کرونا و پیوند قرنیه

شواهد موجود نشان می دهد که خطر انتقال کرونا از طریق پیوند قرنیه کم است. با وجود این،  با وجود احتیاط فراوان، دستورالعمل‌های انجمن بانک چشم آمریکا (EBAA) و بانک چشم جمهوری اسلامی ایران در مورد غربالگری اهداکنندگان باید همچنان به اجرا درآید، زیرا اطلاعات علمی در مورد کرونا و پیوند قرنیه در حال تکامل است.
مطالعات مربوط به عفونت چشمی با ویروس کرونا نشان می دهد که ورم ملتحمه، نه کراتیت، شایع ترین تظاهرات چشمی در بیماران مبتلا به کووید-19 است. با این حال، ارتباط ضعیفی بین وجود علائم و نشانه های چشمی و وجود ویروس کرونا در سطح چشم وجود دارد.

تحقیقات دیگر در مورد عفونت چشمی نشان می‌دهد که پروتئین‌ها و یا گیرنده‌های ورودی ویروس کرونا در لیمبوس، ملتحمه و اپیتلیوم قرنیه یافت می شوند. علاوه بر این، محققان ویروس کرونا را در بافت‌های چشمی برداشته شده از اهداکنندگان واجد شرایط جراحی که بر اثر بیماری کرونا فوت کرده‌اند، افرادی که علائم و نشانه‌های بیماری کرونا را دارند و افراد بدون تظاهرات عفونت کروناویروس جدید  شناسایی کرده‌اند.

اما سوال مهم این است که آیا وجود ویروس منجر به انتقال عفونت از طریق قرنیه می شود یا خیر. در حال حاضر، اطلاعات مربوط به این موضوع محدود است. با این حال، تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر تکثیر ویروس کرونا در بافت قرنیه انسان وجود ندارد و هیچ گزارشی مبنی بر انتقال عفونت از طریق پیوند قرنیه وجود ندارد.


اثربخشی غربالگری اهداکنندگان

زمانی که در غربالگری، چشم های اهدایی افرادی را که در 14 روز گذشته از کووید-19 بهبود یافته اند حذف کنیم، هیچ موردی از انتقال ویروس کرونا از خون یا اجزای خون گزارش نشده است. در واقع، تنها مورد منتشر شده از COVID-19 که از طریق بافت اهداکننده منتقل شده بود، مربوط به یک گیرنده پیوند ریه بود که عضوی از یک اهداکننده به او داده شد که آزمایش کووید-19 توسط سواب نازوفارنکس منفی بود. مشخص شد که اهداکننده تنها پس از تکمیل پیوند ریه از طریق آزمایش مایع لاواژ برونکوآلوئولار به ویروس کرونا آلوده شده است.
مهمتر از همه، داده‌های انجمن بانک چشم آمریکا (EBAA) نشان می‌دهد هیچ موردی از انتقال ویروس کرونا در بین 9 بیمار که تحت پیوند قرنیه با استفاده از بافت اهداکنندگانی که COVID-19 مثبت بودند، اتفاق نیفتاده است.
  خطر انتقال از طریق پیوند قرنیه کم است. از نزدیک به 50000 پیوند انجام شده در ایالات متحده در طول همه‌گیری، تنها 9 مورد پیوند غیر عمدی از بیماران اهدا کننده پیوند که کووید-19 مثبت بوده است، انجام شده است. خوشبختانه هیچ موذد انتقالی در میان هیچ یک از گیرندگان پیوند وجود نداشت.

 آینده پیوند قرنیه در بیماران کرونا

در اوایل همه‌گیری، به نظر می‌رسید که نیاز زیادی به اجرای معیارهای غربالگری سخت‌گیرانه برای اجتناب از استفاده از بافت اهداکنندگان مثبت کووید-۱۹ وجود داشت، زیرا ما چیزی در مورد خطر انتقال به گیرندگان نمی‌دانستیم. با به دست آوردن اطلاعات بالینی بیشتر، متوجه شدیم که خطر انتقال به احتمال زیاد بسیار کم است و اکنون درک بهتری از معیارهای غربالگری معتبر داریم.
اگرچه این موضوع این سوال را ایجاد می کند که آیا واقعاً نیازی به غربالگری برای COVID-19 وجود دارد؟  به نظر می رسد مثبت بودن COVID-19 اهداکننده هنوز هم نشانه خوبی برای عدم استفاده از بافت قرنیه باشد. با این حال، معیارهای محرومیت اهداکننده، مربوط به تماس نزدیک با فرد آلوده ممکن است نیاز به کاهش داشته باشد، زیرا نگرانی فزاینده ای برای داشتن عرضه کافی بافت برای پاسخگویی به تقاضا وجود دارد.
آنچه اکنون می‌بینیم این است که چون خطر انتقال COVID-19 به گیرندگان پیوند قرنیه اساساً صفر به نظر می‌رسد، بسیاری از سیاست‌ها و شیوه‌های آزمایش  احتمالا کنار گذاشته می‌شوند.

جراحیهای چشم