حساسیت به نور بعد از لیزیک

Light Sensitivity after LASIK حساسیت به نور بعد از لیزیک

در گذر زمان هر روز افراد بیشتری برای تقویت بینایی خود به اصلاح بینایی با لیزر روی می آورند. جراحی لیزیک سفارشی می تواند  نزدیک بینی ، دوربینی یا آستیگماتیسم را اصلاح کند و نیاز شما به  عینک و یا لنزهای تماسی را برطرف کند.

در کلینیک چشم پزشکی دکتر نادری، ما معتقدیم که ارائه اطلاعات کامل در مورد عوارض جانبی لیزیک برای رضایت بیمار ضروری است. با توجه به این نکته، باید توجه داشته باشیم که حساسیت موقت به نور پس از انجام عمل طبیعی است. در اینجا برخی از اصول مربوط به حساسیت به نور و عمل لیزیک، و یا سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی را بیان می کنیم. سپس در مورد اینکه بیماران برای مقابله با این عوارض جانبی چه نکاتی می توانند انجام دهند، مطالبی را ارائه می دهیم.

آنچه در طی جراحی لیزیک یا سایر روش های اصلاح لیزری عیوب انکساری اتفاق می افتد.

در طی جراحی لیزیک، جراح انکساری یک فلپ کوچک در لایه های سطحی قرنیه ایجاد می کند. با تاباندن لیزر اگزایمردر زیر این فلپ می توان برای تغییر شکل  قرنیه استفاده کرد که باعث بهبود مسیرعبور نور از چشم می شود. پس از تکمیل تغییر فرایند شکل قرنیه، فلپ اپیتلیال مجدداً به محل قبلی بازگردانده می شود تا بترمیم یابد.

در روش های جراحی لیزر سطحی مثل لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی، سلولهای لایه سطحی قرنیه (اپیتلیوم) کنار زده می شود و از لیزر برای تغییر شکل قرنیه بر اساس میزان و نوع عیب انکساری استفاده می شود.

چرا بعد از لیزیک یا سایر روش های اصلاح لیزری عیوب انکسار حساسیت به نور رخ می دهد؟

حساسیت به نور نتیجه تغییر شکل قرنیه شما به شکل جدید است.  کمی زمان می برد تا شما به آن عادت کنید. علاوه بر این، جراحی لیزیک باعث می شود که با ترمیم فلپ قرنیه، خشکی چشم ایجاد شود. این خشکی می تواند به شدت حساسیت به نور پس از جراحی لیزیک کمک کند.

حساسیت به نور چقدر طول می کشد؟

برای اکثر بیماران لیزیک، حساسیت به نور فقط چند روز طول می کشد. بیماران هر روز متوجه بهبود حساسیت به نور می شوند، تا جایی که دیگر با نورهای شدید یا نور مستقیم خورشید مشکلی نداشته باشند.

پس از جراحی به چشمان خود استراحت دهید.

یکی از بهترین راه ها برای کاهش شدت عوارض جانبی فوری عمل جراحی لیزیک، استراحت دادن به چشم برای اولین روز یا چند روز اول پس از عمل است. این بدان معناست که بیماران باید از تلویزیون، لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و مطالعه خودداری کنند. از تمام فعالیت هایی که باعث خستگی چشم می شود خودداری کنید تا بتوانید به چشم خود فرصت بهبودی دهید.

در صورت امکان در خانه بمانید.

نور مستقیم خورشید می تواند در روز اول یا چند روز اول بعد از لیزیک چشم را اذیت کند. برای جلوگیری از نوری که باعث ایجاد ناراحتی می شود، توصیه می شود در حین بهبودی در خانه بمانید.

بیرون از خانه از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید.

اگر نیاز به بیرون رفتن دارید، از چشمتان در برابر اشعه شدید خورشید محافظت کنید. عینک آفتابی و کلاه لبه دار ایده ای هوشمندانه برای محافظت از چشم شما در برابر اشعه مضر نور خورشید است. در حقیقت، برای جلوگیری از آب مروارید، هر زمان که در خارج از خانه هستید، از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید.

از قطره های نرم کننده چشم استفاده کنید.

از آنجا که خشکی چشم بعد از انجام لیزیک برای چندین هفته مسئله ساز است، مهم است که هر کجا که بروید قطره اشک مصنوعی چشم همراه خود داشته باشید. اشک مصنوعی می تواند از حساسیت به نور جلوگیری کند و همچنین می تواند به کاهش خارش، تحریک و قرمزی مرتبط با حملات خشکی چشم کمک کند.

اگر حساسیت به نور من ادامه پیدا کند، چه باید کرد؟

اگر بعد از چند روز حساسیت به نور شما بهبود پیدا نکرد، حتماً در اسرع وقت با جراح چشم خود صحبت کنید. این می تواند نشانه عارضه ای باشد که نیاز به توجه حرفه ای دارد.

 

جراحیهای چشم