیروئیدبیماری گریوز در مصرف کنندگان سیگار

این بیماری غده تیروئید را درگیر می کند. یکی از علائم بیماری گریوز برآمدگی چشم است. در سیگاری هایی که مبتلا به بیماری گریوز هستند، بیماری وخیم تر است. آنها همچنین ممکن است بینایی خود را از دست بدهند.

استعمال سیگار در دوران بارداری؟  سیگار کشیدن می تواند به چشم کودک شما آسیب برساند.

smoking and children سیگار و تاثیر آن بر کودکاناگر در دوران بارداری سیگار می کشید، کودک شما 5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به مننژیت باکتریایی در کودکی است. در این بیماری بافت های اطراف مغز متورم می شوند. مننژیت می تواند باعث عفونت (های چشم) و سایر مشکلات بینایی شود.
همچنین ، سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. زایمان زودرس می تواند منجر به یک مشکل جدی چشمی به نام "رتینوپاتی نوزادان نارس" شود. کودک ممکن است دچار کم بینایی یا کوری دائمی شود.
اطفال نوپا و کودکان نیز در معرض خطر سیگار اطرافیان سیگاریشان قرار دارند.  یک مطالعه جدید نشان می دهد کودکان تا 6 سالگی در خطرآسیب چشمی دود سیگار هستند.
پرهیز از استعمال دخانیات و دوری از افراد سیگاری یا ترک سیگار در صورت سیگار کشیدن، از بهترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید برای سلامتی طولانی مدت چشم خود انجام دهید.

در پايان چنين نتيجه ميگيريم که: يافته هاي تجربي  ارتباط بين مصرف سيگار و بعضي از بيماري هاي چشمي را اثبات مي کند.
 

 

جراحیهای چشم