واکسن کرونا و اثر آن بر چشم و سیستم بینایی

آیا واکسن کرونا بر بینایی شما اثر می گذارد؟

Corona vaccination واکسن کرونا ترس از عوارض جانبی، از جمله چگونگی تأثیر آن بر بینایی، دلیل اصلی این است که برخی از افراد در واکسیناسیون علیه ویروسی که باعث ایجاد کرونا COVID-19 می شود، مردد باشند. با این حال، هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه عوارض جانبی گسترده واکسن ها به بینایی مربوط باشد، وجود ندارد.

البته لازم به ذکر است که حداقل یک مورد عارضه جانبی مرتبط با چشم گزارش شده است - یک کارمند مراقبت های بهداشتی در آلاسکا که پس از گرفتن واکسن COVID-19 دچار پف چشم شد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در حال بررسی این موضوع در میان سایر واکنشهای آلرژیک نادر به واکسن کرونا ویروس تولید شده توسط Pfizer و BioNTech است.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) ، عوارض جانبی رایج واکسن های ویروس کرونا شامل:

درد و تورم بازو در محل تزریق

تب ، لرز ، خستگی و سردرد

طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ دانشگاه جان هاپکینز، "کاملاً طبیعی است که عوارض جانبی ناشی از واکسن COVID-19 را تجربه کنید."

مشکلات چشمی در بین کودکان مبتلا به کرونا COVID-19

در حالی که واکسن های COVID-19 مرتبط با مشکلات جدی بینایی نبوده اند، محققان مشکلات چشمی را در تعدادی از کودکان مبتلا به خود بیماری تشخیص داده اند. یک مطالعه نشان داد که تقریباً یک چهارم کودکان بیمارستان چینی که در ژانویه ، فوریه و مارس 2020 تحت درمان COVID-19 قرار گرفتند، دارای مشکلات خفیف چشمی بودند. این مشکلات شامل ترشحات چشم همراه با التهاب ملتحمه (کنژنکتیویت) ، مالش چشم ، درد چشم و تورم پلک بود. اما مطالعه محدود بود. محققان در این مطالعه فقط 216 بیمار اطفال را بررسی کردند.

مشکلات چشمی سایر واکسن ها

در حالی که واکسن های COVID-19 تاکنون عوارض جانبی نگران کننده ای در رابطه با بینایی ایجاد نکرده اند، اما واکسن های مربوط به چندین بیماری دیگر با مشکلات چشم و بینایی مرتبط بوده اند. در اینجا خلاصه ای از این موارد ذکر می شود:

واکسن آنفولانزای فصلی

در موارد نادر، برخی از بیمارانی که واکسن آنفلوانزا دریافت کرده اند علائم خفیف مانند قرمزی چشم، درد چشم و تاری دید را تجربه کرده اند.

عوارض جانبی رایج واکسن آنفولانزا شامل درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق همراه با سردرد، تب، حالت تهوع و دردهای عضلانی است.

واکسن سرخک-اوریون- سرخچه (MMR)

یک مطالعه منتشر شده در سال 2008 نتیجه گرفت که نوریت بینایی یک عارضه نادر از واکسن برای واکسن سرخک-سرخچه  (MR) است. نوریت بینایی نوعی التهاب است که بر عصب بینایی تأثیر می گذارد که سیگنال ها بینایی را از پشت چشم به مغز می فرستد.

عوارض جانبی رایج واکسن MMR شامل تب ، بثورات خفیف ، تورم گونه یا غدد گردن و درد مفصل موقتی (بیشتر در زنان نوجوان و بزرگسال) است. عوارض جانبی نادر شامل تشنج کوتاه مدت و تعداد پلاکت پایین است. در موارد بسیار نادر، واکسن MMR می تواند باعث ناشنوایی، تشنج طولانی مدت، کما یا آسیب مغزی شود.

واکسن آبله مرغان و زونا

یک مطالعه موارد نادر التهاب قرنیه را در کودکان (آبله مرغان) و بزرگسالان (زونا) پس از دریافت واکسن ویروس زوستر برای هر دو بیماری کشف کرد.

عوارض جانبی شایع واکسن آبله مرغان شامل درد در بازو و بثورات خفیف در محل تزریق، درد و سفتی مفصل موقتی و تب است. برای واکسن زونا، عوارض جانبی رایج عبارتند از: بازو درد، قرمزی و تورم در محل تزریق، خستگی، درد عضلانی، سردرد، لرز، تب، درد معده و حالت تهوع.

سرخک می تواند باعث مشکلات چشمی شود

طبق گزارش آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO)، در سراسر جهان، سرخک سالانه حدود 60،000 مورد نابینایی ایجاد می کند. سایر مشکلات بینایی بالقوه مرتبط با سرخک عبارتند از:

قرمزی چشم و آبریزش ناشی از کنژنکتیویت (التهاب ملتحمه)

کراتیت یا عفونت قرنیه

زخم قرنیه

رتینوپاتی، که به شبکیه آسیب می رساند و می تواند منجر به کاهش بینایی موقتی یا دائمی شود

نوریت بینایی

نابینایی در دوران کودکی

واکسن سرخک بهترین گزینه برای پیشگیری از بیماری و در نتیجه پیشگیری از مشکلات بینایی مربوط به سرخک است.

واکسن زونا می تواند از مشکلات بینایی جلوگیری کند

آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO)،  به افراد 50 سال به بالا توصیه می کند که از واکسن زونا استفاده کنند تا از "عارضه ای فوق العاده دردناک و عوارض مخرب آن" به نام زونا یا هرپس زوستر جلوگیری کند که می تواند باعث کوری شود.

اگر ویروس زونا اعصاب چشم را آلوده کند باعث بروز علائم زیر می شود:

بثورات پلک

عفونت چشم

ورم ملتحمه (کنژنکتیویت)

عفونت و التهاب قرنیه

تاری دید

حساسیت به نور شدید

درد و تورم در داخل چشم

تورم عصب بینایی پشت چشم

سوراخ شدن قرنیه که نیاز به پیوند قرنیه دارد

کلام آخر

در حالی که واکسن های مختلف می توانند عوارض جانبی، عمدتا خفیف ، مرتبط به بینایی ایجاد کنند، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که واکسن های COVID-19 عوارض جانبی مرتبط با چشم را ایجاد کنند. کارشناسان می گویند مزایای واکسیناسیون در برابر کرونا COVID-19 بیشتر از عوارض جانبی بالقوه آن است.